Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Mineralolja i en 9-5 som gått långt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    72

    Mineralolja i en 9-5 som gått långt?

    saab 9-5 2,0 98
    Har kollat runt på forumet om olja till manuell låda.
    Har jag förståt det rätt att man kan använda vanlig 10-30 motor olja i en
    växellåda?? En sådan olja tänkte jag hälla i motorn och mineral olja.
    Mineral oljan är bättre till motor som är till åren efter som den tätar bättre
    mot gamla packningar? Om man köpt en beg bil och inte vet vad som har används i motorn. så är mineralen bättre.. altenativ delsynthet??
    Tänker jag fel?
    Agaton.sax
    Tidigare Ägare av Mellbergs "red baron"

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220

    Re: oljor

    Hej!

    Vet inte vart du läst det där men ja har då aldrig läst något sånt här på forumet, köp rätt typ av olja som ska vara till din bil.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: oljor

    Citat Ursprungligen postat av Agaton.sax
    Tänker jag fel?
    Ja!
    Signaturlös

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: oljor

    Fel, fel och sedan fel.

    1. Alltid rätt olja till växellådan enligt den klassning som rekomenderas! Använd inte automatolja i manuella eller tvärt o. Använd inte mineral olja för motor i en växelåda, de handlar om olika klassningar och olika förutsättningar för oljan.

    2. Mineralolja i en bil som rekomenderas att köra på en helsyntet eller delsyntet skall man inte använda.

    Det är en MYT av stora slag att mineraloljan är tjockare och på så sätt tätare än en hel eller delsyntet.
    En mineralolja blir mer lättflytande när den värms upp medans en helsyntet olja inte blir lika mycket mer lättflytande. Det medför också att helsyntet oljan har bättre kallstarts egenskaper. Delsyntet är en blandning mellan de två och blir då kostnadsmässigt ett mellan ting.

    Köp alltid RÄTT olja!
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  5. #5
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 121
    Medlem#
    6234

    Re: oljor

    Citat Ursprungligen postat av Agaton.sax
    saab 9-5 2,0 98
    Har kollat runt på forumet om olja till manuell låda.
    Har jag förståt det rätt att man kan använda vanlig 10-30 motor olja i en
    växellåda?? En sådan olja tänkte jag hälla i motorn och mineral olja.
    Mineral oljan är bättre till motor som är till åren efter som den tätar bättre
    mot gamla packningar? Om man köpt en beg bil och inte vet vad som har används i motorn. så är mineralen bättre.. altenativ delsynthet??
    Tänker jag fel?

    Köp Saab original olja till växellådan. Sen så kan du köpa GM oljan som Saab återförsäljarna säljer. Bara för att motorn är gammal så funkar den bra på en helsyntet. Min 9000 2.3 1991 går fint på helsyntet. GM oljan är 5W30 och är en olja som är lättflytlig vid lite kallare väder.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: oljor

    I växellådan skulle jag rekommendera Red Line MTL.
    Jag hade redan kollat upp pris och bokat tid för växellådsrenovering på min 9-3 Aero -02 när någon föreslog att jag skulle prova ett oljebyte. Fick tipset av folk som verkligen kan växellådsoljor att MTL skulle vara rätt för min låda, så jag kostade på en ordentlig sköljning och ett oljebyte.
    Lådan sitter fortfarande orörd i min bil, och är som ny. Alla problem jag hade innan är helt och hållet försvunna.

    I motorn ska du ha en GM-LLA-025 klassad olja.
    Närmsta Saab-handlare säljer säkerligen GM's Dexos2 olja som brukar vara prisvärd.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 121
    Medlem#
    6234

    Re: oljor

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    I växellådan skulle jag rekommendera Red Line MTL.
    Jag hade redan kollat upp pris och bokat tid för växellådsrenovering på min 9-3 Aero -02 när någon föreslog att jag skulle prova ett oljebyte. Fick tipset av folk som verkligen kan växellådsoljor att MTL skulle vara rätt för min låda, så jag kostade på en ordentlig sköljning och ett oljebyte.
    Lådan sitter fortfarande orörd i min bil, och är som ny. Alla problem jag hade innan är helt och hållet försvunna.
    Okey så den oljan är såpass bra. Har funderat på att skaffa den till min 9-5:a. Har bara haft saabs original olja i växellådan på 9-5:an.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #8
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: oljor

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    I växellådan skulle jag rekommendera Red Line MTL.
    Jag hade redan kollat upp pris och bokat tid för växellådsrenovering på min 9-3 Aero -02 när någon föreslog att jag skulle prova ett oljebyte. Fick tipset av folk som verkligen kan växellådsoljor att MTL skulle vara rätt för min låda, så jag kostade på en ordentlig sköljning och ett oljebyte.
    Lådan sitter fortfarande orörd i min bil, och är som ny. Alla problem jag hade innan är helt och hållet försvunna.
    Okey så den oljan är såpass bra. Har funderat på att skaffa den till min 9-5:a. Har bara haft saabs original olja i växellådan på 9-5:an.
    Jag vet att det är väldig skillnad på bra och dålig olja, men jag blev ändå positivt överraskad av att det kunde göra sån enorm skillnad.
    Visst, det kostar att göra en sköljning med helt ny olja och sen in med ytterligare ett oljebyte, men jämfört med att plocka ner lådan och renovera den och sen ändå göra ett oljebyte så är det klart värt ett försök.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #9
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 121
    Medlem#
    6234

    Re: oljor

    Citat Ursprungligen postat av rcy

    Okey så den oljan är såpass bra. Har funderat på att skaffa den till min 9-5:a. Har bara haft saabs original olja i växellådan på 9-5:an.
    Jag vet att det är väldig skillnad på bra och dålig olja, men jag blev ändå positivt överraskad av att det kunde göra sån enorm skillnad.
    Visst, det kostar att göra en sköljning med helt ny olja och sen in med ytterligare ett oljebyte, men jämfört med att plocka ner lådan och renovera den och sen ändå göra ett oljebyte så är det klart värt ett försök.[/quote]


    Hehe när jag hade monterat i Quaife diffen i lådan som sitter i min 9000 Aero så blev jag rekommenderad att köra med saabs vxl olja 20mil, byta oljan och köra 20mil till. Sen byta till Red Line ShockProof light.

    Så att det kostar att göra en sköljning är ju trots allt som du skriver billigare än att riva ner lådan för renovering.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 981

    Re: oljor

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Köp alltid RÄTT olja!
    Fattar inte att det kan va så svårt att få in det i skallen, man ser dessa oljefrågor hela tiden. Det är sjukt så mycket funderingar det finns kring ämnet olja när det egentligen är så lätt, köp olja med rätt klassning... punkt slut!

Liknande ämnen

  1. Fel på trippmätare som visar hur långt bilen har gått
    Av dexer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 13:56
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-10-13, 00:21
  3. motor 9-3 ss aero gått långt
    Av mazter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 20:48
  4. vågar man köpa en bil som har gått långt?
    Av AeroMicke i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •