Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saab 9-5 Aero, klingande ljud från vattenpumpen?

  1. #1
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    326
    Medlem#
    8312

    Saab 9-5 Aero, klingande ljud från vattenpumpen?

    Hejsan!

    Saab 9-5 Aero - 02

    Har fått konstigt ljud ifrån någonting kring drivremmen:

    http://www.youtube.com/watch?v=I6ZbM4xY ... e=youtu.be

    Som ni här hör så är det något metallklingande ljud. Monterade bort innerskärmen m.m. för att kika på det lite bättre och jag tycker det kommer ifrån remhjul nr 5 i ordningen:

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... nsin-4cyl/

    Dvs att det är vattenpumpen och dess hjul, tycks se att hjulet wobblar lite till skillnad från alla andra hjul. Så vad tror ni, ska man satsa på att byta vattenpump?

    Eller har ni några andra tips på vad det skulle kunna vara eller hur man bra löser problemet?

    Mvh Mike Karlsson

    Edit: Kan tilläggas att bilen för bara 1 eller 2 år sedan är renoverad med ny kedjesats. Men jag mätte kedjan för säkerhets skull ändå och den var ute 11,6mm kanske lite för mycket med tanke på den korta perioden som allting byttes?
    Hur som ljudet kommer inte där ifrån ändå!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 448

    Re: Saab 9-5 Aero, klingande ljud från vattenpumpen?

    Om du slackar på remmen och vickar på hjulen borde du känna om t.ex. vattenpumpen är så glapp att remskivan slår i blocket.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    820

    Re: Saab 9-5 Aero, klingande ljud från vattenpumpen?

    Hur långt har den gått?
    Häng av remmen, starta bilen, låter det inte då är det troligt vattenpumpen. Känner iaf igen det där ljudet från min. Metaliskt obehagligt oljud. Kan iofs vara nåt hjul också.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  4. #4
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    326
    Medlem#
    8312

    Re: Saab 9-5 Aero, klingande ljud från vattenpumpen?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Om du slackar på remmen och vickar på hjulen borde du känna om t.ex. vattenpumpen är så glapp att remskivan slår i blocket.
    Ja det skulle man kunna göra, försökte putta lite på hjulet nu och tyckte de flyttade sig någon mm.
    Men som du säger så märker man ju skicket på det först när remmen är lättad.

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Hur långt har den gått?
    Häng av remmen, starta bilen, låter det inte då är det troligt vattenpumpen. Känner iaf igen det där ljudet från min. Metaliskt obehagligt oljud. Kan iofs vara nåt hjul också.
    Ca 19.000mil.

    Ja det kan man ju prova med kanske, men har du lokaliserat ditt ljud då? Och hur länge har du haft de?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    204

    Saab 9-5 Aero, klingande ljud från vattenpumpen?

    Ta en stor skruvmejsel eller liknande o håll mot pumpen när den snurrar, lägg örat mot mejselskaftet då kommer du höra, funkar som stetoskåp. Akta remmen bara.... Metalliskt hud uppstår när vattenpumpen glappar så mycket så impellen slår i godset. Men du kan ej känna glappet förräns du hakat av remmen....På min 9000 glappade pumpen ca 2 cm hade ätit bra i godset inne i pumpen..... Gissa om ja blev förvånad att de över huved taget funkat o inte läckt.... Bytte den för ja tyckte den börja låta illa Hur långt har den gått? Är den orginal?
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    204

    Saab 9-5 Aero, klingande ljud från vattenpumpen?

    Lyssnade på filmen nu, så lät min med.... Är troligtvis jätte glapp men remmen håller hjulet på platts
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

  7. #7
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    326
    Medlem#
    8312

    Re: Saab 9-5 Aero, klingande ljud från vattenpumpen?

    Citat Ursprungligen postat av ¤Robban¤
    Ta en stor skruvmejsel eller liknande o håll mot pumpen när den snurrar, lägg örat mot mejselskaftet då kommer du höra, funkar som stetoskåp. Akta remmen bara.... Metalliskt hud uppstår när vattenpumpen glappar så mycket så impellen slår i godset. Men du kan ej känna glappet förräns du hakat av remmen....På min 9000 glappade pumpen ca 2 cm hade ätit bra i godset inne i pumpen..... Gissa om ja blev förvånad att de över huved taget funkat o inte läckt.... Bytte den för ja tyckte den börja låta illa Hur långt har den gått? Är den orginal?
    Jaha, så det är i själva pumpen den glappar? Trodde stenhårt på att det var själva hjulet och dess lager som var slitet. Bilen har gått 19.000mil och har inte kört den något onödigt sedan jag upptäckte ljudet! Japp bilen är helt original .

    Citat Ursprungligen postat av ¤Robban¤
    Lyssnade på filmen nu, så lät min med.... Är troligtvis jätte glapp men remmen håller hjulet på platts
    Okej, men känner killarna på saab lite smått. De ska lyssna imån och sedan ska jag få ett pris förslag .

    Men har lite funderingar på att byta de själv. Är de svårt? Har inga problem att meka 9000 så länge de inte innefattar växellåda eller byta ventiler osv.

    Men 9-5:an känns mer trängre och svår mekad.. Nåja ska kolla lite hur de sitter först så får jag avgöra efter det.

    Tack för hjälpen!

  8. #8
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    326
    Medlem#
    8312

    Re: Saab 9-5 Aero, klingande ljud från vattenpumpen?

    Glömde nämna att farsan hade tydligen kollat lite på det innan idag, han bankade till hjulet lite med en hammare eller en mejsel. Vet inte om det var det smartaste sättet, men han sa att ljudet som uppstod när han bankade till hjulet var samma som i filmen. Så det är ju typ konstaterat .

Liknande ämnen

  1. vinande ljud från motor Saab 9-3 AERO -01
    Av hall112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-01-09, 17:01
  2. "Dovt vinande ljud" från typ motorn, Saab 9-5 Aero 2004
    Av turbo-tobbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-04-03, 08:41
  3. Klingande ljud i växellådan?!
    Av Grout. i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 20:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •