Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Startproblem, lite hostig, ibland riktigt svårstartad

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Startproblem, lite hostig, ibland riktigt svårstartad

    Gäller bilen i signaturen. Har alltid startad snyggt och prydligt efter typ två varv på startmotorn. Tänt till, direkt upp till kanske 1300 rpm och sedan ner på tomgång. Tyckte förra veckan att den tog en mellanlandning på kanske 500 rpm, liksom hostade till innan den kom igång. Tänkte inte mer på det. Men nu är det ofta så när den är KALL, hostar en gång innan den kommer igång. Dessutom har det hänt två gånger att den är rejält svårstartad, kanske 20 sekunder på startmotorn och gasa lite för att den ska hoppa igång, ena gången hade den stått 5 timmar och andra gången 9 timmar, båda gångerna runt 2 minusgrader.
    När den väl startat går den som ett skott vilket gör att jag inte misstänker bränslepump eller filter.
    Jag tänker tändkassett eller vevaxelgivare. Men det jag läst om vevaxelgivare är att bilen oftast blir svårstartad varm. Men det är inte min.
    Tändkassett?
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Startproblem, lite hostig, ibland riktigt svårstartad

    Jag skulle gissa att du upplever effekten av Mackan-program. Alla bilar jag känner till som har Mackans BioPower-baserade program hostar sådär när de är kalla och precis har startat. Min gör det, min brors gör det. Oftast rör det sig bara om 10 sekunder av dålig gång innan den går som det skall.
    Min teori är att det beror på att den inte riktigt vet vad etanolinnehållet är och kör en säker variant för att få igång bilen och att den därmed får lite mycket soppa. Faktum är att jag har hört original-BioPower-bilar som går precis lika illa de första sekunderna när de är kalla, så jag tror helt enkelt att det är en effekt av BioPower-funktionen.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Re: Startproblem, lite hostig, ibland riktigt svårstartad

    Det tror jag verkligen inte. Har haft samma program i över ett år och det har aldrig hänt förrän de senaste två veckorna. Den har startat perfekt i 30 plusgrader och i 20 minusgrader, alltid.Har tankat mestadels etanol, men bensin ibland (som man ska för att rensa systemet tydligen).
    Om man måste gno 20 sekunder på startmotorn och gasa för att få igång bilen måste det vara något fel.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450

    Re: Startproblem, lite hostig, ibland riktigt svårstartad

    Hade precis samma symptom på min 9-5 BP med Nordic steg 1-programvara. Bytte programvaran och nu startar den hur fint som helst. Jag tror på Bollmans teori. Se min tråd här: forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=318312
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Re: Startproblem, lite hostig, ibland riktigt svårstartad

    Jag har som sagt mycket svårt att tro att det beror på programvaran. Varför skulle symtomen komma nu efter över ett år sedan chippningen? Förra vintern var betydligt kallare och som sagt aldrig några problem.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: Startproblem, lite hostig, ibland riktigt svårstartad

    Hej!
    Kan vara så att dina spridare läcker lite.
    Har en tendens att bli så med tiden då man kör med Etanol, även om man tankar bensin regelbundet.
    Om du har möjlighet så kolla upp antal misständningar på respektive cylinder, finns som läsvärde i T7 med Tech2.
    Om det är en eller flera cylindrar som har avsevärt fler misständningar så är det mycket troligt att det är det som är problemet.

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Re: Startproblem, lite hostig, ibland riktigt svårstartad

    Enligt Open SID har jag inga misständningar (Miss = 0). Inga knackningar heller. Har kört ca 50 mil sedan jag bröt strömmen till databoxen senast (det var innan problemen började).
    Här är en film som visar den lilla tvekan vid 500 rpm.
    http://youtu.be/JTRo8leF4nY
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Re: Startproblem, lite hostig, ibland riktigt svårstartad

    Har funderat lite till. Det jag har gjort nyligen är att uppgradera vevhusventilationen och bytt de två ökända blå backventilerna. Bröt batterispänningen enligt instruktion.

    Det som retar mig är att felet inte är konsekvent. Hostningen vid kallstart (som på filmen ovan) är relativt konstant sedan två veckor tillbaka, men de två gångerna den behövt 20 sekunder startmotor och gas är sporadiska. Kan inte återskapa det trots identiska förhållanden.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

Liknande ämnen

  1. Riktigt svårstartad Saab 90 -86
    Av hanseman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 01:27
  2. Går riktigt slött ibland ** Fixat **
    Av Tzacko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 11:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •