Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Svajigt och högt laddtryck

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4

    Svajigt och högt laddtryck

    Jag ska försöka förklara så bra som möjligt, så kan ni kanske hjälpa mig på traven att hitta felet. Bilen är en 9-5 2.3t från -02.

    Bakgrund:
    1. För några veckor sedan fick jag inte upp kylvattentemperaturen och bytte termostat och allt var frid och fröjd...
    2. ...en vecka ungefär. Sedan började det läcka vatten på andra sidan motorn. Det var vatten överallt, så det var svårt att se var det kom ifrån. Dessutom verkade det som om det mest läckte mest när termostaten var öppen. Jag fyllde på litervis med vatten och glykol .
    3. Jag tog bilen till en bilmekare som brukar få göra enklare jobb. Han upptäckte att det var vattenpumpen som läckte. Han bytte den.
    4. När jag fick tillbaka bilen körde jag bilen några kilometer och parkerade. Då rann det värre än tidigare. Tillbaka till verkstan.
    5. Mekaren fick plocka ner allt igen (tydligen jobbigt att komma åt vattenpumpen) för att komma åt slanganslutningarna. Jag var inne i verkstaden och kollade innan han började montera tillbaka allt. Då var ju bl.a. luftmängdsmätaren borta och en del andra rör och slangar bortplockade.

    När jag sedan väl hämtade ut bilen märkte jag att den hade ändrat karaktär.

    1. Laddtryckmätaren indikerar högre laddtryck. Den går upp på ungefär halva röda istället för precis in på det röda.
    2. Laddtrycket är "svajigt" om man t.ex. ligger 20% pådrag och ökar i ett steg till 30%, blir det en översläng på trycket. Och det på riktigt, inte bara på mätaren. Gången är ryckigare.
    3. Trots det högre laddtrycket så knappast bilen piggare, snarare tvärtom. När man kommer över 4000 rpm känns det som om vridet minskar mer än vad det har gjort tidigare.
    4. Jag har en ELM327 och appen Torque i telefonen. Man kunde utläsa ett "pending fault" P0101, som inte verkar vara bestående. Antagligen har det kommit in när bilmekaren har skruvat ihop grejerna.

    Vad kan det vara? Kärvande ställdon till wastegate? Luftläckage? Finns det något annat jag kan kolla via OBD2?
    _____________________________________
    Jon Hansson
    SAAB 9-5 2.3t -02

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 185

    Re: Svajigt och högt laddtryck

    Kanske är så att LMM har blivit skadad när den plockades av å på...
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

Liknande ämnen

  1. Svajigt laddtryck ng900
    Av Majkey88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-02-28, 19:24
  2. Högt laddtryck och i bland svajigt 9000 Aero
    Av 9000 Aero -95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-14, 18:17
  3. Svajigt ladd och når ej upp till begärt laddtryck.
    Av H0gberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 22:43
  4. svajigt laddtryck!
    Av rickard1987 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 23:15
  5. Svajigt laddtryck 9-3 -02
    Av Epitaph i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 14:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •