Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    76

    Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Hej alla .
    Funderar hit och dit angående uppgradering och känner mig väldigt osäker i denna djungel . Både vad det gäller trim och hållbarhet på bilen efteråt.
    Jag har dock fastnat lite för Maptuns steg 3 E85 kitt 315/450 , men jag vill inte heller behöva leta kolvar och växellåda i diket...
    Jag kör inte hårt men vill kunna stämpla i botten då och då.
    Har kontaktat Maptun som säger att detta steg är noga kalibrerat för att bilen ska hålla men man ska undvika att gasa fullt från låga varv , undvika hjulspinn samt se till att bilen fått upp bra drifttemp osv ...Känns som om man slänger ut massa pengar på ett trim och sen får man köra med ett ägg under gasen .
    Tänkte att man kan peta dit större IC för att få ner temp också för att förhindra kolvras , men , men .Maptun säger att det kan va bra men är inte lika viktigt på E85...
    Vad säger besiktningen ??

    Hur håller era bilar ihop ???
    Tar mycket tacksamt emot era erfarenheter.
    MVH Driver
    9 5 Aero Sedan 04 :a

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Maptun trim

    Tycker det Maptun säger låter som vanligt sunt förnuft.
    Motorstarka bilar kör man med hjärnan, inte högerfoten. Att inte stämpla fullt vid låga varv, undvika hjulspinn osv är ingenting unikt just för Maptun och Saab, utan det gäller alla bilar om man vill att det ska hålla.
    Att ta det lugnt tills motorn är varm är väl självklart, krävs ingen Einstein för att förstå det.
    Stämplar du fullt från tomgång med en iskall motor så ökar risken för haveri dramatiskt, oavsett om du sitter i en original 740 eller en toktrimmad Ferrari.

    Bättre IC känns som att angripa fel problem om du inte förstår varför Maptun säger som dom säger.
    Kör man med kall motor och ger fullt vrid vid låga varv finns det inte en IC i världen som ens kan förbättra chanserna att klara sig utan ras.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    76

    Re: Maptun trim

    Att motorn ska vara varm innan man utsätter den för påfrestning förstår jag också , och att skaffa en större IC tänkte jag kunde förebygga motorhaveri i än mera större utsträckning än att ha kvar original pga att man sänker lufttemp. Jag kanske tänker fel men Maptun höll med i den diskussionen.
    Sen som sagt är jag nyfiken på hur era bilar håller . ni som haft trim ett tag ...
    MVH Driver
    9 5 Aero Sedan 04 :a

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418

    Re: Maptun trim

    Citat Ursprungligen postat av driver
    Att motorn ska vara varm innan man utsätter den för påfrestning förstår jag också , och att skaffa en större IC tänkte jag kunde förebygga motorhaveri i än mera större utsträckning än att ha kvar original pga att man sänker lufttemp. Jag kanske tänker fel men Maptun höll med i den diskussionen.
    Sen som sagt är jag nyfiken på hur era bilar håller . ni som haft trim ett tag ...
    Jag har aldrig haft några problem med min bil, varken på E85 eller bensin.
    Tänk bara på att växla ner när du skall köra så sparar du på kopplingen + att undvika att spinna med ett hjul för mycket , som sagt jag har inte haft några större problem bara gjort service lite oftare.

    Mvh Kristian

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Maptun trim

    Citat Ursprungligen postat av driver
    Att motorn ska vara varm innan man utsätter den för påfrestning förstår jag också , och att skaffa en större IC tänkte jag kunde förebygga motorhaveri i än mera större utsträckning än att ha kvar original pga att man sänker lufttemp. Jag kanske tänker fel men Maptun höll med i den diskussionen.
    Sen som sagt är jag nyfiken på hur era bilar håller . ni som haft trim ett tag ...
    Visst är det bra med en AC, men anledningen att man inte ger fullt på låga varv och försöker undvika hjulspinn beror inte på risken för motorhaveri, utan rasad drivlina.
    Låga varv och mycket vrid är rena döden för växellåda och koppling, och spinnande hjul som plötsligt får fäste kan lätt knäcka diff, drivaxlar och diverse annat.

    Jag är helt övertygad om att körstilen är en betydligt större bov när det gäller ras än vad lufttemp någonsin kommer att vara.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Kälmäh
    Inlägg
    37
    Medlem#
    9492

    Re: Maptun trim

    Bilen jag äger är mappad hos Maptun för ca 10 år sedan till 300HK, och har inga problem med den, inte den förra ägaren heller, viktiga är att man kör med lite eftertanke

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    76

    Re: Maptun trim

    Fladdan , har bilen original kolvar och låda ?
    MVH Driver
    9 5 Aero Sedan 04 :a

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Maptun är väldigt bra, både att skriva program och ge kundsupport. Finns andra trimfirmor som är bra oxå, men dom har inte jag nån personlig erfarenhet av.

    När man trimmar bilen så minskar man på marginalerna som motortillverkaren har för att prylarna ska hålla. Så risken för haveri ökar. Därför man får tänka lite när man kör.

    Varmkör man motor lugnt vilket tar runt 15min så motortempen står på normal och oljetempereraturen har kommit upp i normal nivå så kan man spöa skiten ur motorn och den håller bra. Sen får man såklart låta den svalna av, typ köra lugnt 10-15 min innan man stänger av den.

    Har man en 2,3 liters motor så har man väldigt bra vridmoment på låga varv, och det är det som dödar växellådan. 2.0 är lite slöare på låga varv och är betydligt mer snäll mot växellådan. Håller man på och spinner från stillastående så rasar något, och det sker på alla bilar, alla märken

    Viktigt när man trimmar är att serva bilen med ny olja och filter ofta, max 1500 mil. Ha fräscht luftfilter, byta tändstift ofta till rätt sort av NGK. Samt kolla över att luftmassemätaren fungerar och mäter rätt nån gång om året. Hålla koll så alla vacuumslangar och sånt är hela.

    E85 gör att avgastempen inte blir lika hög som på bensin och det sparar på prylarna lite extra
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    76

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Tack för era svar och tips hörni . Fler mottages gärna med glädje .
    Hmmmm ...Skumt med rubriken till tråden ...Inte vad jag skrev !!??
    MVH Driver
    9 5 Aero Sedan 04 :a

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Antar att du syftar på din -04:a i signaturen. Den har varit med i 8 år och att slänga i det steg du funderar på kan ställa till saker. Bilen kan vara tillräckligt kry,bra,frisk för den effekt du har idag. Men ett steg 3 E85 ställer krav på din gamla hårdvara som kan börja ge felsymptom så att du inte kommer upp till angivna 315/450. Inte nödvändigt menat mekaniskt ras, utan LMM, vacumslangar, TK, bränslesystem osv finns det nåt som inte stämmer till 100% så ställer programmet ned begärd luft/tändning och dina 315 hk är long gone. Detta ska man ha i åtanke tycker jag att det kan komma merkostnader utöver själva trimningen.

    Då man hängt på detta forum många år nu så skulle nog min uppfattning vara att det är "svårt" att får ur oberoende trim leverantör nu den effekt ett steg 3 skall ge på en 9-5:a som är 7-12 år gammal. Menat, det är för få som har koll på vad bilen presterade innan trimning och vad den presterar efter.

    Vi har en off-topic tråd 100-200 och där får man "svar på tal" av vissa kunniga inom tidtagning och just "postorder" trim brukar inte ge vad det är tänkt att ge och det är oftast inte programmet det är fel på utan gammal hårdvara man stressat på.

    Har själv Maptun och är väl nöjd med den support jag fått av Fredrik & co med test av olika SW versioner för att hitta en som "stämmer" med min typiska steg 3 hårdvara samt kondition av motor/växellåda. Maptun är väl medvetna om "säkerheten" och har fortfarande alla skydd i mjukvaran aktiverade vilket jag fått uppleva IRL så att säga (programmet ställer ned sig).

    Slutligen så håller jag med både Maptun och föregående inlägg om att är bilen trimmad måste man ha lite förståelse och annan körstil om man vill undvika ras i längden. En sk "full pull" på 5:an från 2000 rpm mja det kan funka men kan också gå fel om man har otur.

    Varför skrev jag nu detta, inte för att vara negativ o dra fram värsta scenariot men man måste ha en bra översyn om vad det är man ger sig in på förutom de roliga siffror 315/450. Det kan kosta att nå dessa om nåt inte lirar till 100%. Sedan tycker jag nog att trådens rubrik kan ändras.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Citat Ursprungligen postat av driver
    Tack för era svar och tips hörni . Fler mottages gärna med glädje .
    Hmmmm ...Skumt med rubriken till tråden ...Inte vad jag skrev !!??
    Läs under ditt första inlägg...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    76

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Ok . såg det nu.
    MVH Driver
    9 5 Aero Sedan 04 :a

  13. #13
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Hej!

    Om MapTun trim är något att ha ,svaret är JA.
    315 HK senaste version av det programet är jäkligt bra och presterar jäkligt fina acc tider.

    Om den kommer att gå sönder berör på körstil,men eftersom du inte kör hårt utan endast ibland trycker på så är ganska säker att det kommer att hålla.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    76

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Mr_Sunbear. Jag förstår ditt resonemang och jag har väl tänkt samma sak.
    Bilen är gammal och den kanske inte levererar sina ursprungliga 250 hk längre och man ska kanske tänka på att det blir stora påfrestningar på den gamla inkörda hårdvaran.
    Jag tänker också att hur det än är , så ger väl ett steg 3 mer än ett mindre ingrepp vad gäller effekt . Även om jag inte kommer upp i precis 315/450. Men det är väl klart att man helst vill ha det man betalar för ...
    Bilen har i alla fall gått 16000 och är servad enligt bok och har full historik med få ägare
    . Den är allmänt välvårdad tycker jag och går hur fint som helst. Är helnöjd annars.
    Det du säger om att programmet ställer ner låter ju dock lite si & så. Det är ju kanske bra för att grejorna ska hålla , men samtidigt får man ju inte ut potensialen i kittet heller .
    Man blir lite villrådig... Kanske bäst att köra så säkert man kan och behålla bilen original ändå ( Tråkigt ). Vet inte hur jag ska göra...
    MVH Driver
    9 5 Aero Sedan 04 :a

  15. #15
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471

    Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Driver: Kan du acceptera att du kanske inte når uppgiven effekt o kör med sunt förnuft och tycker det är värt priset, så trimma. Det blir roligare helt klart. Motorn exploderar inte, min -03 idag 19000 mil (4000 mil steg 3) har "plågats" spec i somras från 80-200+ klockat tider mm. De tål "stryk" om mjukvaran upp för sig som tänkt när nån parameter indikerar avvikelser. Min bil få gå hårt spec på 3-4 växel rätt ofta. 1-2 o 5:an är bara transportväxlar i min värld typ.

    Du är lite avig till att programmet ställer ned sig, jag ser det annorlunda. Ställer den ned = nåt behöver kontrolleras och det är bättre än att behöva en helt ny motor pga en kolv gjort sig en omloppsbana utanför blocket så att säga (dyrt).

    Hade jag gjort min trimning idag så hade min leverantör fått bänka innan och efter för att se resultatet. Just för att se vad var utgångspunkten och ev kunna felsöka/justera in effekten efter min bils förutsättningar. Visst det kostar lite mer men bättre att veta än att ha en trolig papperseffekt att visa upp.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    76

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Mr_SunBear
    Håller med dig om att det är bättre att programmet reglerar ner än att nåt pajjar helt . Då kan man ju i alla fall ha chans att åtgärda ev fel .
    Uttryckte mig lite klumpigt där...
    Vi får se vad hjärta , hjärna , samt plånbok kommer fram till , men det skulle ju va kul.
    MVH Driver
    9 5 Aero Sedan 04 :a

  17. #17
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Att programmet "ställer ner" sig innebär inte att du inte får det du betalar för.
    Med en frisk bil där allt fungerar så får du det Maptun specificerar och det du betalat för.

    Programmet ställer ner sig om något är fel, exempelvis för högt laddtryck, luftläckage någonstans, för många feltändningar etc. Det är sådant som normalt inte ska förekomma. Bilen är alltså felaktig, och då anser jag det självklart att man inte kan begära att få exakt den effekt som står på pappret.
    Detta är en av anledningarna att jag valde Maptun för min bil, jag har sett alltför många program där säkerhetsspärrarna helt enkelt varit avstängda eller ignorerats, och då lever man verkligen på gränsen. Ett litet fel som en läckande tryckslang eller ett dåligt stift kan leda till totalt haveri om inte mjukvaran är med på noterna och kan upptäcka felet och kompensera för det.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Det finns en annan aspekt av det hela också, som man kanske inte tänker på om man är ovan vid trimmade bilar, och det är att man inte i alla lägen KAN trampa gasen i botten där man gör det med en originalbil, inte av hållbarhetsskäl utan av andra t.ex. trafiksäkerhetsskäl och väghållning. Med över 300hk i en bil som väger 1600kg så får man inte hålla ner foten så många sekunder innan det går såpass fort att ett misstag bestraffas med döden. Vägen du åker på, och bilens väghållning blir inte 20% bättre när motoreffekten ökar med lika mycket.

    Hållbarheten med dessa moderata trimningsgrader är främst en faktor om man plågar bilen på bana (eller kör på allmän väg som om det vore bana - finns såna människor också)

    Jag tycker det låter som att TS kanske skall börja i lite mindre skala snarare än att kasta 20 lappar på ett steg 3, och se om det här med trimmade bilar verkligen är något för honom.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    76

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Har funderat på ett mindre steg , men då jag blivit avrådd av folk pga att det inte ger någon större skillnad , så har jag börjat fundera på steg 3 på inrådan .
    Det steget ska enligt det jag hört ge bra prestanda för pengarna i Aeron .
    MVH Driver
    9 5 Aero Sedan 04 :a

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Maptun trim

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av driver
    Att motorn ska vara varm innan man utsätter den för påfrestning förstår jag också , och att skaffa en större IC tänkte jag kunde förebygga motorhaveri i än mera större utsträckning än att ha kvar original pga att man sänker lufttemp. Jag kanske tänker fel men Maptun höll med i den diskussionen.
    Sen som sagt är jag nyfiken på hur era bilar håller . ni som haft trim ett tag ...
    Visst är det bra med en AC, men anledningen att man inte ger fullt på låga varv och försöker undvika hjulspinn beror inte på risken för motorhaveri, utan rasad drivlina.
    Låga varv och mycket vrid är rena döden för växellåda och koppling, och spinnande hjul som plötsligt får fäste kan lätt knäcka diff, drivaxlar och diverse annat.

    Jag är helt övertygad om att körstilen är en betydligt större bov när det gäller ras än vad lufttemp någonsin kommer att vara.
    Har hört det förut, men aldrig fått någon förklaring. Varför skulle höga vrid vara värre för koppling vid låga varvtal
    Mor åt gröt, far åt helvete.

Liknande ämnen

  1. Maptuns klubbrabatt?
    Av xtrem i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-19, 00:56
  2. Gick bra 40mil efter trim sedan hände något. FIXAT!!
    Av Hensu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 12:28
  3. Bearbetad(?) Tb03 Trim 45 något att hänga i julgranen?
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-12-23, 19:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •