Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 61

Ämne: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

  1. #21
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Citat Ursprungligen postat av driver
    Har funderat på ett mindre steg , men då jag blivit avrådd av folk pga att det inte ger någon större skillnad , så har jag börjat fundera på steg 3 på inrådan .
    Jag har ett BioPower steg 2 i min 9-3 Aero, och att påstå att det inte är någon större skillnad är helt enkelt skitsnack.
    Stämpla på tvåan och du har brutalt torque-steer och är det det minsta lilla fuktigt på asfalten så har du ett garanterat hjulspinn, håller du inte ratten spikrakt så släpper det även på torr asfalt.

    Nu är 9-5'an bättre på att hantera effekten än vad og9-3 är så skillnaden kanske inte blir lika dramatiskt, men att påstå att "det inte ger någon större skillnad" är definitivt felaktigt.
    Men är du osäker så snacka med Maptun, du kan säkert få prova ett steg 2 och skulle det vara så att du vill ha mer så har väl Maptun alltid haft policyn att du bara betalar mellanskillnaden till nästa steg när du uppgraderar.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #22
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935

    Re: Maptun trim

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Har hört det förut, men aldrig fått någon förklaring. Varför skulle höga vrid vara värre för koppling vid låga varvtal
    Snurrar något i 6000rpm är det inte så stor skillnad att höja till 6500rpm.
    Snurrar du i 1000rpm är det däremot en jävla skillnad att öka till 1500rpm.
    Det blir alltså lättare att få ut mycket kraft när allt snurrar fortare, det blir mindre effekt per varv så att säga.
    Lite knivigt att förklara i text, men det är rätt logiskt om man förstår fysik.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    459

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Que?

    Jag fattar inte alls vad du menar.-.. ändå har jag läst 12 poäng mekanik och 6 poäng fysik på KTH, inte för att fysiken berör sånt här, men ändå.

    Skulle du kunna utveckla?

    Du säger:
    "Det blir alltså lättare att få ut mycket kraft när allt snurrar fortare, det blir mindre effekt per varv så att säga."

    Effekt mäts per tidsenhet, inte per varv eller längd.
    Vad du kanske tänker på är att effekt är lika med vridmoment gånger vinkelhastighet.
    Men det sambandet säger bara att det mer skonsamt för kopplingen att överföra likvärdig effekt vid ett högre varvtal (momentet lägre).

    Min fråga är alltså varför skulle 300 Nm vara elakare mot kopplingen vid 1500 rpm än vid 3500 rpm.

    Enda iden jag kan komma på så där spontant är att det skulle kunna vara större cycle to cycle variationer vid lägre varvtal än vid högre varvtal.
    Dvs större momentfluktationer på vevaxeln vid lägre varvtal.
    Men, jag har ingen aning om det är så, dvs att cycle to cycle variationerna är större vid lägre varv eller inte.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    317

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Kopplingen slits väll inte mer om den utsätts för 400Nm istället för 300Nm förutsatt att den inte slirar, eller har jag fel för mig?
    Däremot kan ju kopplingen vara sliten redan men ändå hålla för ex. dessa 400Nm en tid tills slitaget överstiger den punkt som kopplingen orkar hålla emot för, och på så sätt upplevs det kanske som att kopplingen ger upp fortare om man trimmar.
    Så har jag fått för mig att det är, men kan mycket väl ha fel.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    459

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Kopplingen slits väll inte mer om den utsätts för 400Nm istället för 300Nm förutsatt att den inte slirar, eller har jag fel för mig?
    Däremot kan ju kopplingen vara sliten redan men ändå hålla för ex. dessa 400Nm en tid tills slitaget överstiger den punkt som kopplingen orkar hålla emot för, och på så sätt upplevs det kanske som att kopplingen ger upp fortare om man trimmar.
    Så har jag fått för mig att det är, men kan mycket väl ha fel.
    Nej. Jag är av samma uppfattning som dig.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  6. #26
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Hej!

    Oregelbundenheten i vevrörelsen är ett problem om man har högt motormoment vid lågt motorvarvtal. Detta är obra för kopplingen, i synnerhet dess centrum med innehåll. Det är även obra för växellådan då drev o elände utsätts för häftiga pulserande belatningar.
    O inte nog med det...

    Varför göra en mjukvarukalibrering om den nu är så olämplig att man inte får/bör gasa fullt från låga varvtal?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    459

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Oregelbundenheten i vevrörelsen är ett problem om man har högt motormoment vid lågt motorvarvtal. Detta är obra för kopplingen, i synnerhet dess centrum med innehåll. Det är även obra för växellådan då drev o elände utsätts för häftiga pulserande belatningar.
    O inte nog med det...

    Varför göra en mjukvarukalibrering om den nu är så olämplig att man inte får/bör gasa fullt från låga varvtal?
    Det var ett svar! Tack.

    När du skriver oregelbundenhet i vevrörelsen, är det variationer i förbränningen cykel från cykel?

    Eller är det andra fenomen?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  8. #28
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Det var ett svar! Tack.

    När du skriver oregelbundenhet i vevrörelsen, är det variationer i förbränningen cykel från cykel?

    Eller är det andra fenomen?
    Skulle gissa på att han menar att vevrörelsen är pulserande, dvs att den får en "knuff" varje gång en cylinder tänder.
    Vid höga varv är det mindre tid mellan varje tändning och därmed en jämnare vevrörelse, medans det vid låga varv är längre tid mellan tändningarna och därmed "ryckigare" rörelse.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Egentligen borde man kunna ställa in väldigt precis i mjukvaran så man inte får för mycket moment vid låga varv. Så man i teorin kan köra på 2:ans växel på 1000 varv och stampa fullt, och motorn drar mjukt upp till kanske 2500 varv där den släpper loss all kraft, så man får en riktig turboknuff. Men det kanske blir jobbigt att köra när det blir så hårt styrt?
    Finns ju torque limiter i mjukvaran, men den brukar vara ganska högt ställd på låga växlar om jag inte minns fel?
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 440

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Men om man lägger vridet ganska plant med vettigt vrid på lägre varv samt vettiga begränsningar på första och andra växeln, så hamnar man nog väldigt nära ett original Aeroprogram och då har man ju helt plötsligt ingen produkt att sälja...

    Är imponerad av kurvan på mitt 200Hk-program. Max vrid är 283Nm och vridet vid 5500 där max effekt är 255Nm. Snacka om att inte fresta på drivlina mer än nödvändigt. Till detta en begränsning på första växeln till 220Nm vill jag minnas.

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    459

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Det var ett svar! Tack.

    När du skriver oregelbundenhet i vevrörelsen, är det variationer i förbränningen cykel från cykel?

    Eller är det andra fenomen?
    Skulle gissa på att han menar att vevrörelsen är pulserande, dvs att den får en "knuff" varje gång en cylinder tänder.
    Vid höga varv är det mindre tid mellan varje tändning och därmed en jämnare vevrörelse, medans det vid låga varv är längre tid mellan tändningarna och därmed "ryckigare" rörelse.
    Tid kan du nog bortse i det fall du menar.
    Antal pulsationer per vevaxelvarv kommer vara lika oavsett varvtal. Frågan är om amplituden på pulsationern kommer bli högre på låga varv.
    Antingen på grund av cylindertrycket varierar från mellan förbränningscyklerna.
    Eller om det beror på torsionsrörelser hos vevaxeln, eftersom denna kan ses som ett fjäder-massa system och DEN delen är tidsberoende. Tex självsvängningar.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Cylindertrycket blir högre vid låga varvtal, då kolven på höga varvtal "hinner undan" flamfronten.

  13. #33
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Tid kan du nog bortse i det fall du menar.
    Antal pulsationer per vevaxelvarv kommer vara lika oavsett varvtal. Frågan är om amplituden på pulsationern kommer bli högre på låga varv.
    Antingen på grund av cylindertrycket varierar från mellan förbränningscyklerna.
    Eller om det beror på torsionsrörelser hos vevaxeln, eftersom denna kan ses som ett fjäder-massa system och DEN delen är tidsberoende. Tex självsvängningar.
    Jag vill nog envisas med att tid bidrar till ryckighet. Lång tid mellan pulsationer innebär att rörelsen hinner avstanna. Kort tid mellan pulsationer innebär att rörelsen från föregående pulsation till stor del finns kvar och nästa pulsation får mindre motstånd.

    Anta att du har ett hjul som du kan rotera genom lätta knuffar.
    Ge hjulet en knuff var tionde sekund, och du får en ganska ryckig rörelse.
    Ge hjulet fyra knuffar på en sekund, och det blir en betydligt jämnare rotation.

    Extremt förenklat och överdrivet givetvis, men jag tror poängen är ganska tydlig.

    Fast nu är vi väldigt offtopic här. Frågan var om Maptun's trim var något att ha, och det hävdar jag bestämt att dom är.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #34
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Varför göra en mjukvarukalibrering om den nu är så olämplig att man inte får/bör gasa fullt från låga varvtal?
    Folk vill inte ha en tråkig karaktär det vet du väl Drboost
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #35
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Hej!

    NJa, frågeställningen är tänkt att uppmana till tankeverksamhet...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #36

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Om högt vrid vid lågt varvtal dödar växellåda och koppling så borde det väl krävas stor försiktighet när man kör dieselbil? Eller har de förstärkta drivlinor?
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Citat Ursprungligen postat av Agent Cooper
    Om högt vrid vid lågt varvtal dödar växellåda och koppling så borde det väl krävas stor försiktighet när man kör dieselbil? Eller har de förstärkta drivlinor?
    De har förstärkta drivlinor. Och diesel har en långsammare flamfront, se mitt inlägg ovan.

  18. #38
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Hej!

    Det är brukligt att transmissionen som kopplas till motorn är anpassad till rådande arbetsförhållande. Jag vill undvika ordet "förstärkt".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    24

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Tror knappast att dom gör något som skadar din bil medvetet. Lägg ett mail till dom och fråga om tidigare service intervaller och liknande, självklart ska man köra med vett och hjärna när du har "trimmat" bilen.

    Och medtanke på att Maptun och Trollspeed har arbetat med Saab tidigare så är det knappast något att kasta i sopkorgen.

    mvh Wigge
    Ride- 9-5 Aero 2001

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    235

    Re: Är Maptuns trim verkligen något att ha?

    Fredrik / Maptun kan verkligen sina grejer.

    Lita på honom.

    Att han inte fått till jätteeffekt i sexan är en helt annan sak.
    Visar väl egentligen bara att har han inte dökoll så chansar han inte.

    Lita på Fredrik

    Han är bäst på SAAB fyrcylindrigt.

    MRX
    Snart 500 Hk

Liknande ämnen

  1. Maptuns klubbrabatt?
    Av xtrem i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-19, 00:56
  2. Gick bra 40mil efter trim sedan hände något. FIXAT!!
    Av Hensu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 12:28
  3. Bearbetad(?) Tb03 Trim 45 något att hänga i julgranen?
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-12-23, 19:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •