Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kabeldragning till slutsteg i 9000 -92

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450

    Kabeldragning till slutsteg i 9000 -92

    Hej!
    Har nyss köpt en Saab 9000 2.3T -92 med dåtidens värstingstereo, med 4x20w slutsteg under passagerarstolen.
    Har nu bestämt mig för att köpa ny cd enhet och nya högtalare och har några frågor angående installationen:
    Måste jag dra om alla kablar, både till fram och bakhögtalarna då jag inte vill använda det gamla slutsteget eller finns det någon iso-kontakt gömd någonstans?
    Hur och var är bäst att dra pluskabel till skuffen för nytt slutsteg?
    Det dyker säkert upp mer frågor sedan!
    Hoppas på svar!
    MVH Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    329

    Re: Kabeldragning till slutsteg i 9000 -92

    Citat Ursprungligen postat av Murkas
    Hej!
    Har nyss köpt en Saab 9000 2.3T -92 med dåtidens värstingstereo, med 4x20w slutsteg under passagerarstolen.
    Har nu bestämt mig för att köpa ny cd enhet och nya högtalare och har några frågor angående installationen:
    Måste jag dra om alla kablar, både till fram och bakhögtalarna då jag inte vill använda det gamla slutsteget eller finns det någon iso-kontakt gömd någonstans?
    Hur och var är bäst att dra pluskabel till skuffen för nytt slutsteg?
    Det dyker säkert upp mer frågor sedan!
    Hoppas på svar!
    MVH Markus
    Hej.
    Angående plus-kabeln till bagaget finns ett flertal tidigare inlägg i detta ämne..
    Jag drog iaf min +kabel genom gummigenomföringen bakom handskfacket(50mm2) ned efter golvet på höger yttersida och upp bakom vänster sida av baksätet genom ett borrat hål, har placerat slutsteget ovanpå bagagerumsgolvet nära ryggstödet..

    Flera andra föredrar att dra +kabeln på vänstersidan av bilen..
    Använd sökfunktionen i forumet så hittar du nog all nödvändig info samt troligen också en del bilder.

    Övrigt kablage kanske mest beror på hur "långt" du tänker gå i din anläggning...
    Om du nu ändå skall dra +kabel (Ta så grov som möjligt min 10mm2) till slutsteget rekomenderas jag att dra ordenliga högtalarkablar och lågnivå kablar av god kvalitet när du ändå håller på och river upp mattor, lister osv, skippa allt originalkablage och dra nya kablar direkt från slutsteget till högtalarna, direkt från batteri till CD-spelaren (Via säkringar förståss)
    Med seriöst kablage så underlättar det sedan vidare uppgradering av anläggningen och du slipper riva upp och dra nya kablar....passa på att lägg i lite extra högtalarkablar till ex. dörrar om du senare vill bygga ut med ex 6,5" eller 8" i dörrsidorna..
    Även en eller två extra lågnivåkablar kan vara bra att ha om du senare byter ut spelaren till någon med inbyggda delningsfilter.

    Biltema har skaplig och grov högtalar-kabel (1,5-4mm2) som nog duger gott för dom flesta.

    Satsa istället lite extra pengar på högkvalitets lågnivåkabel/kablar, framförallt den kabel som skall bära signal till "front" systemet.
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Tack så mycket för svaret!
    Ska nog börja riva lite i bilen nu
    Kommer nog att förlita mig på den lokala bilstereohandlarens kunnande i fråga om vad jag ska ha för högtalare m.m.
    MVH Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

Liknande ämnen

  1. Kabeldragning strömkabel slutsteg NG9-3
    Av Kongo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-04-21, 07:28
  2. Kabeldragning i 9000 -97
    Av martin_9000aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 10:19
  3. Kabeldragning 9000 CC -89
    Av Spawn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 15:36
  4. kabeldragning för slutsteg
    Av Jimmu i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 23:21
  5. Slutsteg, Kabeldragning och GeneratorLjud?
    Av colan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •