Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vad gäller vid byte av ratt/Airbag OG9-3 / OG9-5

  1. #1
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849

    Vad gäller vid byte av ratt/Airbag OG9-3 / OG9-5

    Tja, skall byta ratt på SE:n, har bestämt för mej att jag läst vid något tillfälle om hur man går bäst tillväga för att undvika att SRS-lampan lyser efter detta men hittar det inte...?

    Är det enda rätta att skrota adapteringarna och lossa batterikabeln eller vågar man göra detta med endast "nyckeln ur"?
    Något annat man bör tänka på vad gäller rattknappar å sånt, inte kodade grejer va, de kan man byta fram och tillbaks hur som helst, eller?

    (Rattar till 9-3 98-02 & 9-5 98-10 har samma nav va? )

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900

    Re: Vad gäller vid byte av ratt (AIRBAG)?

    Om du vågar kan bara du svara på
    men jag har med läst att det ska räcka med "nyckel ur"
    Jag har inte provat...

    Har läst att det skiljer på rattknappar tror det var 98-01 sen andra "motstånd" i knapparna 02-05 på 9-5

    naven ska tydligen med passa på OG...
    2-stegs airbag på -02(9-5) och nyare?
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Vad gäller vid byte av ratt (AIRBAG)?

    Man SKA lyfta bort minuspolen när man lossar allt som har med SRS-sytemet o göra. Så man slipper åka till verkstan o få det borttaget.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4

    Re: Vad gäller vid byte av ratt (AIRBAG)?

    Det verkar som du tänkt byta till annan ratt med airbag, men OM du tänkt byta till airbag-lös ratt så tänk en gång till, Bilprovningen har nya regler:

    Svar från SBP till en medlem på Subaru-klubbens forum.
    "Har bilen airbagsystem samt bältessträckare från fabrik så måste de fungera och ej ha tända varningslampor för detta då vi besiktar.
    Problem kan uppstå vid urkoppling av passagerarairbag om den inte har nyckelavstängning samt att det då lyser en lampa med tex "H" eller sifran 2 då det visar att man själv satt den ur funktion via nyckeln.

    Dessa regler börjar gälla först från 29 jan 2012 (innan det skulle vi ej kontrollera detta enligt besiktningsprogrammet som gällde då). Reglerna är dock gällande oavsett vilken årsmodell fordonet har. "

    Dvs om du bytt ratt till en modell utan airbag och bilen hade airbag från fabrik så kommer du få en 2a på besiktningen (även om airbag-lampan inte lyser), detta oavsett om det rör sig om en helbilsgodkänd bil eller inte. Värt att tänka på från och med nu för alla som bytt ratt i bilen!
    /Adam K

    Brukar: Saab 9-3 -00
    Missbrukar: Subaru impreza GT -98

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849

    Re: Vad gäller vid byte av ratt (AIRBAG)?

    Tänkte kasta i en ratt från en 9-5 Aero i SE:n, lite "goare" än vanlig läderratt, alltså med airbag och rattknappar, funderade på om man som sagt var är tvungen att offra adapteringarna som är gjorda för att lossa kablaget till denne eller om det räckte med "nyckel ur" för att slippa lampan.
    Och, om alla knappar och airbags under samma "årstid" är kompatibla mot varandras styrdon eller om de är involverade i VSS:en på nåt sätt.....

    Om jag lyfter batteripol, flyttar över mina knappar och airbag till ratten jag skall skruva i borde jag slippa några som helst probs...?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849

    Re: Vad gäller vid byte av ratt (AIRBAG)?

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Om jag lyfter batteripol, flyttar över mina knappar och airbag till ratten jag skall skruva i borde jag slippa några som helst probs...?
    Svar JA.

    Lossade trotsallt minuspolen på batteriet, lossade airbag med knappar och satte på den "Nya" ratten och koppla in igen.
    Inga problem.
    Nu har man aeroratt i SEn, göttgött.

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    937

    Re: Vad gäller vid byte av ratt (AIRBAG)?

    Citat Ursprungligen postat av Adam K
    Det verkar som du tänkt byta till annan ratt med airbag, men OM du tänkt byta till airbag-lös ratt så tänk en gång till, Bilprovningen har nya regler:

    Svar från SBP till en medlem på Subaru-klubbens forum.
    "Har bilen airbagsystem samt bältessträckare från fabrik så måste de fungera och ej ha tända varningslampor för detta då vi besiktar.
    Problem kan uppstå vid urkoppling av passagerarairbag om den inte har nyckelavstängning samt att det då lyser en lampa med tex "H" eller sifran 2 då det visar att man själv satt den ur funktion via nyckeln.

    Dessa regler börjar gälla först från 29 jan 2012 (innan det skulle vi ej kontrollera detta enligt besiktningsprogrammet som gällde då). Reglerna är dock gällande oavsett vilken årsmodell fordonet har. "

    Dvs om du bytt ratt till en modell utan airbag och bilen hade airbag från fabrik så kommer du få en 2a på besiktningen (även om airbag-lampan inte lyser), detta oavsett om det rör sig om en helbilsgodkänd bil eller inte. Värt att tänka på från och med nu för alla som bytt ratt i bilen!

    gäller det aven bilar där airbagen är urkopplad av tex ANA och det är registrerat?
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Vad gäller vid byte av ratt (AIRBAG)?

    Om det är kopplat ur på RÄTT sätt så tänds inga lampor på instrumäntpanelen och ett motstånd är inlagt på rätt ställe så då är det inga problem.

    Men det bör/ska sitta en klisterlapp om det är på passagerarsidan som varnar om att den är urkopplad.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

Liknande ämnen

  1. ratt + airbag aero 06-
    Av Bullit_ i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-06-17, 11:13
  2. Lossa Airbag i ratt NG9-3 -05
    Av Bifrost i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-17, 11:02
  3. samma airbag på alu ratt 9-3ss och 9-5?
    Av tubben i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 20:48
  4. Hur byter man ratt med AIRBAG?
    Av Mcgromit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 14:04
  5. bytta ratt med airbag
    Av fidde1986 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 05:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •