Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bör man använda Julas motorrengöring?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    68

    Bör man använda Julas motorrengöring?

    Jag kan inte säga att jag uppdagat några som helst problem, men en kompis
    tipsade mig att på jula inhandla "Motorrengöring Complete System Cleaner"
    Detta anser han att man ca 2 ggr/år bör dra i tanken då de smörjer upp
    och håller motor mm fräscht.

    Stämmer detta tro, eller bör man kanske ta de varsamt med medel som dessa?


    Tack på förhand


    länk till produkt för mer info:
    http://www.jula.se/motorrengoring-compl ... ner-600516

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220

    Re: Är detta något man bör använda..

    Hej!

    Såna där medel är bara lurendrej, du kan slänga i samma skvätt E85 i tanken för samma effekt. Läs på flaskan vad den innehåller

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    68

    Re: Är detta något man bör använda..

    okej, tackar för förvarningen

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    396

    Re: Är detta något man bör använda..

    Stp är skit ja, Enbart lacknafta i den! Köp en Stp och en Redline SL-1 lukta i båda flaskor Stp:n är luktar lacknafta, Redlinen luktar inte nafta. Testa den och återkom.
    http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=80&pcid=12
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Är detta något man bör använda..

    Om man nu skulle kunna lösa upp en massa skit i slangar och ledningar.
    Vart tar dessa vägen = bränslefiltret och täpper igen det = bilen går illa, pumpen jobbar mer, kanske pumpbyte, bränslefiltersbyte osv.

    Om skiten är efter bensinfiltret och lossnar går det vidare och täpper igen spridare vilket resulterar i att bensinmängden blir otillräcklig och man får fel luft/bränsle blandning = kan kosta rätt mycket att repa den motorn..

    Men nu har vi i sverige en av världens renaste bränslen. Har du hört talas om att det är ett stort problem, jag menar alla bussar/lastbilar och taxibilar måste ju köra med det i sina bilar då...

    Nej, det är "BULLSHIT" det funkar inte... Vill du mot förmodan lösa upp saker, använd ett av världens bästa lösningsmedel då! Etanol, säljs på macken för ca 10-12kr/liter och kallas E85
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    68

    Re: Är detta något man bör använda..

    Jag har än så länge inte hällt annat än 98 och lite 95 okt bränsle.
    9 gånger av 10 blir de att ja tankar 98, vilket ofta kan bero på att
    98 säljs på färre och färre mackar pga Etanol mm

    Etanol i tanken har ja inte testat än.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Är detta något man bör använda..

    Tänk först på att din bil kanske inte klarar E85 i stor mängd!

    Och dessutom innehåller redan 95oktan E85 bensin

    Löst = Du tankar lite E85 var 10onde tankning. Så du rensar redan systemet ju...

    Ingen anledning att göra det mer.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    68

    Re: Är detta något man bör använda..

    Okej, så de finns E85 i 95 okt, men inte i 98 okt ?

    Men ja tackar för information

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Är detta något man bör använda..

    Precis.

    I 95oktan finns det 5 eller 10 % etanol.
    Men 98 oktan är inte det inblandat i än iaf.

    Så tanka bara som du gjort så kan du vara lugn

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798

    Re: Bör man använda Julas motorrengöring?

    Citat Ursprungligen postat av Saab_95_SE
    Jag kan inte säga att jag uppdagat några som helst problem, men en kompis
    tipsade mig att på jula inhandla "Motorrengöring Complete System Cleaner"
    Detta anser han att man ca 2 ggr/år bör dra i tanken då de smörjer upp
    och håller motor mm fräscht.

    Stämmer detta tro, eller bör man kanske ta de varsamt med medel som dessa?


    Tack på förhand


    länk till produkt för mer info:
    http://www.jula.se/motorrengoring-compl ... ner-600516
    Sådant där medel innehåller vanligen en detergent i en lätt olja utblandad i en petroleumlösning, vanligen någon form av lacknafta eller liknande. Ett tips när man är intresserad av en kemisk produkt som detta är att kolla om det finns någon "material safety data sheet" (msds) för produkten, då dessa ofta är mer avslöjande än tillverkarens produktbeskrivning.

    Söker man på aktuell produkt så kan man se att den innehåller bland annat petroleum nafta, fotogen, 1,2,4-trimetylbensen, propylbensen, xylen, cumene, naftalen och ett ämne man inte vill avslöja vilket troligen är detergenten som löser beläggningarna i bränslesystemet och motorns inlopp (inloppsventiler, portar mm).

    Personligen skulle jag nog helst välja en rengörningsprodukt där man är beredd att avslöja den verksamma ingrediensen, och välja en sådan produkt som innehåller ett känt verksamt ämne som polyeteramin (PEA). Det sägs att STP använder PEA, men som sagt finns inga garantier på detta.

    Innan man drar igång och köper denna typ av tillsats så bör man dock vara medveten om två saker tycker jag. Det första är att denna typ av additiv vanligen redan är tillsatt bränslet, så i de flesta fall krävs inte ytterligare tillsats. Det andra är att dessa flaskor till största delen innehåller petroleumdestillat i fin flaska till högt pris, andelen verksam detergent är vanligtvis mycket liten. Man betalar med andra ord ganska mycket pengar för lite rengörande detergent.

    Att etanol skulle vara ett lämpligt rengörningsmedel håller jag inte med om. Låginblandning av etanol i bensinen brukar snarare hjälpa till att skapa de beläggningar dessa ämnen ska ta bort.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Bör man använda Julas motorrengöring?

    Det är helt riktigt att det finns bättre detergenter än etanol.
    Men att EtOH skulle skapa beläggningar förstår jag inte vitsen med. Då det är ett tämligen potent lösningsmedel.

    Dessutom för att detergenten skall ha en bra effekt brhöver den ju ligga i rör/ledningar som ska regöras. Om detergenten är för bra (starkare än tex EtOH) frinns det en risk att den "äter" upp slangar och förstör orings-tätningar osv. EtOH kan även den göra det om man tankar för mycket E85 i en bil som inte har slangar osv som är anpassade för det...

    (Hur många trådar på forumet finns det inte om folk som bytt slang i sin bränslatank och helt plötsligt har den slutat få bensin... Pga slangen inte har tålt EtOH.

    Men tillbaka till grundfrågan!

    Nej du bör inte köpa detta medel. Och får du problem med bränslet eller så så bör du undersöka varför du fått problemet inte med en "quick fix"

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  12. #12
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 456
    Medlem#
    5129

    Re: Är detta något man bör använda..

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Precis.

    I 95oktan finns det 5 eller 10 % etanol.
    Men 98 oktan är inte det inblandat i än iaf.

    Så tanka bara som du gjort så kan du vara lugn

    MVH
    Fredrik
    Idag innehåller 95 oktaning bensin 5 % etanol.
    98 oktaning bensin innehåller ingen etanol.

    Man har pratat om att ersätta den 95 oktaninga bensinen med en 10 %-ig inblandning av etanol och då kalla
    detta "nya" bränsle E10.

    Alla SAAB from 1979 kan tankas med E10 men tankar man fullt med E85 så blir etanol inblandningen högre än 10 %.

    Som nämnts ovan, kontrollera så att du kan tanka etanol innan du gör det.
    Tex så kan inte alla bilar tankas med E10.
    Se lista: http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.ax ... hment=True
    Till mitt garage: Garaget

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798

    Re: Bör man använda Julas motorrengöring?

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Det är helt riktigt att det finns bättre detergenter än etanol.
    Men att EtOH skulle skapa beläggningar förstår jag inte vitsen med. Då det är ett tämligen potent lösningsmedel.

    Dessutom för att detergenten skall ha en bra effekt brhöver den ju ligga i rör/ledningar som ska regöras. Om detergenten är för bra (starkare än tex EtOH) frinns det en risk att den "äter" upp slangar och förstör orings-tätningar osv. EtOH kan även den göra det om man tankar för mycket E85 i en bil som inte har slangar osv som är anpassade för det...

    (Hur många trådar på forumet finns det inte om folk som bytt slang i sin bränslatank och helt plötsligt har den slutat få bensin... Pga slangen inte har tålt EtOH.

    Men tillbaka till grundfrågan!

    Nej du bör inte köpa detta medel. Och får du problem med bränslet eller så så bör du undersöka varför du fått problemet inte med en "quick fix"

    MVH
    Fredrik
    Alkoholer och olefiner är kända för att öka beläggningar på just inloppsventiler. I fallet med alkoholer så gäller detta vid låginblandning, inte alkoholbränslen som ex. E85.

    Sedan tror jag inte riktigt att du förstått vad en detergent är utan blandar ihop det hela med "lösningsmedel" vilket är vad alkoholer och många kolväten fungerar som. En detergent är en surfaktant, ett ytaktivt ämne som kan modifiera ytspänningen hos en fasgränsyta. Tänk på detergenter som tvättmedel snarare än starka lösningsmedel. Dessa ämnen tillsätts i mycket låg koncentration i ex. drivmedel såväl som motoroljor för att lösa upp smuts och beläggningar.

    Starka lösningsmedel kan däremot orsaka problem med slangar, det beror på att de absorberas av slangen och kan bryta bindningar mellan atomerna i gummimaterialet. Ytterligare att skäl att inte hålla på och blanda in extra etanol själv.

    Det finns motorer som har problem med beläggningar (många nya direktinsprutade VW motorer exempelvis), men för de allra flesta så är dessa tillsatser bortkastade pengar då samma verksamma ämne vanligtvis ingår i bensinen man köper på macken. Många är dessutom väldigt dyra och det är inte alltid de ger valuta för pengarna, det beror på vad de innehåller och vad de kostar. Vill man vara säker på att få något som fungerar så väljer man ett medel innehållande exempelvis polyisoeteramin (PEA) eller polyisobutyleneamin (PIBA). Exempelvis Red Line SI-1 innehåller polyetheramin, troligtvis så gör även STP detta, men då det inte uppges är det svårt att veta.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Bör man använda Julas motorrengöring?

    Jo jag förstår skillnaden mellan detergent och lösningsmedel (jobbar på ett laboratorium och pluggar just nu till master i biomedicin). Därför om du läser så skilljer jag på att det finns andra detergenter och skriver också att EtOH är ett lösningsmedel. (Förlåt om du inte ser skillnaden i texten)

    1. Vi är båda överens om att det i normala fall inte behövs detta medel.
    2. Att normal tankning är att rekomendera
    3. Att man inte bör blanda in för stor mängd EtOH


    Vad är det då som vi skilljer oss i åsikt om:
    1. Jag anser att man kan välja att slå i LITE e85 i 95 oktanig bensin så att blandningen hamnar närmare E10 om man vill ha en renande effekt.
    2. Du anser att det finns ibland ett behov av dessa produkter.
    Jag anser här att om man får beläggningar beror det på något och man ska därför undersöka vad detta beror på. Kan vara så enkelt att du kanske "måste" köra på 98 oktan om du får beläggningar av 95 okta. (Men nu kör ju trådskaparen redan på 98oktan.
    3. Jag tror och anser att om man har beläggningar och löser upp dessa ur ledningar och i tanken kan bensinfilter, spridare, bensinpump och andra behränsande trånga passager klägga igen. Iaf teoretiskt, har dok inga bevis för det. Även om jag haft vänner som fått problem efter de använt liknande produkter.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798

    Re: Bör man använda Julas motorrengöring?

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Jo jag förstår skillnaden mellan detergent och lösningsmedel (jobbar på ett laboratorium och pluggar just nu till master i biomedicin). Därför om du läser så skilljer jag på att det finns andra detergenter och skriver också att EtOH är ett lösningsmedel. (Förlåt om du inte ser skillnaden i texten)

    1. Vi är båda överens om att det i normala fall inte behövs detta medel.
    2. Att normal tankning är att rekomendera
    3. Att man inte bör blanda in för stor mängd EtOH


    Vad är det då som vi skilljer oss i åsikt om:
    1. Jag anser att man kan välja att slå i LITE e85 i 95 oktanig bensin så att blandningen hamnar närmare E10 om man vill ha en renande effekt.
    2. Du anser att det finns ibland ett behov av dessa produkter.
    Jag anser här att om man får beläggningar beror det på något och man ska därför undersöka vad detta beror på. Kan vara så enkelt att du kanske "måste" köra på 98 oktan om du får beläggningar av 95 okta. (Men nu kör ju trådskaparen redan på 98oktan.
    3. Jag tror och anser att om man har beläggningar och löser upp dessa ur ledningar och i tanken kan bensinfilter, spridare, bensinpump och andra behränsande trånga passager klägga igen. Iaf teoretiskt, har dok inga bevis för det. Även om jag haft vänner som fått problem efter de använt liknande produkter.
    Bensin ger beläggningar, detta är inget "fel" utan ett faktum. För att motverka detta så ska man använda en detergent som ex. PEA eller PIBA. En sådan detergent är alltid inblandad i bensinen av bensinbolagen för att hålla motorerna ren (tydligen så är det lagkrav på detta). Detta räcker för de flesta motorer men inte nödvändigtvis alla.

    Etanol är inte en ersättning för dessa detergenter.

    Sök på ex. "intake valve deposits" på google books så hittar du en hel del litteratur på detta ämne.

Liknande ämnen

  1. Är Julas koningsverktyg för 89kr bra?
    Av Mr.O i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-09-27, 10:13
  2. Julas eller rusta alu racingdomkraft? erfarenheter?
    Av -Rickard- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 22:34
  3. [LÖST] Julas verkstadskran och motorstativ, ett bra köp?!
    Av llm532 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 18:28
  4. Erfarenheter av Julas extraljus?
    Av ErikR i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 15:38
  5. använda kupebelysning
    Av arsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-23, 12:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •