Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Lågt oljetryck,motoroljud(?) 9-5 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    12

    Lågt oljetryck,motoroljud(?) 9-5 -99

    Hej

    I fredags började oljetryckslampan lysa när jag skulle iväg och träna(hann åka 900 m kanske). När jag kontrollerade oljenivån var den strax under minimi och jag fyllde på med motorolja. Därefter startade jag bilen och lampan lös ej något mer så jag åkte hem. Dagen därpå testade jag bilen i byn och efter ett tag började lampan lysa igen!

    Bilen står hemma nu och oljetryckslampan lyser inte när jag startar bilen, däremot några sekunder efter start börjar bilen låta lite konstigt på höger sida av framvagnen och när man vrider av nyckeln hör man ett annat ljud från motorn(antar jag) eller kanske kamkedjan.

    Vad kan det vara? Jag har läst lite på google och lågt oljetryck kan innebära allt från oljetrycksgivarfel tll värre saker. Hade detta problem kunnat undvikas om jag varit mer nogrann med motoroljan innan lampan börjar lysa? Eller hade detta problem kommit ändå så småningom? Tror jag är mentalt förberedd för dyra reperationer (som jag nog inte kommer att åtgärda )

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    754
    Medlem#
    7119

    Re: Lågt oljetryck,motoroljud(?) 9-5 -99

    Kanske är remskivan på vevaxeln som har släppt och ätit sig in vid oljepumpen. Kan du se något läckage?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    12

    Re: Lågt oljetryck,motoroljud(?) 9-5 -99

    Svårt att säga, vet inte var jag skall titta och jag har ingen fungerande lykta. Under bilen var det en liten mindre pöl men kunde ej se om den var färsk eller ej. Däremot har oljenivån sjunkit "en bra bit" och ligger cirka 2 mm under maximi sedan jag fyllde på. Jag fyllde på fredag kväll och då låg det precis över maxi-sträcket. Nästa kväll kontrollerade jag igen och då låg det på samma, men nu har det sjunkit.

    Skall ut och filma ljudet nu och jämföra med några youtubevideos om missljud.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    12

    Re: Lågt oljetryck,motoroljud(?) 9-5 -99

    Jag laddade upp en video nu på youtube så att ni kan lyssna

    http://youtu.be/sL5Pm5xpVHY

    Vid 00:20 hörs det där fula ljudet bäst och sen det där konstiga ljudet när jag stänger av bilen vid 00:39.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    538

    Re: Lågt oljetryck,motoroljud(?) 9-5 -99

    Kamkedjan, samt förmodligen en utvecklad oilsludge eftersom lampan tänds efter en tag, om du stannar motorn och startar igen så är den släckt och tänds igen efter en liten bit? Oilsludge känns inte som OM motorn får det utan NÄR.

    Om du startar kall motor, hörs det då ett "ylande" från oljefiltret? Försvinner efter ca 20 sek. En tendens på oilsludge.

    Det ljudet som hörs på bildfilen, minskar det i takt med att motorn blir varmare? Då är tipset kedjan.

    Bägge dessa symtom har jag själv haft, ljudet på min 9-5 aero och det var kedjan samt lampan och yl från filtet på min 9-3 aero cab och det var en igensatt oljesil.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    12

    Re: Lågt oljetryck,motoroljud(?) 9-5 -99

    Jag har bara låtit bilen stå på inte mer än 5 minuter men ljudet avtar ej och oljetryckslampan börjar inte alls lysa under tomgång. När jag startar motorn hörs inget ylande ljud.

    När du säger kamkedjan, menar du att det är den som låter eller att den är på väg att gå?

    Pratade med en klasskompis och han hörde med sin farbror, en gammal mekaniker, som berättade att han upplevt liknande saker och det har det blivit bättre utav olje- och filterbyte, men huruvida han uppfattade problemet rätt som jag förklarade vet jag inte. Tycker det inte låter särskilt troligt, eller?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973

    Re: Lågt oljetryck,motoroljud(?) 9-5 -99

    Ner med tråget och inspektera/rengör. Ny olja och nytt filter. Billigaste och snabbaste första åtgärd.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    12

    Re: Lågt oljetryck,motoroljud(?) 9-5 -99

    Problemet löst nu, det var oljan som hade geggat ihop silen. Bytt oljesil, olja+filter och rengöring av oljetråg. Totalt gick det på 3897kr.

    Ljudet från kamkedjan försvann också. Livrädd dock att motorn tagit skada av det låga oljetrycket, hoppas inga problem uppstår fram tills augusti i alla fall.

Liknande ämnen

  1. Lågt oljetryck 2.2 TiD
    Av SAINC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-26, 21:21
  2. Lågt oljetryck 9000cs
    Av frisk89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-03-20, 21:33
  3. Lågt oljetryck i B204
    Av jocke4u i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 08:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •