Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saab 9-5 aero / Spjällhus problem?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    24

    Saab 9-5 aero / Spjällhus problem?

    Halloj, var ute igår och körde lugnt plötsligt tänds motorlampan och tcs-off. Den dör på tomgången men går att köra med lite lite gas om man lägger i Drive (Automat).

    Typiskt fel om det är spjällhuset om jag har fattat mig rätt?
    Men såg också att det var några som lyckats komma undan genom att tvätta spjället också, det känns ju iaf värt att prova ?
    Rätt drygt då jag haft hon sen söndags förra veckan :P

    mvh wigge
    Ride- 9-5 Aero 2001

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163

    Re: Saab 9-5 aero / Spjällhus problem?

    Välkommen hit! Den har säkerligen gått i limp-home läge. Går att återställa själv, du behöver dels släcka CE-lampan (tex genom att göra bilen strömlös en lliten stund) OCH återställa spjällhuset (finns mycket gamal info på detta forum och även videos på youtube om hur man återställler). Om den inom en snar framtid går i limp-home igen så är det att fixa spjällhuset, långsiktigt är det bara byte som hjälper, men en rengöring kan lösa problemet ett tag.
    Köpte du bilen privat eller av firma? Om av firma så skulle jag helt klart ta upp en diskussion med dem.
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    24

    Re: Saab 9-5 aero / Spjällhus problem?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Välkommen hit! Den har säkerligen gått i limp-home läge. Går att återställa själv, du behöver dels släcka CE-lampan (tex genom att göra bilen strömlös en lliten stund) OCH återställa spjällhuset (finns mycket gamal info på detta forum och även videos på youtube om hur man återställler). Om den inom en snar framtid går i limp-home igen så är det att fixa spjällhuset, långsiktigt är det bara byte som hjälper, men en rengöring kan lösa problemet ett tag.
    Köpte du bilen privat eller av firma? Om av firma så skulle jag helt klart ta upp en diskussion med dem.
    /Johan
    Köpte den privat tyvärr, men alltså jag tänker inte börja att gnälla och hålla på Den har gått helt klockrent.

    Okej tack, blir till att leta mer information!
    Ride- 9-5 Aero 2001

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    24

    Re: Saab 9-5 aero / Spjällhus problem?

    Har nu även varit ute och "nollställt" datorn, gick kanonbra tills -BARA- motorlampan lös igen. Nollställde ytterligare engång och nu verkar den gå bra igen..

    Antar att jag får hoppas på det bästa
    Men som någon annan hade sagt att den gick segt på "Vanligt" läge..Det gör min också, Sport läget så är gasen mjuk och vanlig !
    Ride- 9-5 Aero 2001

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    24

    Re: Saab 9-5 aero / Spjällhus problem?

    Problemet återkommer även idag, blir att boka verkstads besök troligen..
    Ride- 9-5 Aero 2001

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    24

    Re: Saab 9-5 aero / Spjällhus problem?

    Lämnade in den idag och vart fixxat samma dag, det hade tydligen hängt sig.. Så det blev rengjort , renoverat och nu går den så som den ska gå

    Obs för er andra med automat, börjar eran gaspedal bli ovanligt hård. Detta är ett tecken Kanske inte är samma för alla men det är bra att veta vid begagnade köp eller dylikt!
    Kom ihåg att det skiljer mellan Sport och Vanligt läge som gaspedalen blir mjuk/hård.

    mvh Wigge
    Ride- 9-5 Aero 2001

Liknande ämnen

  1. Problem med spjällhus 9-5 -02
    Av Cristofferrr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-28, 18:08
  2. [LÖST] Dör vid inbromsning och P0101, P1312, P1334 OG9-5
    Av Dirren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-09-09, 00:12
  3. 9000 aero TCS spjällhus problem
    Av NisseG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •