Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Dieselvärmare, som fungerar ibland

  1. #1

    Dieselvärmare, som fungerar ibland

    Värmare - Eberspächer D5WZ som sitter i en 9-5 1.9 Tid -07

    Problem - Värmaren startar ca 1/10 av gångerna. oavsett om jag försöker starta den manuellt eller om bilen själv startar den (under 5 grader ). Ibland fungerar den problemfritt(dock väldigt sällan) och förbränningen är bra och den värmer upp kylvattnet som den ska. Men oftast av de gånger den startar ryker den massor och fläkten har en väldigt ojämn gång (tappar varven plötsligt som om det vore kabel-glapp). Men oftast så startar den inte alls.

    Detta har jag gjort
    Läst ur felkoderna med autocoms diagnosverktyg och fick följade felkoder B0452 (open circuit blower fan / short to B+), B0449 (blower fan out of range, fan blocked), B0484 (Aux heater start time exceed)
    Monterat isär värmaren och kontrollerat kablar, mätt upp glödstift, bytt fläkt, kontrollerat in och utlopp. Lämnade sedan in värmaren på en verkstad som har erfarenhet av att reparera just dessa, dom bytte fläkten igen, körde den i sin provbänk ett flertal gånger och sa att den fungerade, sedan monterade dom i den i bilen och provkörde den med framgång. Strax efter jag kört iväg (och firman stängt) började den ryka igen för att sedan sluta fungera helt.

    Jag har även gått över jordpunkter och köpt nytt batteri. Tips?

  2. #2

    Re: Dieselvärmare, som fungerar ibland

    Hej.

    Hade liknande felsymtom på same same bil. Bytte brännarrör och strumpan som glödstiftet är omslutet av.Ohmmätte stift och pump,ok. Funkade hyffsat några ggr, sen började den ryka istället för att tända.
    Läste på forumet att styrkortet brukar gå sönder. Såg att det är tillverkat av Hella, och är alltså inte Eberspächers tillverkning.
    Kollade på SAAB. 3300 kr för kortet. Går att skicka till Innosund AB för rep. 2600 kr med frakt.

    Hittade dock en flong ny kpl värmare för 3700 kr med frakt och allt på Laga.se.
    Ser ut att komma från SAAB fabriken och var lätt skadad på ena låsbläcket till kontakten.
    Den nya har hittills funkat klockrent.

    mvh
    loca

  3. #3

    Re: Dieselvärmare, som fungerar ibland

    Hej

    "strumpan" och "brännararör" är kontrollerad av firman jag lämnade värmaren hos, dom gjorde rent den och sa att den såg bra ut (dom kan ju ha fel).

    Jag kan tänka mig att det kan vara styrkortet som är trasigt och kommer förmodligen att skicka det till innosund AB för felsökning, ville bara kolla här först.

    För övrigt kan man tydlligen bara använda de styrkort som Saab själva säljer om värmaren är förmonterad, så det gå nog inte att köpa något från hella (det är tydligen någon programvara som saab äger i de värmarna so sitter förmonterade), kollade pris på Saab ANA i Trollhättan, de skulle ha en bit över 5000kr för ett styrkort.

    Tack för svar

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Dieselvärmare, som fungerar ibland

    ...

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Dieselvärmare, som fungerar ibland

    Har precis fått min värmare lagad, bytt allt i den samt elektronikboxen (brukar gå sönder om fläkten kärvar, blir överhettad), även diesel pumpen till värmaren fick bytas.

    Tror att det är din elektronikbox som strular tyvärr inte billiga inte, är en saab styrbox efterssom den styrs genom bilens data, ebers egna styrs ju genom deras enheter.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    3

    Re: Dieselvärmare, som fungerar ibland

    Jag har samma problem på min 06a TID, var sitter styrkortet om det nu krånglar och går det verkligen inte att laga om man kan elektronik?

    Vad kostade det att renovera den komplett?
    Lancia Delta Integrale
    Opel Monza GSE
    9-5 1.9 TID -06

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Dieselvärmare, som fungerar ibland

    Jo jag har sett en länk här på forumet till en firma som renoverar styrboxarna, så kan man så går det.
    Styrboxen sitter på värmaren.

    Vet inte vad det gick på riktigt då det är en kompis som gjort det och han bjöd på en hel del delar, han är utbildad AC/värme reparatör dock ganska grön än så länge

  8. #8

    Re: Dieselvärmare, som fungerar ibland

    Hej.

    Dessa renoverar kortet för ca:2200 kr + frakt.http://innosund.com/content/view/17/52/
    De tar ej emot kort som man pulat med och försökt laga själv.
    Kan man elektronik så vore det värt att prova. Fick pris på 3300 kr på SAAB för ett nytt.

    mvh
    loca

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    7

    Re: Dieselvärmare, som fungerar ibland

    Hej.
    Jag har en helt ny värmarstyrenhet liggande .Den passar till en 9,3 nya modellen med eberspacher d5w värmare.
    Så om någon behöver en ny så hör av er.
    Säljer denna till ett bra pris

    mvh Håkan

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Lånar tråden lite... Min värmare strular i min 9-3 SC 1.9 TiD -06. Tidigare startade den bara ibland, och då med ett kraftigt rökmoln. Bytte glödstift och filter varpå värmaren gick klockrent. Nu började problemet återkomma. Symbolen för värmaren tändes och lyste i ca 5 sek för att sedan slockna. Cirka var 10:e försök lyste lampan längre, ca 30 sek och sedan hörde man hur dieselpumpen började jobba från höger bak började jobba och så funkade värmaren! Kan tydligen bero på fel i styrenheten? Nu har ett nytt fel uppkommit. När lampan typ var 10:e gång lyser lite längre och värmaren ska starta vill inte bränslepumpen starta och den felkodar för både förbränningsfläkt och bränslepumpsrelä. Kan den senare felkoden oxå ha med styrenheten att göra eller har jag två fel?

Liknande ämnen

  1. Farthållare fungerar ibland?
    Av ChristianL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 20:58
  2. Helljus fungerar ibland???
    Av johan_vector i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •