Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9-3 Diesel, 1,9 Tid (150 hk) "misständer"

  1. #1
    Sugmotor Mats Anderssons avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    60

    9-3 Diesel, 1,9 Tid (150 hk) "misständer"

    Hej allihopa !

    Märkte idag efter att ha kört ca 4 mil att bilen verkade gå "hårt" när jag stod med Drive ilagd vid ett rödljus, när det blev grönt drog den dock iväg som vanligt, när jag senare stannde så kändes det som den gick "hårt" igen, och när Neutral lades i (bilen är alltså automatväxlad), så gick motorn dåligt, den betedde sig som en bensinare som misständer, varvade man upp den lite så kändes det inte som den gick helt hundra då heller, men den svarade utan problem på gaspådrag.
    Efter att ha stängt av den och låtit den stå ca 5 minuter så kunde den startas normalt och gick helt normalt, inte ett spår av någon hård gång eller "misständning".

    Någon som har någon terori om vad det kan vara ?, som vanligt tändes inga upplysande varningslampor.
    /mvh m277

  2. #2

    Re: 9-3 Diesel, 1,9 Tid (150 hk) "misständer"

    Hej.

    Hade liknande symtom på min 9-5 autumat 1,9. Hade startat i minus 20 utan värmare.
    Tänkte då jag körde ivag att den går då hur bra som helst vid kallstart. Han dock bara en km så tappade motorn helt orken. Gick bara på tomgång. Gasade jag så bluddrade den bara utan att varva upp. Svängde in på en parkering och lät den stå på tomgång. Efter max 5 min gick den som vanligt igen. Motorlampan tändes ej. Misstänker att bränslet frusit.
    Det har gått en vecka nu, och felet har ej återkommit.

    mvh
    loca

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889

    Re: 9-3 Diesel, 1,9 Tid (150 hk) "misständer"

    Kan vara EGR-ventilen som kärvar lite.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    101

    Re: 9-3 Diesel, 1,9 Tid (150 hk) "misständer"

    Kan väll även vara partikelfiltret som genererar?
    Saab 9-3 TTID Aero automat 2008 SÅLD
    Volvo V70 Bifuel Addition -05

  5. #5
    Sugmotor Mats Anderssons avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    60

    Re: 9-3 Diesel, 1,9 Tid (150 hk) "misständer"

    Citat Ursprungligen postat av TrevligSE
    Kan väll även vara partikelfiltret som genererar?
    Skulle kunna vara så, motorn hade ju körts så den var genomvarm, sen kördes det landsväg sista biten, och bilen kan ju knappast veta att det på slutet kommer ett par rondeller och ett rödljus där man måste stanna så att det märks att den håller på med något. Regenerering kan ju tydligen kännas fast man åker med landsvägshastighet.

    Får väl se om det återkommer, skall väl in på service inom en relativt snar framtid också, så får jag intervjua mekanikern om det hela, han brukar ha bra koll på det mesta.
    /mvh m277

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    101

    Re: 9-3 Diesel, 1,9 Tid (150 hk) "misständer"

    Citat Ursprungligen postat av Mats Andersson
    Citat Ursprungligen postat av TrevligSE
    Kan väll även vara partikelfiltret som genererar?
    Skulle kunna vara så, motorn hade ju körts så den var genomvarm, sen kördes det landsväg sista biten, och bilen kan ju knappast veta att det på slutet kommer ett par rondeller och ett rödljus där man måste stanna så att det märks att den håller på med något. Regenerering kan ju tydligen kännas fast man åker med landsvägshastighet.

    Får väl se om det återkommer, skall väl in på service inom en relativt snar framtid också, så får jag intervjua mekanikern om det hela, han brukar ha bra koll på det mesta.
    Har hänt precis samma sak för mig två gånger med min TTID, en gång fick jag tom kärringstop med automat. detta på 2500mil så tror knappast det är något farligt.
    Saab 9-3 TTID Aero automat 2008 SÅLD
    Volvo V70 Bifuel Addition -05

  7. #7
    Sugmotor Mats Anderssons avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    60

    Re: 9-3 Diesel, 1,9 Tid (150 hk) "misständer"

    Citat Ursprungligen postat av TrevligSE
    Citat Ursprungligen postat av Mats Andersson

    Skulle kunna vara så, motorn hade ju körts så den var genomvarm, sen kördes det landsväg sista biten, och bilen kan ju knappast veta att det på slutet kommer ett par rondeller och ett rödljus där man måste stanna så att det märks att den håller på med något. Regenerering kan ju tydligen kännas fast man åker med landsvägshastighet.

    Får väl se om det återkommer, skall väl in på service inom en relativt snar framtid också, så får jag intervjua mekanikern om det hela, han brukar ha bra koll på det mesta.
    Har hänt precis samma sak för mig två gånger med min TTID, en gång fick jag tom kärringstop med automat. detta på 2500mil så tror knappast det är något farligt.
    Första gången det händer för oss, vi har kört bilen 1300 mil sen vi köpte den, förre ägaren körde bara landsväg, så han har troligen inte märkt nånting, han rullade 16000 mil på 2,5 år med den.
    /mvh m277

  8. #8
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299

    Re: 9-3 Diesel, 1,9 Tid (150 hk) "misständer"

    Kolla kontakten till 2,a eller 3,e spridaren.
    Den har en tendens att glappa lite...
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

Liknande ämnen

  1. Misständer efter T7 mappning 9-5 "Aero"
    Av Saab_Performance i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 23:45
  2. Köpråd av så kallad "Effektbox" till Diesel.
    Av dape02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 16:36
  3. Bilen "misständer", vad kan det vara?
    Av Swed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 20:58
  4. Motorn misständer("spruttar" o "poffar")
    Av Cod i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 06:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •