Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Downpipe utan trim

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    76

    Downpipe utan trim

    Skulle vilja veta om en trim downpipe kan göra bilen piggare utan att man chippar. Steg 1 till bilen gör inte så mycket har jag hört. Steg 3 går ju på runt 20 tusen , så jag tänkte om man kan ta lite i taget kanske ? Blir det stor skillnad med steg 3 ? Kostar ju trots allt en slant...Förut hade jag en gammal 900 som jag chippade ca 30 hk och satte 3" med sk batterikrök. Det lilla gjorde att den drog ganska duktigt från 4000 varv. Finns det någon som kan beskriva hur 9 5 an beter sig med trim? Är känslan värd 20 tusen och håller prylarna?
    MVH Driver
    9 5 Aero Sedan 04 :a

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    Downpipe utan trim

    Enbart 3" dp gör skillnad på en original 9-5 aero iaf det märks mest efter 4500 varv då det "matar" på bättre så att säga. Det upplevde iaf jag. Men ska du investera i ett helt steg 3 kit glöm då inte skaffa en bättre ic det märks skillnad varma sommardagar.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Downpipe utan trim

    Får hålla med föregående talare.

    När jag monterade min 3" Ferrita DP ihop med original avgassystem så blev det märkbart bättre respons vid acceleration. Men det är förmodligen inte så konstigt med tanke på hur original framröret ser ut med förkat. rakt utanför turbons utlopp, så flödet blir troligen starkt hämmat.
    Original avgasystem är 2,25" & av fullflödestyp, så vill man hoppa över "sportavgassystem" i 2,5" eller 3" så brukar det gå bra sålänge man åtminstånde har monterat en 3" DP.

    En riktig IC är också viktigt. Jag monterade en Abbottracing IC på min 9-5 http://abbottracing.net/product.php?id_product=265 Riktigt hög kvalitet & bolt-on.

    Så monterar man en 3" DP med metallkat. & helAluIC så borde det vara en bra grund för att kunna uppgradera mjukvaran till steg3.

    Vad gäller om det är värt med trim eller ej är ju upp till var & en att bedömma. Men ett 9-5 Aero BioPower ST3 gör en herrejösses skillnad mot original Aero. I början "vågande jag nästan" inte trycka pedalen i botten då det var en så markant skillnad. Jag behöver i princip aldrig trycka i botten vid omkörning för det matar på riktigt duktigt.
    Om prylarna håller vet man ju aldrig. Jag vågade dock inte chansa vad gäller kolvarna, så jag har monterat smiddakolvar. Dyrt - ja, men känns som jag kan sova gott.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    46

    Re: Downpipe utan trim

    Håller med,
    Har en 2.0LTT 9-5 och med original mjukvara märkt skillnaden med 3"DP,
    Och ska du trimma mjukvara senare är den nästan ett måsta för att spara turbon.
    Ifrån Karlstad
    SAAB 9-5 2.0T 1999
    JR filter, 3" DP utan Kat, Hirsch steg 1.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    76

    Re: Downpipe utan trim

    Har kollat med Maptun angående E85 steg3 och dom säger att steget är noga kalibrerat för att bilen ska hålla. Jag har också tänkt mig större IC , mest för att förebygga haveri. Man får försöka köra med förnuft . Väldigt nyfiken på hur bilen går med detta steg . Man får väl hoppas att det håller ihop och att tänka på att motorn fått drift temp innan man gasar på. Hur går era bilar och har dom hållt ihop ?
    MVH Driver
    9 5 Aero Sedan 04 :a

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    Re: Downpipe utan trim

    Citat Ursprungligen postat av driver
    Har kollat med Maptun angående E85 steg3 och dom säger att steget är noga kalibrerat för att bilen ska hålla. Jag har också tänkt mig större IC , mest för att förebygga haveri. Man får försöka köra med förnuft . Väldigt nyfiken på hur bilen går med detta steg . Man får väl hoppas att det håller ihop och att tänka på att motorn fått drift temp innan man gasar på. Hur går era bilar och har dom hållt ihop ?
    Så långt har min hållt. Jag har skrivit ett längre inlägg i din andra tråd.
    Men bättre IC är ett KRAV för steg 3, gärna frontmonterad för bäst effekt.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Downpipe utan trim

    Hej!

    Testar du org Aero med Canperf tillexempel,sen lägger på avgas,ic så ser man automatiskt att det blir bättre flöde på toppen vilket gör att motor får mer luft,vilket i sin tur ger mer effekt.
    Monterar du 3" Ferrita så får den ännu mer flöde.

    Har kört med MapTun steg 3+ förut vilket omfattar helsats,kungskobran,andra spridare 296 hk,har kört 2000 mil ingen haveri.Sen monterat smidda kolvar för att sova lungnare om nätterna.

    Om det skall hålla i längden berör mycket på körstil,jag är ganska säker att jag skulle köra sönder en motor 300 hk eller 315 e85 i längden med org kolvar.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Trim utan effekt.... :(
    Av mxjonte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 22:06
  2. Biopower trim utan TCS på 9-5
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 15:02
  3. Magnetventil utan trim?
    Av Vincent86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-07-21, 13:22
  4. Köra utan downpipe?
    Av /J i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-05, 11:40
  5. Köra med downpipe utan flexrör på?
    Av Saabfille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •