Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: spridare från 234i?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    203

    spridare från 234i?

    hur, undrar hur mycket spridarna från en b234i-91 flödar vid 3 bars? räcker dom över 220 hk?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    496
    Dom flödar 195g/min, dvs 244cc/min. Håller til en 170-190Hkr @3bar. Med 1 bar turboladding och 3 bar BTR, dvs 4 bar bränsletryck, tja en 210-230?. Spridarna på 2,3i är något större änn dom på 9000 2,0T16.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av yellow 900
    Dom flödar 195g/min, dvs 244cc/min. Håller til en 170-190Hkr @3bar. Med 1 bar turboladding och 3 bar BTR, dvs 4 bar bränsletryck, tja en 210-230?. Spridarna på 2,3i är något större änn dom på 9000 2,0T16.
    ok, då var det som jag trodde..att dom var aningens större än 202 spridarna.

    men borde dom inte räcka länge än så ändå? då jag snackade med mats pratade han om ca 230 hk ur min 2,0T-88 med std "706" spridare...med 3 bars regulator och ca 1,3 bars övertryck..dvs 4,3 bars BT.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    496
    Tja, möjligens. Det är ju inte så stor skillnad på -706 och -002. 187g/min vs 195. Om du nu skal byta spridare och få ett anpassad program från Mats, så finns det ju andra spridare att få tag på rimligt som flödar mer, ex från en Volvo 850 turbo. Kan kolla detta om du är interesserad,har några liggandes i garaget.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    203
    okej, jo det är nog inte så stor skillnad, ska inte köpa ett chip av mats. undrade bara hur mycket dom flödade, ska ej sitta i en saab.

    tack för svaren

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    och då betyder de att emd en 3 bars btr så bode de räka till 250 sug hästar stämmer de ? me lite mån kvar kanse tilomed ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    203
    nån som har kört med dessa spridare och vet ung. hur långt dom hänger med? eller är det bara snack att man kan pressa ur 230-240 hk med 3 bars BTR och 706:or? isåfall borde juh 250 hk inite vara helt omöjligt med 002? iofs vid nästan 100% duty,men ändå.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    och då betyder de att emd en 3 bars btr så bode de räka till 250 sug hästar stämmer de ? me lite mån kvar kanse tilomed ?
    En sugis behöver oftast större spridare för samma effekt som en turbomaskin, klura lite på varför
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    mer durs vid kraftig axelraton fån låglast .. alla axpump?

    har facktist ingen aning .. berätta gärärna ..
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    mer durs vid kraftig axelraton fån låglast .. alla axpump?

    har facktist ingen aning .. berätta gärärna ..
    En turbobil har laddtryck, med laddtrycket ökas bränslet linjärt, bränsletrycket blir alltså 4 bar om man har 1 bar i laddtryck, en sugis har undertryck på högre varvtal, bränsletrycket blir alltså lägre då.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    holls de inte konstant ..? menar dee vel de en btr gör ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    iomed att de ökar linjärt emd turbotryket liksom ..
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    iomed att de ökar linjärt emd turbotryket liksom ..
    vakuum = undertryck, sånt kommer man inte förbi.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. 234i -91 jord och insug
    Av Bacon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 20:38
  2. Spridare från i16-88 på T16-89 går det.. ?
    Av DualC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 19:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •