Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: FUMOTO avtappningskran vad tycker ni här om det?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    FUMOTO avtappningskran vad tycker ni här om det?

    http://www.blocket.se/dalarna/Enklar...0.htm?ca=6&w=1

    Vad tycker ni om denna produkt? Finns det nån här som har testat den kanske rent utav? Verkar ju väldigt smidigt måste jag säga men törs man lita på en sån där hmm man vill ju inte ha all olja ute på vägen när man sitter o kör.....

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: FUMOTO avtappningskran vad tycker ni här om det?

    Typisk "A solution in search of a problem"-produkt.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: FUMOTO avtappningskran vad tycker ni här om det?

    Okej men va skulle det kunna bli för fel då tror du? Måste ju vara lite utprovat i alla fall innan man kan sälja den. Och va jag vet så e det seriösa produkter dom säljer

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: FUMOTO avtappningskran vad tycker ni här om det?

    Ja allt som säljs måste ju vara bra. Spelar ingen roll om det är magnethalsband, kosttillskott eller blåeloxerade dumpventiler... Eller hur?

    Men om du vet att det är seriösa produkter, varför fråga? Jag tycker firmor som säljer knappt tiotalet diverseprodukter luktar arbetsmarknadsåtgärd och "Olles ved och porr HB"...

    Sönderdragna oljepluggar brukar betyda att dåliga verktyg används och att de överdragits eftersom man inte orkat skaffa en ny kopparbricka för en femma. Köp en nyckel, en ny plugg och en förpackning kopparbrickor i stället för en kran för flera hundra som inte löser några problem, men som ev. kan orsaka nya... Det jobbiga när man byter olja är knappast att skruva ut pluggen.

  5. #5
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: FUMOTO avtappningskran vad tycker ni här om det?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Det jobbiga när man byter olja är knappast att skruva ut pluggen.
    +1

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: FUMOTO avtappningskran vad tycker ni här om det?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Det jobbiga när man byter olja är knappast att skruva ut pluggen.
    +1
    +1

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: FUMOTO avtappningskran vad tycker ni här om det?

    Jag förstår exakt vad ni menar jag e inte född igår, bara undrade mer vad ni tycker eller om nån har testat denna. Nej det är kanske inga problem så att säga att skruva upp pluggen var mer om den är säker eller inte.... Sen va man tycker om det andra det struntar jag i egentligen det är upp till var o en var som sagt mest säkerheten.

  8. #8
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626

    Re: FUMOTO avtappningskran vad tycker ni här om det?

    Det jag känner spontant är att jag vill inte ha 1-2 cm mindre markfrigång för oljepluggen. dessutom ser ju själva öppen/stängd funktionen sådär ut vilket kan orsaka läckage efter typ 3 tömningar.

    + då det dryga om du kör över en gren eller nått och det krokar tag i spaken o tömmer bilen på olja. osannolikt som fan men det KAN ju hända.

    finns ju en anledning pluggarna e skruvade, för att dom inte SKA gå att ta bort enkelt.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: FUMOTO avtappningskran vad tycker ni här om det?

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    Det jag känner spontant är att jag vill inte ha 1-2 cm mindre markfrigång för oljepluggen.
    Åtminstone på min 9-5:a sitter oljepluggen i bakkant av tråget, inte under, så markfrigången är det nog inga problem med (lite beroende på bil).

    Ser inte heller den riktigt stora vinsten, men det är ju upp till var och en. Har inte heller någon erfarenhet, men spontant känns det som att det finns viss risk att smuts och annat kommer göra att den där mekanismen börjar kärva efter ett tag (typ smuts i spåret). Jag tycker alltid jag får skrapa lite bara för att få på hylsan riktigt bra.

    /U

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: FUMOTO avtappningskran vad tycker ni här om det?

    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    Jag förstår exakt vad ni menar jag e inte född igår, bara undrade mer vad ni tycker eller om nån har testat denna. Nej det är kanske inga problem så att säga att skruva upp pluggen var mer om den är säker eller inte.... Sen va man tycker om det andra det struntar jag i egentligen det är upp till var o en var som sagt mest säkerheten.
    Kollar man på hur den är uppbyggd ser det ju ut att vara en vanlig kulventil i miniformat, fungerar säkert bra, dessutom är den lilla spaken fjäderbelastad ser det ut som då man måste lyfta den för att kunna öppna så den fungerar nog, bara att jag ser ingen anledning till att köpa en!

    Edit, kollade lite & såg att den man ska ha heter F106 till min bil, men den med nippel F106N ser jag ju faktiskt en liten anledning till att köpa då man ju slipper allt spill då man kan montera en slang när man tömmer, smidigt att sticka ner den i en gammal dunk!

    http://www.kar-boproducts.se/fumoto-avt ... tid-01-06-

    Nu kommer jag dock inte att köpa en ändå, men det skulle ju va för att slippa spillet isåfall!

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: FUMOTO avtappningskran vad tycker ni här om det?

    Just med nippel är ju säkert rätt smidigt för hemmamekaren som inte hissar bilen och har fint oljefat med tratt under.
    Problemet brukar ju dessutom sällan vara att man _själv_ dragit oljepluggen så att den blivit ett med tråget utan att någon annan Einstein gjort det och man står där med skägget i kilremmen när man skall byta olja...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: FUMOTO avtappningskran vad tycker ni här om det?

    En annan fråga är hur de tänker sig fånga upp oljan som börjar rinna när man tar bort oljefiltret...

    Som det står på hemsidan så är dessa ventiler lämpliga när man t.ex. tar prov på oljan med korta mellanrum och inte vill att all olja rinner ur. På en bil är nyttan noll och ingen...

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: FUMOTO avtappningskran vad tycker ni här om det?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Som det står på hemsidan så är dessa ventiler lämpliga när man t.ex. tar prov på oljan med korta mellanrum och inte vill att all olja rinner ur.
    Kunde man inte tagit en för ändamålet avsedd SOAP-ventil ifrån flygmotorvärlden då?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  14. #14
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: FUMOTO avtappningskran vad tycker ni här om det?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    En annan fråga är hur de tänker sig fånga upp oljan som börjar rinna när man tar bort oljefiltret...
    Haha... tänkte jag inte ens på, det är oftast då jag ska lossa filtret jag kladdar som mest på garagegolvet!

  15. #15
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: FUMOTO avtappningskran vad tycker ni här om det?

    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    Vad tycker ni om denna produkt?
    Du vill veta vad vi tycker:
    Jag tycker det verkar väldigt onödigt, kasta pengarna i sjön istället.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  16. #16
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626

    Re: FUMOTO avtappningskran vad tycker ni här om det?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    Vad tycker ni om denna produkt?
    Du vill veta vad vi tycker:
    Jag tycker det verkar väldigt onödigt, kasta pengarna i sjön istället.

    tkr han kan ge dom till mig istället!

    alla bidrag mottages

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: FUMOTO avtappningskran vad tycker ni här om det?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    Vad tycker ni om denna produkt?
    Du vill veta vad vi tycker:
    Jag tycker det verkar väldigt onödigt, kasta pengarna i sjön istället.
    På tal om sjön. Till en inombordare i ett trångt motorrum skulle detta nog kunna vara en god ide. Kan ju vara hur jobbigt som helst att komma åt avtappningspluggen. Minns 5,7l MerCruiser V8:an jag hade 1990 & några år frammåt. Gick knappt att nå med verktyg & när man väl fick av pluggen så fanns det inte utrymme för ett tråg att samla upp oljan i, utan rann rakt ner i kölsvinet. Så jag fick suga upp oljan via mätstickans rör, hur drygt som helst då det var många liter olja. Så hade man haft en sådan här mojäng med nippel så kunde man pytsat ut oljan i en slang. Hade varit suveränt. Vet att vissa nyare inombordare har motsvarande som original utrustning.

Liknande ämnen

  1. Vad tycker ni om 9-3X?
    Av hållundan i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 14:41
  2. Vad tycker ni om SAAB?
    Av Magnus72 i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 01:15
  3. Vad tycker ni om detta på min 9-5
    Av Kitte P i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-08-31, 23:29
  4. Hur tycker ni dom här stiften ser ut
    Av extreme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 16:44
  5. Vad tycker ni om saabhatet ?
    Av Turbo_Knuff i forum Allmänt
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2005-12-26, 00:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •