Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Skrammel NG9-3 -07 B284

  1. #1

    Skrammel NG9-3 -07 B284

    Hej,

    jahopp då står min SAAB på Svensk Bil för lite reparation av motorn.
    Stod o skrapade rutorna på bilen i helgen och vad hör jag, konstiga missljud/skrammelljud från motorn... trodde att det kan vara rem eller någon rulle, men icke! Det är troligen något med balanskedjan som det heter, kamkedjan eller spännare?!

    Har under sommaren fått "kontrollera oljenivå" under körning vid två tillfällen, stannat direkt och kollat men allt stod rätt till och inga fel efter det. Så denna åkomma kan tydligen vara något som hänger ihop med att oljepumpen inte levererat tillräckligt med olja ibland, inte vet jag om det stämmer. Tyvärr så får man lite konstiga småfel från färddatorn ibland, larm ur funktion, ABS kontakta verkstad mm. stänger av startar om bilen så är allt bra igen så man bryr sig inte så mycket längre för att man vet det bara är tillfälligt strul.

    Är det någon annan som haft problem med era V6 motorer på 9-3an?
    SAAB 9-3SS AERO 2004
    SAAB 9-3SC V6 AERO 2007

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298

    Re: Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    Innan jag köpte min 9-3 V6 så letade jag lite efter eventuella problem med den motorn men hittade inget särskilt så den verkar vara ganska driftsäker. Det som kan vara problem på dom manuella är väl dubbelmassesvänghjulet har jag förstått. Det kan ju skramla en del när det blir slitet. Jag valde en med automat så det var inget jag funderade så mycket över.

  3. #3

    Re: Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    Jag vet att ett fåtal engelska Vectraägare med samma motor haft lite problem med rasslande kamkedja på grund av dålig oljekvalité eller för lång serviceintervall. Annars är V6:an en riktigt fin motor - speciellt med lite trim

  4. #4

    Re: Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    Aha, men min är servad enl. serviceintervaller samt med oljebyten där i mellan, så det ska inte vara något sådant.
    SAAB 9-3SS AERO 2004
    SAAB 9-3SC V6 AERO 2007

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    Citat Ursprungligen postat av Jakalen
    Aha, men min är servad enl. serviceintervaller samt med oljebyten där i mellan, så det ska inte vara något sådant.
    Beror på vilken olja som använts också, fel olja och motorn mår inte bra på några hundra mil

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 422

    Re: Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Beror på vilken olja som använts också, fel olja och motorn mår inte bra på några hundra mil
    Har du sett många fall det?
    Vilken olja har då används för att skapa haveri på några hundra mil?
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  7. #7

    Re: Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    Den har givetvis servats med Biltemas mineralolja Nej men självklart är det olja som är klassad enl GM-LL-A-025/B-025, dessutom på Svenska Bil, så det borde vara rätt.
    SAAB 9-3SS AERO 2004
    SAAB 9-3SC V6 AERO 2007

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    På min fd Turbo X skrammlade sekundärluftventilerna vid vissa förhållande.

  9. #9

    Re: Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    Vattenpumpen?

  10. #10

    Re: Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    Då var bilen uthämtad, alla kedjor, spännare, packningar + massa annat kul vart utbytt. Nu spinner katten igen
    SAAB 9-3SS AERO 2004
    SAAB 9-3SC V6 AERO 2007

  11. #11

    Re: Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    INget fel mao?

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    Citat Ursprungligen postat av Jakalen
    Då var bilen uthämtad, alla kedjor, spännare, packningar + massa annat kul vart utbytt. Nu spinner katten igen
    Har du koll på orsaken & "exakt" vad det var som gått sönder?

  13. #13

    Re: Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    Jo då det var helt enkelt oljepumpen som inte utförde sitt jobb till 100%, vilket innebar att kedjesträckarna och kedjor hade fått stryk och inte gjorde det dom skulle. Sen massa andra småfel pga detta.

    Så sträckare började ta stryk sedan kedjorna.
    SAAB 9-3SS AERO 2004
    SAAB 9-3SC V6 AERO 2007

  14. #14
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    Har skramlande oljud från min V6a också. Befarar samma åtgärd som du för jag har också fått meddelande om låg oljenivå trots att den är korrekt vid kontroll.
    Min har rullat för långt och är för gammal för att åberopa någon form av garanti så frågan är vad en sådan reparation kan tänkas gå lös på?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560

    Re: Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    Vilken årsmodell har du? På dom tidigare V6:orna satt det tandkjedja till kammarna och denna typ av kjedja har det varit en del strul med på Cadillac med HFV6. Från och med MY2008 sitter det rullkjedja både till kammar och premärkjedja denna typ ska vara mycket bättre kruxet är att man inte kan byta till denna rakt av då triggerskivorna inte ser lika ut. Sen finns det ingen balansaxelkjedja då denna motor inte har några balansaxlar.

  16. #16
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    Min är en gammal -06a på 15300 mil. Älskar bilen. Man får ingen så bra bil för de pengarna som jag skulle få vid en eventuell försäljning så jag kan lika gärna lägga pengarna på reparation och få många glada mil till.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    504

    Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    Vad kostade kalaset? :/


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560

    Re: Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Min är en gammal -06a på 15300 mil. Älskar bilen. Man får ingen så bra bil för de pengarna som jag skulle få vid en eventuell försäljning så jag kan lika gärna lägga pengarna på reparation och få många glada mil till.
    Delarna är ju ganska dyra på saab till dessa men jag har rätt mycket beggnade och bra delar liggandes till denna har iaf en komplett transmission sats utan kamdrev som gått 134mil liggandes. Använder ju inte denna gammla transmission själv utan kör med den nya.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395

    Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    Varning för låg oljenivå är just nivån, betyder inte lågt oljetryck. Finns varning för bägge på bilen. Ett inte alltför ovanligt problem är att nivåvakten varnar då och då trots att oljenivån är ok.
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    57

    Skrammel skrammel 9-3 V6 AERO -07

    Hade min V6 -07 på 10500milaservice i måndags. Bilen stod still i tisdags och efter 6 mil i onsdags tändes motorlampan. Ska prata med verkstad på måndag (stängt tors/fredag) så får vi se vad de säger:/ skramlar inte men har som ett "torrt" resonansljud och jag upplever att det "tickar" mer om motorn än det brukar. Inte en aning om vad det kan vara? Idéer? Så jäkla surt när man just haft den inne


    Med vänlig hälsning, J.W

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •