Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 99

Ämne: Sommardäck 2012

  1. #21
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Sommardäck 2012

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Blir nog nya Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 eftersom jag har varit väldigt nöjd med mina Goodyear Eagle F1 Asymmetric tidigare.
    Är det någon som vet vad R1 står för i beteckningen? Har googlat utan framgång.
    Hur höll dina? Mina 225/45/17" Goodyear Eagle F1 Asymmetric var tokslut redan efter 1,5 säsong Annars var jag nöjd med grepp & ljudnivå!

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Sommardäck 2012

    Har haft dom i två säsonger men endast bak på bilen. Blev väldigt mycket bättre grepp än mina Nankang jag hade tidigare. Kanske inte så konstigt .
    Jag kör kanske bara 1000-1500 mil per år totalt så än så länge har dom inte slitits allt för mycket. Men visst slits dom fortare än mina Nankang (stenhårda hockeypuckar). Farsan har även han bara haft Assymetric bak men nu ska han också ha det runt om.

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356

    Sommardäck 2012

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Många pratar ju om Michelin Primacy HP, ett däck jag också spanat på, men jag ser en hake: Modellen har funnits med länge, har inte teknikutveckligen gått frammåt?

    Läs mitt inlägg längre upp så finner du svaret
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Sommardäck 2012

    Citat Ursprungligen postat av Henrik-2236
    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Många pratar ju om Michelin Primacy HP, ett däck jag också spanat på, men jag ser en hake: Modellen har funnits med länge, har inte teknikutveckligen gått framåt?

    Läs mitt inlägg längre upp så finner du svaret
    Jo precis, det är därför jag undrar varför så många pratar om primacy HP...

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356

    Re: Sommardäck 2012

    Full som man är ibland så menade jag naturligtvis Primacy 3

    http://www.michelin.se/dack/michelin-primacy-3
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: Sommardäck 2012

    Får väl tipsa om däcken jag kört med dom senaste 3 åren.
    Tigar Syneris 225/45/17.
    Funkar bra med grepp, är tysta och håller helt ok i längden.
    Sen är de väl ett + att dom inte kostar så mkt heller, ca 1000/st

    Körde även med detta på min förra bil och de funkade fint även till den, fast de var 205/55/16 och hette då Primary om jag inte minns fel, föregångare antar ja till Syneris
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  7. #27

    Re: Sommardäck 2012

    Toppen-tråd

    Vi har haft Continental SportContact 3 de senaste två sommrarna. som någon skrev så bra i tråden: "Mycket bra grepp, men bra grepp = mycket gummi mot marken = mycket däckljud."

    Hellre döv än död

    Skämt åsido så går säkerhet före utseende och allt sådant, det tar plats 1 --> 8 på ett ungefär.
    ca 3500 mil /år

    /Magnus

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Hajom, Västra Götaland
    Inlägg
    97
    Medlem#
    2733

    Re: Sommardäck 2012

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av pasn
    Jag har kört slut på en uppsättning Nokian Hakka Z-g2 och är grymt nöjd. De är de tystaste däck som suttit på min bil och de höll 4000+ mil med bra grepp vilket jag tycker är helt okej. En ny uppsättning på plats på fälgarna inom kort.
    Menar du Nokian Hakka Z eller Nokian Z G2? Det är inte samma däck!

    Jag har själv varit förvirrad när det gäller båda dessa däck och det slutade med att jag ringde till Nokian för att reda ut saken. Skillnaden är som följer:

    Z G2 är ett sommardäck för kontinentalt bruk och saluförs inte i Sverige utan om du har fått tag på det är det antagligen via en europeisk internethandel.
    Hakka Z är det däck som Nokian istället säljer i Norden. Det skiljer sig en del från Z G2 för att funka bättre på den grova asfalten vi har i Norden och även vid lägre temperaturer (men fortfarande plusgrader).


    Jag har köpt Hakka Z G2 på Alvén o ingvarsson. Förhållandet kan ha ändrats sen jag köpte dem första gången, då var de en ersättare för gamla Hakka Z som hade ett helt annat mönster. Numer har Hakka Z och Hakka Z G2 samma mönster så nu när du säger det så blir jag förvirrad också. Hoppas att de nya funkar lika bra som de förra.
    9-3 SC 2,0T -06
    9-5 SC 2,3(t)T BP -10 (Hirsch) Nordic AERO St2+

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Sommardäck 2012

    Citat Ursprungligen postat av pasn
    Jag har köpt Hakka Z G2
    Det finns inget däck som heter så! Antingen heter ditt däck "Hakka Z", "Z" eller "Z G2".

    Om jag kollar på Alvén & Ingvarsson så säljer de endast "Z" eller "Z G2", så antagligen är det "Z G2" du har köpt. Dessa däck saluförs inte av Nokian överhuvudtaget i Sverige, utan bara nere på kontinenten. Men några av dem hamnar ändå i Sverige genom parallellimport.

    "Z" och "Z G2" är dessutom betydligt billigare än "Hakka Z". Mönstret är väldigt likt mellan "Hakka Z" (den nordiska varianten) och "Z G2" (den kontinentala varianten), men det skiljer i gummiblandingen.

    Jag tycker dock Nokian är puckade som har så lika namn, det är lätt att bli förvirrad...

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Hajom, Västra Götaland
    Inlägg
    97
    Medlem#
    2733

    Re: Sommardäck 2012

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av pasn
    Jag har köpt Hakka Z G2
    Det finns inget däck som heter så! Antingen heter ditt däck "Hakka Z", "Z" eller "Z G2".

    Om jag kollar på Alvén & Ingvarsson så säljer de endast "Z" eller "Z G2", så antagligen är det "Z G2" du har köpt. Dessa däck saluförs inte av Nokian överhuvudtaget i Sverige, utan bara nere på kontinenten. Men några av dem hamnar ändå i Sverige genom parallellimport.

    "Z" och "Z G2" är dessutom betydligt billigare än "Hakka Z". Mönstret är väldigt likt mellan "Hakka Z" (den nordiska varianten) och "Z G2" (den kontinentala varianten), men det skiljer i gummiblandingen.

    Jag tycker dock Nokian är puckade som har så lika namn, det är lätt att bli förvirrad...

    Helt rätt jag blandar ihop namnen fullständigt. Faktum kvarstår, jag körde den förra uppsättningen 3 säsonger och 4000+ mil och är helnöjd med ljudnivån, grepp och slitstyrka. Därför sitter nu en ny uppsättning på fälgarna.
    9-3 SC 2,0T -06
    9-5 SC 2,3(t)T BP -10 (Hirsch) Nordic AERO St2+

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Re: Sommardäck 2012

    Åker på Michelin PS2 och blir antagligen så i sommar med om det inte trillar in några nya fälgar. Nästan för bra grepp!

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536

    Re: Sommardäck 2012

    Kör med GY F1 på min 9-3 TID, bara bilen har stått över natten så är hjulen som flinta hjul, hoppiga och ojämna den första 1-2 km. Inte bra för ett däck i den prisklassen.

    Har kört på GY excellence på og 9-3 men i dim 17" ett mkt tyst däck, men det finns ( har jag för mig ) endast via däckonline. Har kört mycket Michelin och dessa är alltid mkt tysta och har en lång livslängd. Ett par andra fabrikat som är stora, dock ej i sverige men väl i tyskland är semperit och fulda.

    Ofta till bra priser i tyskland eller via däckonline, här köper jag i första hand.

    Min prio ligger på livslängd och våtgrepp på bruksbilen.

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Sommardäck 2012

    Det blev till slut en uppsättning Michelin Primacy 3 (225/45R17 94W) som jag hämtade ut på posten idag. Det ska bli intressant och se dem på!

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    64

    Re: Sommardäck 2012

    Hej!

    Vad tror ni om nya Nokian Hakka Blue ? verkar vara mellanvariant mellan Hakka green (som inte finns i 17 och uppåt) och Hakka Z som är mer performance inriktat.

    Verkar vara ett helt nytt däck för säsongen och är väl lite oklart om de hunnit komma med i några sommardäckstest i år.

    Till renodlade sommarbilen funderar jag på Vredestein Ultrac Sessanta, fått mycket bra kritik på olika forum, precis som Hankook V12. Framförallt för sin fina komfort, sen att det kanske bara håller 3000 mil gör mig inget.
    /Shogo

  15. #35

    Re: Sommardäck 2012

    Bra tråd här och jag har en fundering på dimensioner, kan jag byta från 225/45-17 till 215/45-17?
    Kör en 9-5-07 och enligt boken och däckhandlare så är det 225 som gäller, men om det funkar med smalare, så kör jag gärna på det.

    Däcken som jag har tänkt att slå till på heter Nokian Z G2 och ligger på 1187kr från däckonline.

    Edit:

    Såg nu priset på dessa Star Performance UHP och de kostar 634kr, det blir ca 2000kr billigare än Nokian alternativet.....hmmm

    Men dessa förkortningar, vad betyder de? ZR17 94Y XL
    Har ägt:
    Volvo 142, golf, opel,Volvo 940,850,Ford,Audi, Saab 9000 och kör nu en Saab 95 SC-07 Biopower 2.0 ( svart metallic) samt en Yamaha Diversion

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    103
    Medlem#
    8090

    Re: Sommardäck 2012

    Här har du ett tips på en sida där du kan läsa mer om vad de olika siffrorna och bokstäverna betyder:

    www.köpadäck.se
    9-3 SC 2.0T XWD -09

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Re: Sommardäck 2012

    Hur viktigt är det att köra med samma fabrikat på däcken runt om?

    Har Pirelli i dagsläget och ska byta ut framdäcken pga slitage, måste jag köpa samma däck igen för att det ska lira med bakdäcken eller kan jag köpa ett annat fabrikat?
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Sommardäck 2012

    Tipsar om den Här websidan, ser vädligt B ut men praktiskt att de länkar till många tester tycker jag. Bara ett tips som sagt!
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  19. #39
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    148
    Medlem#
    8518

    Re: Sommardäck 2012

    Det lutar nog åt byte för mig också till våren.
    Tidigare har jag kört på Continental SportContact 2 i dimensionen 235/45 R17, dock är det just det här som flera nämner att det väsnas något så fruktansvärt. Mina dubbade vinterdäck går tystare känns det som...
    Den aktuella dimensionen inför i år är 225/45 R17, tänkte gå till lite smalare.
    Inför mitt däckval undrar jag därför om Continental SportContact 3 är tystare än sin föregångare som jag nu har på nu, eller om det är samma ljud ungefär?

    Jag kan nog säga att det står mellan följande däck:

    Continental SportContact 3
    Michelin Pilot Sport 3
    Michelin Primacy 3

    Så, vad tycks? Kruxet för mig är att jag allra helst vill ha både grepp och lite ljud... Men om jag måste välja så vill jag ha mindre vägljud.
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

  20. #40
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Sommardäck 2012

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Dunlop-däcken via STCS har oxå fungerat super.
    Om man "hoppar på" STCS däcks erbjudande som 'Test Driver' så är det i förstahand Dunlop däck som gäller, finns inte Dunlop tillgängligt så blir det GoodYear.

    Jag lade en order på 4st 235/35-19 till min 9-3Aero i fredags & det blev "Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 235/35R19 91Y EAG F1 (ASYMM) 2 XL FP" då det inte fanns några Dunlop SP Sport Maxx TT tillgängliga i denna dimmension. Får hoppas dessa GY A2 är trevliga. Prisnivån för TestDriver konceptet är ivf tilltalande. Tänk på att det är tidsbegränsat: "Goodyear Dunlop Test Driver 2012. The offer is valid until April 30th 2012"

    http://www.dunlop.eu/dunlop_se/
    http://www.goodyear.eu/se_se/

    http://www.testdriver.nu/

Liknande ämnen

  1. Vinterdäck 2012.
    Av Perponken i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2012-12-14, 16:02
  2. Turbotrycket nr 3-2012
    Av Ola 146 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-10, 18:47
  3. TurboTrycket #1 - 2012 är på G :-)
    Av tornros i forum TurboTrycket
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-18, 22:43
  4. 9-3 2012?
    Av SirMacke i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 12:12
  5. Nya 9-3 2012 VS nya s60
    Av Skyldig i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 08:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •