Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 99

Ämne: Sommardäck 2012

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Sommardäck 2012

    Hej allesammans,

    Även om det är snö ute så har jag börjat grubbla på vad jag ska beställa för sommarsulor (225/45R17 94) till min 9-5 aero.

    Någon som sett några sommardäckstest för 2012 än?
    Några tips/förslag på däck? Prislappen är i mina ögon inte så viktig, det är däremot vägegenskaper, buller och livslängd.

  2. #2
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Sommardäck 2012

    Har fått för mig att Falken ska vara bra.

    Men däck har väldigt olika egenskaper så det beror ju också på vad man prioriterar.
    Bra grepp
    Lång hållbarhet
    Tysta
    mm
    Till mitt garage: Garaget

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Sommardäck 2012

    Jag har skrivit det många gånger tidigare, och jag kommer säkerligen skriva det många gånger igen: Jag är väldigt nöjd med mina GoodYear EfficientGrip, tysta, bra grepp men inte särskilt nervösa i uppträdandet samt bbra hållbarhet.
    /Johan

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Sommardäck 2012

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Jag har skrivit det många gånger tidigare, och jag kommer säkerligen skriva det många gånger igen: Jag är väldigt nöjd med mina GoodYear EfficientGrip, tysta, bra grepp men inte särskilt nervösa i uppträdandet samt bbra hållbarhet.
    /Johan
    Såna kommer nog min svarta Aero att gå med i sommar, om det inte blir Hirsch 18" med Michelin PS2.

    Annars skulle jag kollat in Michelin Primacy i 17".
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Jönåker
    Inlägg
    111

    Re: Sommardäck 2012

    Citat Ursprungligen postat av RZ

    Annars skulle jag kollat in Michelin Primacy i 17".
    Jag har 17" på 9-5an och har funderat på dessa pga att jag hört de ät tysta. Någon som kan konfirmera detta? Annars tipsa om andra tysta däck?
    9-5 SC 2.3t Vector Bio -08
    9-3 SC 2,8T Aero XWD -10

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Sommardäck 2012

    Jag bytte mina orginal Sportcontact 235/45 17" till 225/45 17" Efficientgrip i somras för att få tystare gång.
    Det fick jag, mkt nöjd med ljudnivån.
    Däremot skulle jag ändå inte rekommendera de däcken om du vill ha sportighet kvar i bilen. Upplever dem som ganska svajiga och det går inte att köra med lite högre tryck för då blir de nästintill ofarbara, känns som om de skall glida av fälgen.
    En trist detalj är oxå att de saknar kantskydd så minsta kontakt med trottoarkant ger märke i fälgen.
    Jag hade egentligen bestämt mig för HP Primacy eller Hakka Z men gick på Efficientgrip för att de fanns i lager - surt.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471

    Re: Sommardäck 2012

    På min 9-5 aero har jag haft dimension 225/45-17 och följande däck:
    Goodyear Eagle F1 Asymmetric - Fungerade mkt bra, bra grepp, tysta, hyfsad livslängd, bra pris.
    Michelin Pilot Sport 2 - Fungerade mkt bra, bra grepp, tysta, längre livslängd än ovan nämnda. (Dessa har utgått det är 3 som gäller nu)
    Continental SportContact - Bullriga som f-n. de satt på ett par fälgar jag köpte bra mönster och rullat ett par säsonger. Rekommenderar jag inte pga det, bra grepp annars.

    Förra säsongen testade jag ett "budget" alternativ som flera bekanta kört med.
    Star Performer UHP - De gör sitt jobb bra kontra vad de kostar, men halare när det är fuktigt ute på hösten när kylan kommer. Bra grepp annars med torr asfalt och sommar månader. Låter mer än Goodyear och Michelin men har bra livslängd.

    Sava Intensa, dessa hade jag på en 9000 turbo i annan dim. dock men upplevdes som ett bra däck och bra prislapp. Inget för trådskaparen kanske men det lär vara fler som läser i denna tråd.

    Läst att folk gillar Michelin Primacy HP även Dunlop Sportmax inte kört med dem själv men är ett intressant alternativ till nästa byte eller så kommer jag nog välja Goodyear Eagle As 2.

    Livslängd på däck är ju beroende på körstil, brukar säga att jag o Aero++ har lika körstil det gasas o bromsas mkt på väg rakt el kurv har mindre betydelse. Inga rödljus race för min del.

    Lite off men nåt däck som har fräckt mönster så är det Kumho Ecsta XS KU36. :P

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356

    Sommardäck 2012

    Har åkt det mesta i premium segmentet men hamnar Michelin på bilen i slutändan ..

    Ska åka Michelins nya Primacy2 denna sommaren i 245/40-18, ska bli intressant


    ---
    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.612877,13.037875
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  9. #9

    Re: Sommardäck 2012

    Hej, är också i farten att beställa däck. Hade funderat på Nankang NS2 men eftersom pilformade mönster inte rekommenderas till 9-5 så har jag tänkt prova NS-20 istället.
    Saab 9-5 Vector 2.0t 2004
    Nordic steg 1 med E85

    Linköping

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Sommardäck 2012

    Jag skulle ha köpt:

    Continental SportContact 3 - Mycket bra grepp, men bra grepp = mycket gummi mot marken = mycket däckljud.

    alternativet skulle vara det jag kör på nu

    Nankang ns-20 som är lite tystare än mina gamla continental SportContact 2. Fast är också lite sämre grepp på vid blött väglag. Torrt märker jag iaf ingen skillnad.

    Men båda är bra alternativ.

    Men kom ihåg att:

    Du kan ha hur många fina säkerhetsdetaljer i bilen som tex kockkuddar, rullgardiner, bältesstäckare osv. Men det är däcken som ska se till så att bilen håller sig på vägen. Spara därför inte på en sådan viktig säkerhetsdetalj bara för att spara några kronor.

    För ska jag vara ärlig så lever jag hällre med ett högt däckljud (NS-20 är inte tysta häller) än är en röd fläck på sidan av vägen...
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Sommardäck 2012

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Men kom ihåg att:

    Du kan ha hur många fina säkerhetsdetaljer i bilen som tex kockkuddar, rullgardiner, bältesstäckare osv. Men det är däcken som ska se till så att bilen håller sig på vägen. Spara därför inte på en sådan viktig säkerhetsdetalj bara för att spara några kronor.

    För ska jag vara ärlig så lever jag hällre med ett högt däckljud (NS-20 är inte tysta häller) än är en röd fläck på sidan av vägen...
    Där är vi helt överrens! Därför kommer det att bli däck av ett riktigt märke typ Michelin, Continental, Goodyear, Nokian, Pirelli m.fl. och inget annat. Frågan är bara vilket...

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Sommardäck 2012

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Men kom ihåg att:

    Du kan ha hur många fina säkerhetsdetaljer i bilen som tex kockkuddar, rullgardiner, bältesstäckare osv. Men det är däcken som ska se till så att bilen håller sig på vägen. Spara därför inte på en sådan viktig säkerhetsdetalj bara för att spara några kronor.

    För ska jag vara ärlig så lever jag hällre med ett högt däckljud (NS-20 är inte tysta häller) än är en röd fläck på sidan av vägen...
    Där är vi helt överrens! Därför kommer det att bli däck av ett riktigt märke typ Michelin, Continental, Goodyear, Nokian, Pirelli m.fl. och inget annat. Frågan är bara vilket...
    Michelin.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226

    Re: Sommardäck 2012

    Körde Hankook Ventus Prime på min förra 9-5a, slets en del men tysta - och har slagit bla Continentaldäcken i en del olika test.

    Förr körde jag mycket Continental, men de jag köpte förra sommaren bullrade alldeles för mycket - och då hade jag ett avgassystem med endast en dämpare som överröstades av Continentaldäcken.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Sommardäck 2012

    Hej

    Jag var mycket nöjd med mina Michelin Primacy HP i dom 150-200 mil jag hann ha dom. Farsan har kört med sina två år och närmare 2500 mil skulle jag tro på sin V50 D5 som normalt äter framdäck. Dom "räcker" i år också så det blir ett bra slitbetyg om man jämför med Nokian och Continental som han hade tidigare. Och dom är fortfarande relativt tysta.

    Jag hade lätt köpt såna själv igen om jag hade haft ett behov, men på nya bilen sitter det Goodyear Eagle F1 Assimetric.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  15. #15
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    276

    Re: Sommardäck 2012

    Jag har tidigare alltid kört på Michelin Primacy HP. Tysta, bra grepp och allmänt trevligt uppförande, MEN vattenplanar MYCKET lätt. Man måste sakta ner rejält och ofta satt man med hjärtat i halsgropen.

    När jag köpte min bil så satt det splitter nya Goodyear Excellence på den. Mycket trevliga däck! Tystare än Michelin och fenomenala när det regnade. Möjligen har Michelin något bättre grepp, men det är i så fall ytterst marginellt.

    Senaste omgången däck, som ska bytas nu till sommaren, blev Goodyear F1 Eagle Assymetric. Också mycket bra däck och skulle nog gärna fortsätta med dem. Nackdelen är att de slits mycket snabbare än Excellence.

    För mig faller Michelin bort direkt p.g.a. de dåliga vattenplaningsegenskaperna. Förmodligen blir det Goodyear igen.
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Hajom, Västra Götaland
    Inlägg
    97
    Medlem#
    2733

    Re: Sommardäck 2012

    Jag har kört slut på en uppsättning Nokian Hakka Z-g2 och är grymt nöjd. De är de tystaste däck som suttit på min bil och de höll 4000+ mil med bra grepp vilket jag tycker är helt okej. En ny uppsättning på plats på fälgarna inom kort.
    9-3 SC 2,0T -06
    9-5 SC 2,3(t)T BP -10 (Hirsch) Nordic AERO St2+

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Sommardäck 2012

    Citat Ursprungligen postat av pasn
    Jag har kört slut på en uppsättning Nokian Hakka Z-g2 och är grymt nöjd. De är de tystaste däck som suttit på min bil och de höll 4000+ mil med bra grepp vilket jag tycker är helt okej. En ny uppsättning på plats på fälgarna inom kort.
    Menar du Nokian Hakka Z eller Nokian Z G2? Det är inte samma däck!

    Jag har själv varit förvirrad när det gäller båda dessa däck och det slutade med att jag ringde till Nokian för att reda ut saken. Skillnaden är som följer:

    Z G2 är ett sommardäck för kontinentalt bruk och saluförs inte i Sverige utan om du har fått tag på det är det antagligen via en europeisk internethandel.
    Hakka Z är det däck som Nokian istället säljer i Norden. Det skiljer sig en del från Z G2 för att funka bättre på den grova asfalten vi har i Norden och även vid lägre temperaturer (men fortfarande plusgrader).

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Sommardäck 2012

    Många pratar ju om Michelin Primacy HP, ett däck jag också spanat på, men jag ser en hake: Modellen har funnits med länge, har inte teknikutveckligen gått frammåt?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Sommardäck 2012

    Blir nog nya Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 eftersom jag har varit väldigt nöjd med mina Goodyear Eagle F1 Asymmetric tidigare.
    Är det någon som vet vad R1 står för i beteckningen? Har googlat utan framgång.

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Sommardäck 2012

    Dunlop-däcken via STCS har oxå fungerat super.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Vinterdäck 2012.
    Av Perponken i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2012-12-14, 16:02
  2. Turbotrycket nr 3-2012
    Av Ola 146 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-10, 18:47
  3. TurboTrycket #1 - 2012 är på G :-)
    Av tornros i forum TurboTrycket
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-18, 22:43
  4. 9-3 2012?
    Av SirMacke i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 12:12
  5. Nya 9-3 2012 VS nya s60
    Av Skyldig i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 08:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •