Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vad måste bytas vid låsbyte? Saab 93 SE -00

  1. #1

    Vad måste bytas vid låsbyte? Saab 93 SE -00

    Låt säga att jag får tag på twice-box, nycklar och låscylindrar på skroten. Vad mer behövs för att kunna byta ut allt? Om jag får tag på allt behöver jag väl knappast programmera om nåt?

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Vad måste bytas vid låsbyte? Saab 93 SE -00

    tror du måste gifta in den nya boxen.

    motorns styrenhet förväntar sig en "VSS" kod för att du skall kunna starta bilen. om den inte får rätt kod kan du inte starta bilen.

    så hämtar du en box på skroten så kommer din bil inte att godkänna den utan att programmera in den nya koden i din tronic-box.

    får man fråga varför du vill byta allt detta?

  3. #3

    Re: Vad måste bytas vid låsbyte? Saab 93 SE -00

    Tack för svar.

    Jag köpte bilen nyligen och jag fick bara en nyckel med. Att köpa nya nycklar hos saab skulle gå på runt 1800 styck och det känns inte som att jag har lust att lägga ut så mycket på bara nycklar till en 12 år gammal bil. Dessutom går det inte att låsa upp dörren från förarsidan (vilket i ärlighetens namn är anledningen till att jag ens funderar på detta).

    Jag har funderat på hur jag ska lösa det, byta cylindrar på förar- och passagerardörrarna, beställa nya nycklar och nu byta ut alltihopa. Jag tror att det skulle bli billigast att byta ut cylindrar och twiceboxen och programmera om allt, låt säga totalt runt 1000 (programmering kostar 500). Med detta får jag ju lite mer för pengarna också. De på saab kunde inte heller säga om bilen är utrustad med fjärrlåsning så om jag hittade en bil på skroten med fjärrlåsning borde jag ju få det med.

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Vad måste bytas vid låsbyte? Saab 93 SE -00

    ja hittar du en komplett uppsättning lås, nyckar, fjärr och box för ett rimligt pris så go for it

    jag har dock aldrig gjort detta så jag kan inte garantera att det fungerar. jag vet inte hur man får tag på VSS koden som den nya enheten har utan att först läsa ur den ur trionicboxen den satt i från början. men det kanske man kan ta reda på, annars kan du kanske nöja dig utan startspärr och bara avaktivera det.

    Lycka till!

  5. #5

    Re: Vad måste bytas vid låsbyte? Saab 93 SE -00

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    ja hittar du en komplett uppsättning lås, nyckar, fjärr och box för ett rimligt pris så go for it

    jag har dock aldrig gjort detta så jag kan inte garantera att det fungerar. jag vet inte hur man får tag på VSS koden som den nya enheten har utan att först läsa ur den ur trionicboxen den satt i från början. men det kanske man kan ta reda på, annars kan du kanske nöja dig utan startspärr och bara avaktivera det.

    Lycka till!
    Tackar. Men har jag fattat fel om jag tror att VSS-koden du snackar om är det som är själva programmeringen de gör på saab för 500? Isåfall får jag i värsta fall lägga ut en extra 500 på programmering?

Liknande ämnen

  1. Hur ser man om bromsoken måste bytas?
    Av cazzman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 23:38
  2. Hur många däck måste bytas?
    Av Snubblaren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 14:45
  3. Vad måste bytas för facelift saab 95 -00
    Av saabraggaren i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 21:25
  4. Inre drivknut - vad måste bytas ?
    Av SaabAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 22:45
  5. Måste bultarna bytas vid topplockspackningsbyte 9000 -94?
    Av lmfmats i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 10:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •