Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Knarrande ljud i framvagn OG9-5

  1. #1

    Knarrande ljud i framvagn OG9-5

    Hej!

    Hoppas någon kan hjälpa mig med en kvalificerad gissning.

    Jag har ett mystiskt ljud som kommer från framvagnen på min saab 9-5 -07:a. gått 7500mil. Det knarrar i hastigheter upp till 50 vid rattutslag och gärna när det kränger i bilen. Om jag "gungar" i ratten kommer också ljudet direkt. Verkstan kollade igenom bussningar, stag etc och sa att allting verkade ok, men att det kunde vara axiallagren. Bytte dessa, men de var kanonfina och ljudet var givetvis kvar. Även bytt de s.k. knarrstagen, men ingen skillnad. Själv misstänker jag att det kan vara antingen bussning i krängningshämmare, eller bussningarna i bärarmen fram, men hade inne bilen på en verkstad igår och de ville inte byta något eftersom alla bussningar verkade kanonfina och för att det inte fanns minsta tillstymmelse till glapp någonstans.

    Sista tiden har knarrande och blivit värre och ibland kommer det även ett knarr när jag står still och lägger driveläget (Automat) samt vid lätt gaspådrag från låga hastigheter och stillastående. Ytterligare en sak är att vid hastigheter runt 110 så börjar bilen vibrera lite lätt. vid 120 och uppåt blir det dock markant. Och dessa vibrationer beror inte på däcken. De är ny-balanserade och det är samma oavsett sommar eller vinterdäck, och jag har även bytt positioner på däcken för att säkerställa att det inte är dem.

    Till saken hör också att det hugger lite i lådan när jag går från neutral till driveläge, samt att när motorn är kall så är växlingarna lite väl hårda/huggiga för att vara ok.

    Jag vet inte exakt hur upphängning/drivningen är konstruerad, men har läst om att vissa har knarrande ljud om en drivknut börjar ge sig. Kan denna orsaka vibrationer också om den börjar ge sig?

    Mycket tacksam för några tips, då jag snart får börja köra uteslutningsmetod och byta del efter del... vilken kan bli lite dyrt...

  2. #2

    Re: Knarrande ljud i framvagn.

    Hej! Är mycket tacksam om någon har en kvalificerad gissning.

    Tänker nog att det kan vara antingen drivknut eller yttre styrled dock. Det verkar de flesta på forumet haft problem med om det knakar/knarrar och vibrerar i bilen och det inte är bussningar eller knarrstagen.. Så ska testa styrleden först eftersom det låter så markant om man "gungar" i ratten i låga hastigheter.

    Något bra tips på hur man känner/testar om yttre styrled håller på att ge sig?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Åsa, Kungsbacka
    Inlägg
    17

    Re: Knarrande ljud i framvagn.

    Hej på dig...

    Knarrande ljud i framvagn är irriterande, har själv haft det! Hos mig var felen stabilisatorstagen samt lite mer smörj vid rattstången så nu är allt frid och fröjd.

    Du har säkert redan sett denna tråd men länkar ifall;

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=4&t=314503

    Hoppas du hittar nåt matnyttigt..

    //Jonas

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    210

    Knarrande ljud i framvagn.

    finns ju ett stag med bussningar mont i vxl lådan mot subframe eller kaross vet inte riktigt. men jag läste en tråd om folks som mont en hådare bussning där i för att få bort vibrationer i högre hastigheter. tänkte att det kunde vara den baserat på den felbeskrivning du ger. Med vänlig hälsning,
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  5. #5

    Re: Knarrande ljud i framvagn.

    Tack för tipsen. Legat under bilen ikväll och försökt felsöka. Drog åt styrledsbulten, men fortfarande så knarrar det. Testade massa olika sätt för att framkalla ljudet också och det låter även om man bara står still och vrider på ratten, så det kanske är rattstången som behöver fettas in som du skrev Jonas. Misstänker även bakre bärarmbussningen då någon i den tråden som du refererade till hade knarr som försvann när den byttes..

    Men eftersom det knarrar när jag står still med bilen och vrider så kan det väl knappas vara en bussning, eller?

    //Daniel

  6. #6

    Re: Knarrande ljud i framvagn.

    Jaha. Då var det plusgrader och blött ute.. givetvis försvann knarrandet, så det måste bero på en bussning. Dock är vibrationerna kvar i bilen, så det beror antagligen på något annat. Får kolla upp detta med bussningarna i stagen mellan vxl lådan och subframe.

    //Daniel

  7. #7

    Re: Knarrande ljud i framvagn.

    Hej!

    För många av er som har suspekta knarrande ljud i framvagn enligt min beskrivning. Idag har verkstan hittat felet och det var en av subframebussningarna i fram. Den ena hade helt enkelt börjat spricka och även om det blev mindre med en massa smörjning, så knarrande den fortfarande när verkstadskillen krängde i den. Så byte av den blir och billigt är det ju också :-)

    Men nu blir det äntligen tyst. Förstår dock inte att tre verkstäder kollat på bilen innan och alla har sagt att bussningarna var fina och inga fel på...

    //Daniel

  8. #8

    Re: Knarrande ljud i framvagn.

    Nu är den bytt. Vibrationerna vid hastigheter över 115km/h har också försvunnit och dessutom så känns inte några "hugg" när man växlar mellan N och D. Den är också mjukare i växlingarna över lag..

  9. #9
    Guest

    Knarrande ljud i framvagn.

    Vilken av subframebussningarna va det?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424

    Re: Knarrande ljud i framvagn.

    Skulle gärna vilja veta vilken bussning du bytte och vad du fick betala? Jag har precis samma symtom. Jag tror det är den bakre subframebussningen på min. Men vet inte exakt..
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trelleborg, Skane
    Inlägg
    256

    Re: Knarrande ljud i framvagn.

    Ja jag skulle också vilja veta vilken bussning du bytte!

Liknande ämnen

  1. Knarrande framvagn 9-3ss
    Av asuskic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-12-03, 16:35
  2. Knarrande framvagn vid köldgrader, 9-3 SS -03
    Av jonlun i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 17:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •