Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Parkeringssensor - eftermarknad

  1. #1

    Parkeringssensor - eftermarknad

    Vilka är era erfarenheter av eftermarknads parkeringssensorer? Det finns alla möjliga, Biltema, Jula etc. Är det skräp? Var hittar men ett bra paket? Lackerbara sensorer? Enkel indikation i form av pipljud.

    Tanken är att det ska vara till OG9-3 där det inte finns något originalsystem att installera.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    Jag har en kollega som har en volvo s40. Han hade inga backsensorer & införskaffade ett originalkit. Men det passade inte elektriskt då han var precis i någon brytpunkt inom modellserien. Så han blev rekomenderad av Volvo-verkstaden att skaffa Biltemas. Så han gjorde så & verkar nöjd då det fungerar riktigt bra.

    Edit:
    Det var detta han monterat (Enbart pip, ingen display)
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... sor-43146/

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    783

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    Valeo beep&park om man vill lägga lite pengar och tror på devisen att man får vad man betalar för.

    Valfri kina(s)kit för 200kr från ebay om man vill gå biltemaspåret.

    Har monterat kina(s)kit i totalt tre bilar nu, och de funkar bra, men:
    - Displayerna är fula
    - Reagerar långsamt, så man får inte backa för snabbt

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    Installerade Kina P sensorer på min förra Aero funkade klockrent! Bättre än nuvarande orginal på min 9-5:a.
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    Kräver alla parkeringssensorer att man borrar i plasten på bilen, eller finns det någon annan lösning som inte kräver så stor åverkan på bilen? Eller är det någon typ av kamera som man får ha då istället?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    Citat Ursprungligen postat av JiBe
    Kräver alla parkeringssensorer att man borrar i plasten på bilen, eller finns det någon annan lösning som inte kräver så stor åverkan på bilen? Eller är det någon typ av kamera som man får ha då istället?

    Du måste borra vad jag vet! Finns trådlösa backkameror det är nog bästa lösningen!
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    Har funderat på backkamera men har inte hittat någon snygg lösning. Jag har ingen svart list bak då jag har en 9-3 -08 så alternativet är väl att fästa den vid nummerplåten i så fall. Eller skulle man kanske kunna sätta den på insidan av bakrutan så den är skyddad från smuts och annat bös så här på vintern? Någon som har monterat kamera och kan komma med lite tips och ideér?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    783

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    Backkamera kräver en ful display eller integration med befintlig navigator/multimedia, samt att man hittar en position för backkameran, vilken oftast blir i bakluckan i närheten av handtaget = inte snyggt. Backkamera i rutan kan man glömma, går INTE att få till en vinkel där man ser det man behöver se.

    Det finns osynliga sensorer, är liksom en antenn man tejpar fast på insidan av stötfångaren, har dock inga förstahandserfarenheter av sådana.

    Det finns en anledning till att de flesta bilfabrikanter sätter synliga sensorer, och jag tror den anledningen är att det funkar bäst i alla lägen. Kan man inte lita på parkeringshjälpen då är den ju helt värdelös för då måste man alltid kolla i alla fall.

    Så här ser det ut med ett ebay-kit med sensorer på min E-klass kombi

    Det är lite läskigt att sätta borren i stötfångaren, men även om det värsta inträffar är det bara att köpa lite ny plast från skroten och lämna in på lack, ingen katastrof m.a.o.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    Funkar med backkamera innanför rutan har själv haft det på en bil. Satte den på bromsljuset som sitter uppe i mitten av rutan funkar skitbra. Då fästet till kameran var ledad var det inga problem. Hade en 4tums dvd spelare att glo på.
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    783

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    Citat Ursprungligen postat av aero s
    Funkar med backkamera innanför rutan har själv haft det på en bil. Satte den på bromsljuset som sitter uppe i mitten av rutan funkar skitbra. Då fästet till kameran var ledad var det inga problem. Hade en 4tums dvd spelare att glo på.
    All respekt föratt du tycker det funkade bra, men i vilken bil har man fri siktlinje genom bakrutan till stötfångaren? Jag satte mig i bagageluckan med en vidvinkelkamera för att testa, då jag redan har en 7"-skärm i mercan men lyckades inte se marken förrän långt bakom bilen, och då är det ju ganska liten poäng, man vill ju kunna backa nästan kloss mot föremålet bakom. Och Ingen saab jag vet har en ruta som sluttar mindre än vad mercans gör. Möjligen att det skulle funka på en prius eller honda civic/crx

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    Förstår vad du menar jag hade en liten Mitsubishi colt Czt. Bak rutan på den är av lite speciell karaktär.
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  12. #12

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    Är det någon som har erfarenheter av lackering av sensorerna? Påverkar de egenskaperna på något sätt?

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    För att åter referera till min kollegas Biltema sensorer. De lackades i en silvermetallic kulör & fungerade utan problem.

  14. #14

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    Köpte ett paket med fyra backsensorer, centralenhet, beeper och display till 9000 på Svenska Bil för några år sedan. Kom från KG Knutsson med installationsanvisning för 9000 CS (förutom displayen som var extra tillbehör). Drog fram beepern och fäste den under förarstolen och displayen ovanpå instrumentpanelen precis ovanför färddatorn/klockan. Sensorerna målades med bilens lackstift och klarlack i tunna lager. Känsligheten på max avstånd minskade något men å andra sidan klarade sedan sensorerna det eländiga saltslasket mycket bättre utan att "haka upp sig".

    Bästa eftermarknadssatsen i nuläget med både fram- och backsensorer tycker jag är Conrad.se nr 855917 för 1095 SEK
    --- Chips é gott gott ---

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    Jag köpte en variant med avståndet visas i backspegeln, och summer..
    Det följde med en spegel som man hänger utanpå orginalet,
    Ingen avbländning i den spegeln men det gör inget för jag har tonade rutor..
    köpte den -06 tror jag funkat klockrent, förutom när backljusgivaren på lådan gav upp då backade
    jag till det tog stopp...
    en liten röd prick i backspegeln indikerar att backen är i...
    bild på spegeln finns i min signatur.
    på vintern funkar det dåligt är väl både smuts och snö.frost som stör....

    har tyvärr inte hittat var den säljs längre
    jag gav ca600kr
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  16. #16

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Påverkar de egenskaperna på något sätt?
    Om jag kommer ihåg rätt säger Saab att deras sensorer inte får lackas med lack tjockare än 90 mikrometer för att funktionen inte ska försämras. Det gäller nog de flesta givare som använder samma teknik med ultraljud.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  17. #17

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    Nyttig tråd, har också funderat på det här med parkeringssensor men inte riktigt litat på tekniken. Intressant att läsa att även de billigare varianterna faktiskt verkar fungera. Få kankse omvärdera saken.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    Har haft dessa i snart ett år utan problem.
    Färgen passade perfekt på min silver, ser original ut.

    http://www.ebay.co.uk/itm/PARKING-REVER ... 223wt_1037
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    Jag har nyligen monterat BILTEMAs backsensor på min og9-3Aero -00. Fungerar bra tycker jag.

    Dock är det inte alldeles enkelt att montera dem då det är mycket grejor i vägen. Jag satte sensorerna infällda i plasten straxt under den svarta listen. Jag har inte brytt mig om att lacka de svarta sensorerna då min bil är mörkt mörkblå (dvs nästan svart).

    Bakom kofångarplasten sitter det frigolit som man måste "borra" hål i för att sensorerna skall få plats samt hål för kablarna att gå i.
    Sedan sitter det en kraftig aluminiumbalk. Jag lät kablarna komma fram ur frigoliten under aluminiumbalken så slapp jag borra hål i den.

    Aluminiumbalken sitter fast med många plasthakar i kofångaren. Dessa hakar var inte helt enkelt att vika undan. Alla (eller nästan alla) hakar måste vikas undan samtidigt för att balken skall släppa och man har ju bara två händer.
    Att få dit balken var dock enkelt då jag "smorde" balken och hakarna med såpvatten. Det var bara att trycka hårt så halkade alla hakar dit.

    Per L

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900

    Re: Parkeringssensor - eftermarknad

    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

Liknande ämnen

  1. SAAB sportchassi vs eftermarknad för en 9-3SC?
    Av Alexander B i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-28, 12:14
  2. Xenon - Original och eftermarknad
    Av joqe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 19:08
  3. eftermarknad, PDC
    Av asdfgh i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 09:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •