Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 56 av 56

Ämne: Biltemas silverbatteri

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Biltemas silverbatteri

    Tolkar jag dig rätt att max mätområde är 200mA?

    Säg att du har ett 60Ah batteri. Då skulle det vara helt urladdat, med en ström på 200mA, på 300h... Jag får ett intryck av att det laddas ur snabbare än så för dig?

    Kan det vara så att du har en högre ström än 200mA och att det här instrumentet beter sig som du beskriver då?


    Låna en tångamperemeter så löser du snart ut det där.

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Tolkar jag dig rätt att max mätområde är 200mA?

    Säg att du har ett 60Ah batteri. Då skulle det vara helt urladdat, med en ström på 200mA, på 300h... Jag får ett intryck av att det laddas ur snabbare än så för dig?
    Kan det vara så att du har en högre ström än 200mA och att det här instrumentet beter sig som du beskriver då?
    Låna en tångamperemeter så löser du snart ut det där.
    Har intrycket att TS inte har en susning om vad han gör eller hur man använder en MM (multimeter)
    200mA är en fis i rymden när det gäller bil, enbart innerbelysningen tar det femdubbla i ström!
    När vi som i detta fall dessutom inte ens vet om instrumentet längre är funktionsdugligt går det inte ens att ge ett gott råd.
    Billiga instument (såna som köps av amatörer) kräver MER kunskap av sin användare än proffdito, tokigt men så är det. Mycket ofta har de inte ens en enkel säkring (a 1:-) inbyggd. Går det sönder - så gör det det för gott...
    OM, säger OM, nu TS kopplade rätt när han skulle mäta strömmen ur batteriet så gör man det ALDRIG någonsin på 200mA-området. Allt under ett 10A-område är helfel, sannolikheten att köra sönder instrumentet är skyhög!
    Ska se om jag hittar nån bra sida som illustrerar ström- resp spänningsmätning, eller om jag lyckas hitta drivrutiner till min scanner så kan jag klottra ner några bilder..
    Här: http://www.bde.se/labbar/elab005a.pdf på sidan 2 finns hur man mäter ström resp spänning.

  3. #43
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    intrumentet visade också noll i alla intervall (från 0.02 till 200 mA).
    200mA max? Jag tror du dödat ditt instrument.

    Ett tips: om du ska mäta ström och är osäker på styrkan (bara där dånar varningsklockor i huvet på mig men men) så kolla vilka värden du har på säkringarna i slingan. I en bil ligger säkringarna på allt mellan 1A och 40A. Att då komma med en multimeter inställd på 200mA är ungefär som att koppla Duracell-kaninen till Tjernobyl.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Biltemas silverbatteri

    Helt korrekt....

    Öppnade multimetern idag och säkringen var stekt. Dock funkar voltmätningen fortfarande.

    Hade jag tänkte efter en aning före hade jag nog insett att 200 mA var alldeles för klent. Säkringen gick redan vid första mätningen, och då var allt avstängt (nyckeln var ur och alla dörrar stängda). Således drar bilen mer än 200 mA utan att något är på, inte ens larmet.

    Någon som vet vad normalförbrukningen är på en avstängd 9-5:a?

  5. #45
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Någon som vet vad normalförbrukningen är på en avstängd 9-5:a?

    om vi säger såhär, en 5W glödlampa drar 416mA

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Någon som vet vad normalförbrukningen är på en avstängd 9-5:a?
    om vi säger såhär, en 5W glödlampa drar 416mA
    Skulle gissa på 40-80mA. Definitivt under 100mA Ger ca en månads standby-tid..
    Men det är ju bara en gissning baserad på hur länge bilen kan stå innan allt går åt h-e..Vintertid t ex..
    Man måste ju tex kunna lämna bilen på Arlanda för en 2V semester.
    Har den lille hemmaelektrikern mekat till det kan det ju iofs vara vad som helst...

  7. #47
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Biltemas silverbatteri

    Det blir ju även en strömrusning när man sätter på minuspolen på batteriet, när kondingarna laddas upp. Man kanske först ska koppla polen direkt tillbatteriet och sedan ansluta mätarn till pol och polsko för att sedan separera polsko och pol så strömmen går genom mätaren i stället?

  8. #48
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Det blir ju även en strömrusning när man sätter på minuspolen på batteriet, när kondingarna laddas upp. Man kanske först ska koppla polen direkt tillbatteriet och sedan ansluta mätarn till pol och polsko för att sedan separera polsko och pol så strömmen går genom mätaren i stället?

    Jovisst, men lever du så nära marginalerna så gör du fel från början, man ska alltid använda ett instrument som klarar av all förutsägbar ström/spänning.

  9. #49
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Det blir ju även en strömrusning när man sätter på minuspolen på batteriet, när kondingarna laddas upp. Man kanske först ska koppla polen direkt tillbatteriet och sedan ansluta mätarn till pol och polsko för att sedan separera polsko och pol så strömmen går genom mätaren i stället?

    Jovisst, men lever du så nära marginalerna så gör du fel från början, man ska alltid använda ett instrument som klarar av all förutsägbar ström/spänning.
    Men det beror ju lite på hur instrumentet är gjort. Ofta finns en separat anslutning där man kopplar in sladden när man ska mäta större strömstyrkor 5-20A t.ex., medan man använder en annan när man mäter mA. Blir svårt att skifta i mellan..

    Om man kan anpassa mätningen till instrument och förutsättningar så kan det väl knappast vara fel? Med blåst säkring mäter man ju inget.. Annars ska man väl dimensionera mätaren så man klarar startmotorn med. Gör man som jag föreslår så blir ju den förutsedda strömmen endast läckströmmen. Den man är intresserad av.

  10. #50
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Gör man som jag föreslår så blir ju den förutsedda strömmen endast läckströmmen. Den man är intresserad av.
    jajjamen, men den extra strömrusningen som blir av att ladda kondensatorer osv är inte direkt extrem.


    Eftersom en bil kan dra Rätt fint med ström beroende på tillfälle och vad man gör med den (kör startmotorn tex) så är det klart att man måste anpassa mäningen efter instrumentet, men har du ett instrument som bara klarar 200mA ska du inte ge dig på o mäta läckströmmar osv.. om batteriet blir urladdat på en vecka så är läckströmmen (förutsatt att batteriet är fulladdat när urladdningen) 450~mA.

    tkr det är vettigt att tänka på att det förmodligen är rätt hög läckström om bilen laddar som den ska och batteriet blir segt efter mindre än 2 dygn.

    Därav min tanke på marginaler.

  11. #51
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Biltemas silverbatteri

    Jag har liksom trådskaparen problem med att bilen drar tjuvström, parkerar jag på fredagskvällen och låter den stå, startar den inte på måndag morgon, använder jag den varje dag, inga problem. Köpte nytt batteri i höstas.

    Har jag fattar er rätt att multimetern ska vara inställd så här om man vill se hur mycket ström bilen förbrukar i avstängt tillstånd (seriekopplar multimetern mellan t.ex. minuspolen på batteriet och minuskabeln).

    http://img835.imageshack.us/img835/3990/multimetern.jpg

    10A bör väl räcka för att mäta lite tjuvström när bilen är avstängd.

    Mvh Marcus

  12. #52
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Jag har liksom trådskaparen problem med att bilen drar tjuvström, parkerar jag på fredagskvällen och låter den stå, startar den inte på måndag morgon, använder jag den varje dag, inga problem. Köpte nytt batteri i höstas.

    Har jag fattar er rätt att multimetern ska vara inställd så här om man vill se hur mycket ström bilen förbrukar i avstängt tillstånd (seriekopplar multimetern mellan t.ex. minuspolen på batteriet och minuskabeln).

    http://img835.imageshack.us/img835/3990/multimetern.jpg

    10A bör väl räcka för att mäta lite tjuvström när bilen är avstängd.

    Mvh Marcus
    borde funka utmärkt

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Biltemas silverbatteri

    Long time...

    Jag fick aldrig tag i någon bra multimeter, och nu funkar det bra för det mesta. Det konstiga är att batteriet kan fortfarande vara ganska trött ibland. T.o.m efter bara några timmar efter man sist körde bilen. Men sen kan bilen stå i en vecka och ha superpiggt batteri (finns liksom ingen trend).

    Något drar ström så in i helsike, men bara väldigt sällan. Mao helt hopplöst att felsöka.

  14. #54

    Re: Biltemas silverbatteri

    Hittade dom här riktvärdna för Saab 9-5/9-3 i min gamla TABMAN. Bulletin SI-MI
    Transport läge 5mA Kund läge 15mA mer än detta bör man felsöka.
    Dock ska man vänta 25 minuter innan man avläser vilströmmen .
    Skrev ut den men hittar inte hur man bifogar filer eller bilder utan att ha dom lagra på någonstans på internet
    SAAB 9-5 -03

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av umejopa
    Hittade dom här riktvärdna för Saab 9-5/9-3 i min gamla TABMAN. Bulletin SI-MI
    Transport läge 5mA Kund läge 15mA mer än detta bör man felsöka.
    Dock ska man vänta 25 minuter innan man avläser vilströmmen .
    Skrev ut den men hittar inte hur man bifogar filer eller bilder utan att ha dom lagra på någonstans på internet
    Låter som fullt rimliga värden...
    Sen, strömmätning av, som här, mA med digitalmultimeter på området 10A ger knappast ett tillförlitligt värde.
    De sista siffrorna är på enklare instrument utan all relevans.
    Med en 3.5 siffrors dvs max visning är "1999" och med en tämligen normal precision på runt 2% vid DC-strömmätning betyder det +- 40 enheter i sista siffrorna!
    Vad man kan göra för att få ett någorlunda tillförlitligt resultat är att använda 10A-området som startläge, dvs fylla urladdade filterkondensatorer i styrboxen och sen gå över till säj 0.2A (200mA) området
    Då blir onoggrannheten ca +- 4mA, dvs visas 15mA är korrekt värde 11-19mA..
    Uppmätta värden blir inte mer noggrannare/bättre bara för att det (vanligen) visas ett alldeles för stor antal siffror på displayen..

  16. #56

    Re: Biltemas silverbatteri

    Koll mäte på min bil . Den tog först ca 0,12A sedan efter 30 minuter när jag kollade igen hade strömmen gått ned till 11mA mät med min Fluke 249 från jobbet.
    Visade 0,0112A på 10A området och 11,24mA på 400mA området.
    Nu är den nyligen kalibrerad så det stämmer nog rätt bra.
    SAAB 9-5 -03

Liknande ämnen

  1. Biltemas rostskyddsmedel?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 09:30
  2. biltemas bromskivor
    Av taz_tommy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 21:49
  3. Biltemas rostskyddsspray
    Av Turbomupp i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 11:36
  4. Biltemas Laddtrycksmätare
    Av rob_saab900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •