Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Biltemas silverbatteri

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    677

    Biltemas silverbatteri

    Hej,

    I november gav orginalbatteriet upp efter 18500 mil och jag slog till på ett 74 Ah Biltema silver batteri. I och med köldknäppen så har detta batteri börjat att sacka och idag var det precis på håret att bilen startade.

    Konstigt nog så lyste indikatorn grönt (laddat) trots att batteriet knappt orkade dra runt. Jag har haft det på laddning nu hela dagen (10 timmar), men det har inte nått till fulladdat än.

    Kan tilläggas att jag kör bilen 18 km till jobbet och 18 km hem. Är det för lite för att ladda batteriet, eller är Biltemas batterier inte bättre? Det gamla 55Ah (?) batteriet som satt i från fabriken fungerade fint betydligt längre.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Biltemas silverbatteri

    I vilken del av landet? Om det är norröver, och du med köldknäpp menar lite lägre än -40 får man nog räkna med att det blir tungt nästan oavsett batteri och dess ålder. I -20 som det var i Stockholmsområdet i morse tycker jag det borde funka.

    Många har ju rosat det batteriet, och det kan mycket väl vara ett utmärkt batteri, samtidigt som det ju är mycket spännande att höra historier under lite mer extrema förhållanden.

    Själv var jag inte villig att chansa så jag tog ett Tudor HighTech TA770, bytte också någon gång sent förra året och idag var det inga som helst problem att veva igång (dock var det väl snarare -15 när jag åkte).

    OT: För övrigt också på E75, jag trodde det var någonstans där jag skulle börja få problem och jag var lite orolig och önskade jag hade tankat BF sist, men det gick som sagt bra, hur kallt ska det vara för att man ska börja oroa sig för bränslet?

    /U

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    677

    Re: Biltemas silverbatteri

    Detta är i Malmö, så köldknäpp här är 12 minusgrader

    Kan ju vara att bilen tjuvdrar ström, men det har inte varit något problem innan det blev minusgrader. Lutar åt ett dåligt batteri, och nu hittar jag så klart inte kvittot (är ju flera års garanti på Biltemas batteri).

    Jag kör på E75 nu, och bilen är verkligen inte svårstartad (gick igång på de två varv som startmotorn orkade i morse!)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Re: Biltemas silverbatteri

    Jag kollar alltid amperetimmar och startströmmen.
    På min bil har jag 110 Ah och 850 A som startström. Båda är viktiga.

    Antar att det är detta batteri: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 80-802742/
    Det borde fungera tycker man...
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Biltemas silverbatteri

    Det låter mycket konstigt att det batteriet inte skulle räcka när du ändå kör en liten bit.
    Antingen är det fel på batteriet eller så är det någonting som drar tjuvström i bilen.
    MÄT först om den tjuvdrar något!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Biltemas silverbatteri

    Kontrollera även att generatorn laddar batteriet som den ska, kan vara vajsing på laddningsregulatorn t.ex.
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: Biltemas silverbatteri

    Låter ju som att det är nåt som drar ur batteriet, eller att generatorn inte laddar fullt.
    Eftersom laddaren fortfarande trycker i Ampere efter 10h, då kan det inte ha varit mycket kräm i det, om du nu inte har nån "mini laddare" då..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Biltemas silverbatteri

    Ett slitet batteri går fortare att ladda eftersom det har lägre kapacitet så ditt batteri är förmodligen friskt. 18km ska räcka för att ladda batteriet förutsatt att bilen laddar som den ska. Se till att batteriet är rent annars kommer det gå krypström mellan polerna.

    Edit: Det har skrivits en del bra tips i tråden så jag bryr mig inte om att upprepa det som redan skrivits.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Biltemas silverbatteri

    18km räcker inte för att ladda upp ett helt tomt batteri, inte på lång väg.

    Sannolikheten är nog mindre att batteriet är trasigt än något annat.

    Kolla som sagt så generatorn laddar som den ska och kolla även upp kablaget mellan batteri/motor/kaross, både plus och minus samt mät upp spänningsfall i detsamma.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    18km räcker inte för att ladda upp ett helt tomt batteri, inte på lång väg.

    Sannolikheten är nog mindre att batteriet är trasigt än något annat.

    Kolla som sagt så generatorn laddar som den ska och kolla även upp kablaget mellan batteri/motor/kaross, både plus och minus samt mät upp spänningsfall i detsamma.
    Bara för att förtydliga det jag skrev så har sOFFe helt rätt i att ett TOMT batteri inte laddas på 18km. Det jag menade var att 18km räcker mer än väl för att återställa batteriet till full laddning efter en normal start av motorn. Din bil lär ju inte ta mer än 3 sekunder att starta iallafall och den tiden lär du inte tömma ett friskt batteri på.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    677

    Re: Biltemas silverbatteri

    Tack för era svar!

    Batteriet var fulladdad morgonen efter,och har nu fungerat fint (pigg startmotor) efter ett par kalla nätter.

    Kan ni ge mej en detaljerad beskrivning av hur jag mäter att:
    - generatorn laddar som den skall (generatorlampan lyser inte)
    - om bilen tjuvdrar ström

    hade jag varit väldigt tacksam! Har tillgång till multimeter.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Biltemas silverbatteri

    Med en vanlig mulitmeter behöver du koppla in dig i serie med lasten, du ställer in multimetern på att mäta ström (enhet: Ampere) och kopplar loss ena polen på batteriet, säg +, och sedan kopplar du svart sladd mot batteriet, och röd mot bilen/den lösa batteriklämman (givet att du har satt färgerna "rätt" på multimetern, och färgerna blir omvända om du kopplar loss - polen). Se till att du gör denna inkoppling utan att sätta dig själv i serie med batteriet, och att du känner dig trygg med vad du gör, i min värld är en strömmätning med denna metod mycket mer riskabel än spänningsmätning.

    Har du en tångamperemeter (googla för bild) räcker det att sätta denna runt en av kablarna för att mäta strömmen.

    att generatorn laddar mäter man enklast genom att mäta spänningen över batteriet när motorn är igång (iof. kan väl ett dåligt värde också vara ett tecken på att batteriet är totaldött, men om du efter laddning tror på ditt batteri känns det som en bra metod). Den ska vara över 12v, men jag minns aldrig hur mycket och måste söka varje gång. Gissar att google kan hjälpa dig där.

    /U

    EDIT: förtydligande: jag svarade på dina frågor i omvänd ordning, tjuvström är besvarat med de två första styckena och att generatorn laddar med det sista stycket.

    Kanske också borde tillägga att man i fallet med att mäta tjuvström _inte_ ska starta bilen, det du vill veta är hur mycket den drar när den är avstängd, alltså precis som när du lämnar bilen.

  13. #13
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Med en vanlig mulitmeter behöver du koppla in dig i serie med lasten, du ställer in multimetern på att mäta ström (enhet: Ampere) och kopplar loss ena polen på batteriet, säg +, och sedan kopplar du svart sladd mot batteriet, och röd mot bilen/den lösa batteriklämman (givet att du har satt färgerna "rätt" på multimetern, och färgerna blir omvända om du kopplar loss - polen). Se till att du gör denna inkoppling utan att sätta dig själv i serie med batteriet, och att du känner dig trygg med vad du gör, i min värld är en strömmätning med denna metod mycket mer riskabel än spänningsmätning.

    känner att jag måste påpeka att det är ingen bra idé att koppla in och försöka mäta laddströmmen (alltså göra såhär när bilen är igång).

    Dom flesta (tänker säga "flesta" för det finns alltid nått absurt undantag) multimetrar klarar 10A, om bilen "bara" laddar 20 A så steker du säkringen i multimetern.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    känner att jag måste påpeka att det är ingen bra idé att koppla in och försöka mäta laddströmmen (alltså göra såhär när bilen är igång).

    Dom flesta (tänker säga "flesta" för det finns alltid nått absurt undantag) multimetrar klarar 10A, om bilen "bara" laddar 20 A så steker du säkringen i multimetern.
    Mycket bra tillägg, inte bara för multimeterns skull, även personsäkerheten känns sådär, allra helst med en hand på batteriet och en för att hålla ihop multimeter och batteriklämman...

    Så, inte under drift (eller start för den delen), bara i "standby"

    /U

  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Biltemas silverbatteri

    Rekommenderar inte att försöka mäta strömmen vilket kräver att man bryter kretsen. Mät spänningen över batteriets poler med motorn igång och gärna på förhöjt varvtal t.ex. 1500 - 2000rpm. Det bör ligga på minst 13,8v. Det du mäter då är den spänningen som laddregulatorn lägger över batteripolerna.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    15

    Re: Biltemas silverbatteri

    Har precis köpt samma batteri.

    Men jag är NOOB på laddning etc.

    Köpte iaf laddaren 37-733 på biltema med, men frågan blir är batteriet Wet eller Gel?

    Agm är det ju inte då man ser det på hemsidan. Gel tror jag inte att det är, men är det rätt att sätta laddaren på wet och 4ah?

    Bara så att man inte skadar batteriet.

    Ursäkta trådkapningen. Men det handlar om samma batteri.
    Saab 9-5 Aero SC -05
    Manuell låda.

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av J4ck3l
    Har precis köpt samma batteri.

    Men jag är NOOB på laddning etc.

    Köpte iaf laddaren 37-733 på biltema med, men frågan blir är batteriet Wet eller Gel?

    Agm är det ju inte då man ser det på hemsidan. Gel tror jag inte att det är, men är det rätt att sätta laddaren på wet och 4ah?

    Bara så att man inte skadar batteriet.

    Ursäkta trådkapningen. Men det handlar om samma batteri.
    Du ska köra på "wet"-läget. För att ta reda på laddströmmen du ska använda så kan du dividera batteriets märkkapacitet med 10. I trådskaparens fall blir det 74/10=7,4A. Man får gärna använda en lägre ström men det är dumt att gå högre. På svenska så betyder det att du kan köra 4A som du hade tänkt.

    Notera att jag skriver 4A och inte 4ah. Det är samma sak som att man säger att en damsugare drar 1000W och inte 1000Wh. Om du kör dammsugaren en timme så har du förbrukat 1000Wh. Amperé (A) är enheten på ström. Amperé-timmar (Ah) anger batteriets kapacitet. Om du laddar ett batteri som har kapaciteten 74Ah med en ström på 7,4A tar det således 10 timmar att ladda till full kapacitet.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    15

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av J4ck3l
    Har precis köpt samma batteri.

    Men jag är NOOB på laddning etc.

    Köpte iaf laddaren 37-733 på biltema med, men frågan blir är batteriet Wet eller Gel?

    Agm är det ju inte då man ser det på hemsidan. Gel tror jag inte att det är, men är det rätt att sätta laddaren på wet och 4ah?

    Bara så att man inte skadar batteriet.

    Ursäkta trådkapningen. Men det handlar om samma batteri.
    Du ska köra på "wet"-läget. För att ta reda på laddströmmen du ska använda så kan du dividera batteriets märkkapacitet med 10. I trådskaparens fall blir det 74/10=7,4A. Man får gärna använda en lägre ström men det är dumt att gå högre. På svenska så betyder det att du kan köra 4A som du hade tänkt.

    Notera att jag skriver 4A och inte 4ah. Det är samma sak som att man säger att en damsugare drar 1000W och inte 1000Wh. Om du kör dammsugaren en timme så har du förbrukat 1000Wh. Amperé (A) är enheten på ström. Amperé-timmar (Ah) anger batteriets kapacitet. Om du laddar ett batteri som har kapaciteten 74Ah med en ström på 7,4A tar det således 10 timmar att ladda till full kapacitet.

    Tack för ett snabbt svar. Sorry angående (Ah), självklart menar jag (A)
    Saab 9-5 Aero SC -05
    Manuell låda.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    677

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Rekommenderar inte att försöka mäta strömmen vilket kräver att man bryter kretsen. Mät spänningen över batteriets poler med motorn igång och gärna på förhöjt varvtal t.ex. 1500 - 2000rpm. Det bör ligga på minst 13,8v. Det du mäter då är den spänningen som laddregulatorn lägger över batteripolerna.
    Multimetern brann upp

    Satte den på likström, 0-20 V och en "pinne" på varje batteripol när motorn var igång. Kan väl inte bli fel? I alla fall smällde det till utav helsike och plasthöljet smälte.

    Det var något billigt plastskit från Jula, får skaffa mej en bättre multimeter.

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Biltemas silverbatteri

    Låter som att du satte multimetern på strömmätning (A). Då får du absolut inte koppla den direkt över polerna eftersom multimetern då kortsluter batteriet. Inte konstigt att den gick sönder. Det är inte multimeterns fel utan det är handhavandefel. Så ska man inte göra med någon multimeter oavsett hur avancerad den är.

    Vid spänningsmätning (V) parallellkopplar man med mätpunkten.
    Vid strömmätning (A) seriekopplar man med mätpunkten.
    Följer man inte detta kommer saker att gå sönder och du får fel mätvärden.

    Om ni inte orkar läsa på innan ni ger er på el-jobb så är det lika bra att låta någon med kunskapen göra det. Nästa gång kanske hela bilen brinner upp.
    Nu kanske jag verkar lite töntig men det är sanningen.

Liknande ämnen

  1. Biltemas rostskyddsmedel?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 09:30
  2. biltemas bromskivor
    Av taz_tommy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 21:49
  3. Biltemas rostskyddsspray
    Av Turbomupp i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 11:36
  4. Biltemas Laddtrycksmätare
    Av rob_saab900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •