Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 56

Ämne: Biltemas silverbatteri

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Biltemas silverbatteri

    Han skrev ju iofs att han hade den på 0-20V men jag håller med om att det verkar som han mätt A.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 547

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Rekommenderar inte att försöka mäta strömmen vilket kräver att man bryter kretsen. Mät spänningen över batteriets poler med motorn igång och gärna på förhöjt varvtal t.ex. 1500 - 2000rpm. Det bör ligga på minst 13,8v. Det du mäter då är den spänningen som laddregulatorn lägger över batteripolerna.
    Multimetern brann upp

    Satte den på likström, 0-20 V och en "pinne" på varje batteripol när motorn var igång. Kan väl inte bli fel? I alla fall smällde det till utav helsike och plasthöljet smälte.

    Det var något billigt plastskit från Jula, får skaffa mej en bättre multimeter.
    hehe duktig idiot
    sorry kunde inte låta bli
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #23
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Rekommenderar inte att försöka mäta strömmen vilket kräver att man bryter kretsen. Mät spänningen över batteriets poler med motorn igång och gärna på förhöjt varvtal t.ex. 1500 - 2000rpm. Det bör ligga på minst 13,8v. Det du mäter då är den spänningen som laddregulatorn lägger över batteripolerna.
    Multimetern brann upp

    Satte den på likström, 0-20 V och en "pinne" på varje batteripol när motorn var igång. Kan väl inte bli fel? I alla fall smällde det till utav helsike och plasthöljet smälte.

    Det var något billigt plastskit från Jula, får skaffa mej en bättre multimeter.

    Nu snackar vi ju bilar så såpass stora spänningar finns det inte, men det du gjorde var Totalt livsfarligt. i värsta fall kan batteriet explodera vid direkt kortslutning, du kan bränna dig rejält eller om du har otur kan du få kortslutningsströmmen rakt genom kroppen. har du inte en aning om vad du sysslar med så LÅT BLI! El är inte att leka med, oavsett om det är 12v eller 230v.

  4. #24
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Han skrev ju iofs att han hade den på 0-20V men jag håller med om att det verkar som han mätt A.

    Spelar ingen roll om han vredet på V om han haft sladdarna i ampere.

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Han skrev ju iofs att han hade den på 0-20V men jag håller med om att det verkar som han mätt A.

    Spelar ingen roll om han vredet på V om han haft sladdarna i ampere.
    Men det står inte att han hade kablarna i A.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Re: Biltemas silverbatteri

    Riktigt så korkad är jag inte att jag inte vet skillnaden på spänning,ström och resistans.

    Det var en simpel multimeter utan möjlighet att byta sladdingången. Och den var inställd på likström, spänning och 0 -20 V. Jag tror helt enkelt att det var kortslutning i multimetern redan innan jag satte den på polerna.

    Lärdom:
    1. köp inte 100 kr skit på Jula
    2. det är ansenliga strömstyrkor i en bil

    Skall kanske vara glad att jag slapp vara en del av strömkretsen....

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Biltemas silverbatteri

    Även de allra billigaste multimetrar brukar ha en säkring i sig.
    Denna går direkt om man kopplar fel. Jag får nog hålla med om att det låter som att det kan ha varit fel i multimetern.

    Angående mätning av tjuvström med multimeter. Lossa minuskabeln istället för plus (Det gör ingenting om den kommer emot chassi). Kontrollera att strömmätning är inställt. Det är inte farligt att ta på batteripolerna, (Man får ingen stöt, men bly är inte ju någon hälsokost)

    Och som vanligt när man meckar med el så har man förstås tagit av sig allt av metall.

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Även de allra billigaste multimetrar brukar ha en säkring i sig.
    Denna går direkt om man kopplar fel. Jag får nog hålla med om att det låter som att det kan ha varit fel i multimetern.

    Angående mätning av tjuvström med multimeter. Lossa minuskabeln istället för plus (Det gör ingenting om den kommer emot chassi). Kontrollera att strömmätning är inställt. Det är inte farligt att ta på batteripolerna, (Man får ingen stöt, men bly är inte ju någon hälsokost)

    Och som vanligt när man meckar med el så har man förstås tagit av sig allt av metall.
    Idag var startmotorn riktigt trött igen, så något drar ström. Har inte skaffat någon ny multimeter än så jag har inte kunna mäta hur mycket ström som används när bilen står still. Det finns inga lampor som står tända i alla fall. Det räcker att köra en kort bit så blir startmotorn pigg igen, så generatorn verkar iaf helt frisk.

    Någon som vet vad som brukar kunna tjuva ström? Jag antar att man får börja rycka säkringar och se när strömförbrukningen avtar? (när jag har en multimeter då)

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Biltemas silverbatteri

    Klassikern brukar på gamla bilar vara belysningen i baklucka eller i handskfacket, men dessa har du ju kollat. På nyare bilar så kan det vara att olika datorboxar inte går ner i strömsparläge ifall t.ex. någon dörr står öppen.

    Jag har själv haft problem med en gammal skrotbil som vi skulle flytta en kortare bit. Den vägrade starta eller ens dra runt startmotorn trots nyladdat batteri med helt okej spänning plus startkablar samtidigt. Vi började tro att det var startmotorn som låg kvar i ingrepp eller något liknande. Då prövade vi som en sista åtgärd att stoppa i batteriet från en annan bil och då startade den direkt. Man kan alltså inte alltid mäta sig fram till ett dåligt batteri.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Biltemas silverbatteri

    För att få bilen att funka skapligt innan du fixat mätare kan du ju koppla loss minuskabeln när bilen skall stå ett tag. Tar ju bara några sekunder.

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Biltemas silverbatteri



    Byt till en batterikabelsko med inbyggd brytare?

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Re: Biltemas silverbatteri

    Som nödåtgärd kan jag (som ni föreslog) lyfta minuspolen när jag parkerar, men det funkar inte i längden att ha larmet avstängt.

    Lånade en multimeter idag, och batteriet hade 12.4 V utan motorn igång och 14.4 V med motorn på 2000 rpm. Helt OK alltså, men det var efter en längre biltur.

    Däremot fick jag inte rätt på strömmätningen. Lyfte minuspolen och satte röd pinne på kabelskon och svart pinne på minuspolen på batteriet. Det blev aldrig någon fungerande strömkrets (larmlampan började inte blinka), och intrumentet visade också noll i alla intervall (från 0.02 till 200 mA). Säkringen är hel i instrumentet (finns en varningslampa för trasig säkring).

    Någon som vet varför det inte funkar?

  13. #33
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Som nödåtgärd kan jag (som ni föreslog) lyfta minuspolen när jag parkerar, men det funkar inte i längden att ha larmet avstängt.

    Lånade en multimeter idag, och batteriet hade 12.4 V utan motorn igång och 14.4 V med motorn på 2000 rpm. Helt OK alltså, men det var efter en längre biltur.

    Däremot fick jag inte rätt på strömmätningen. Lyfte minuspolen och satte röd pinne på kabelskon och svart pinne på minuspolen på batteriet. Det blev aldrig någon fungerande strömkrets (larmlampan började inte blinka), och intrumentet visade också noll i alla intervall (från 0.02 till 200 mA). Säkringen är hel i instrumentet (finns en varningslampa för trasig säkring).

    Någon som vet varför det inte funkar?

    Har du satt kablarna rätt för strömmatning?

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Lärdom:
    1. köp inte 100 kr skit på Jula
    2. det är ansenliga strömstyrkor i en bil
    Skall kanske vara glad att jag slapp vara en del av strömkretsen....
    100kronors-multimetern från Jula är alldeles utmärkt.
    Använder en sån nästan dagligen sen nåt halvår tillbaka. (Har inte hittat mina braiga grejer sen flytten..)
    Nu har jag ju visserligen ett par examina inom området och pysslat med sånt några decennier men även jag kan göra fel.
    Billiga MM (under 1000-1500:-) har vanligen ingen säkring på höga strömområdena. Det påverkar mätningen för mycket.
    Enda jag just nu kan komma på som tål att misshandlas av amatörer är vissa AVO och Unigorer - men de är analoga och kostar flis....

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    Har du satt kablarna rätt för strömmatning?
    Har du satt svarta på COM och röda på mA?

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Re: Biltemas silverbatteri

    [quote=mr Magic]
    Citat Ursprungligen postat av "M.Broberg":3224kizj
    Har du satt kablarna rätt för strömmatning?
    Har du satt svarta på COM och röda på mA?[/quote:3224kizj]

    Mulimetern som jag har lånat är snarlik den från Jula, och det finns inga sladdar som kan kopplas i eller ur. Det skall bara vara att vrida vredet till A-- och välja område 2 mA, 20 mA eller 200 mA (skrev fel tidigare).

    Men något fel är det. Testade också att öppna dörren (för att få mer strömförbrukning när kretsen slöts), men kupélampan tändes inte.

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Biltemas silverbatteri

    Men hur är i så fall en sådan multimeter uppbyggd inuti ifall man inte flyttar några sladdar när man skiftar mellan spänning och ström?

    När man mäter spänning så ska mätinstrumentet ha så hög resistans (motstånd) som möjligt för att inte påverka mätobjektet, och när man mäter ström så ska den ha så liten resistans som möjligt.

    Ifall man försöker mäta ström med ett instrument inställt för att mäta spänning så blir det som ett avbrott i kretsen och försöker man mäta spänning med ett instrument inställt för att mäta ström så säger det pang.

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Re: Biltemas silverbatteri

    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Men hur är i så fall en sådan multimeter uppbyggd inuti ifall man inte flyttar några sladdar när man skiftar mellan spänning och ström?

    När man mäter spänning så ska mätinstrumentet ha så hög resistans (motstånd) som möjligt för att inte påverka mätobjektet, och när man mäter ström så ska den ha så liten resistans som möjligt.

    Ifall man försöker mäta ström med ett instrument inställt för att mäta spänning så blir det som ett avbrott i kretsen och försöker man mäta spänning med ett instrument inställt för att mäta ström så säger det pang.
    Inte en blekaste aning... Det finns bara två ingångar på instrumentet. En heter COM och den andra heter "V mA Ohm". Sladdarna sitter fast i ingångarna...

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Biltemas silverbatteri

    hej, det finns många mätinstrument med fasta sladdar, omkopplingen mellan ström/spänningsmätning sker inne i instrumentet med hjälp av funktionsomkopplaren (V/A) så där har du mätt rätt.
    Har du mätt med en digitalt instrument eller ett analogt?
    Är det analogt måste du se till att strömmen går åt rätt håll in i instrumentet för att ge utslag.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Biltemas silverbatteri

    Det låter ju som att multimetern är rätt inkopplad…

    Kan du inte pröva att mäta ström på något annat med multimetern så att du vet att den fungerar som den ska. T.ex. en glödlampa som du kopplar direkt på batteriet.

    Kanske ännu bättre att koppla ihop en glödlampa med ett ficklampsbatteri och mäta i den kretsen. Även ifall det är för små strömmar för att se att lampan lyser så borde det vara tillräckligt stora för att de ska ge utslag på instrumentet, och så pass små att de är ofarliga.

Liknande ämnen

  1. Biltemas rostskyddsmedel?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 09:30
  2. biltemas bromskivor
    Av taz_tommy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 21:49
  3. Biltemas rostskyddsspray
    Av Turbomupp i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 11:36
  4. Biltemas Laddtrycksmätare
    Av rob_saab900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •