Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Kommer inte upp i värme!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    Kommer inte upp i värme!

    Hej!

    Den senaste veckan har min bil inte gått upp i värme som den brukade när det var några enstaka plusgrader eller nollgrader.

    Nu när tempen är runt -7 till -20 så har jag märkt att "temp" nålen sitter snett neråt istället för rakt horisontellt som den gjorde förut.

    Är detta normalt? Bilen drar mer nu också men annars går den mycket bra. Lite förvirrad bara :S

    Gäller en 98 NG900 B204.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Kommer inte upp i värme!

    Din termostat har nog gjort sitt, rekommenderar att byta termostaten.. Billigt och enkelt att utföra

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    Kommer inte upp i värme!

    Skit! Hoppades att det bara var kylan

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    Kommer inte upp i värme!

    Ska man köpa 82 graders eller 89 som är för "vinter"?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 545

    Re: Kommer inte upp i värme!

    89 helst 92
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    Kommer inte upp i värme!

    Tack!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    Kommer inte upp i värme!

    Annan observation nu när jag körde hem: när acc är OFF står nålen där den ska dvs mitt i. När jag slår på acc på 23 grader så sjunker nålen lite snett neråt. Fortfarande termostat?

  8. #8

    Re: Kommer inte upp i värme!

    Skulle också byta termostaten igår kväll av samma anledning TS.
    Men körde fast vid tömningen av kylsystemet hur kommer man åt pluggen så man kan skruva upp den??
    Når inte uppifrån och underifrån sitter ju balken ivägen nån som har ett bra tips?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 545

    Re: Kommer inte upp i värme!

    Citat Ursprungligen postat av mickej1
    Skulle också byta termostaten igår kväll av samma anledning TS.
    Men körde fast vid tömningen av kylsystemet hur kommer man åt pluggen så man kan skruva upp den??
    Når inte uppifrån och underifrån sitter ju balken ivägen nån som har ett bra tips?
    Lossa tjocka slangen i nedre kanten på kylaren.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Kommer inte upp i värme!

    Citat Ursprungligen postat av mickej1
    Skulle också byta termostaten igår kväll av samma anledning TS.
    Men körde fast vid tömningen av kylsystemet hur kommer man åt pluggen så man kan skruva upp den??
    Når inte uppifrån och underifrån sitter ju balken ivägen nån som har ett bra tips?
    Jag har öppnat den både ovan och underifrån, men det är bra trångt (och dessutom brukar den sitta rätt hårt). Slangen är nog inget dåligt alternativ (fast mina slangklämmor har alltid sett så hängiga och jag kommer aldrig ihåg att förbereda med nya)

    /U

  11. #11

    Re: Kommer inte upp i värme!

    Tack för snabba svar..
    Då blev de som jag trodde att lossa slangarna men då är de nog lika att bara ta bort huset och låta de rinna måste ju ändå fylla ny glykol...men varför ska man göra de så svårt att komma åt pluggen blir ju bara mer spill när man gör så.
    Då är de bara vänta på att de blir varmare så man orkar ut och byta.

  12. #12
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    Re: Kommer inte upp i värme!

    http://www.gruffman.se/?p=473

    ska med byta termostat på min 9-5. men gör enligt denna guiden så blir det lätt.
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Kommer inte upp i värme!

    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    http://www.gruffman.se/?p=473

    ska med byta termostat på min 9-5. men gör enligt denna guiden så blir det lätt.
    Det är inget fel på den guiden men jag skulle ge det ett försök att tömma åtminstone delar av kylvätskan innan denna operation.

    Jag bytte två gånger på kort tid (köp inte mekonomens termostater, den var för mig lika bra som min gamla trasiga) och första gången var jag noggrann. Andra gången var jag rätt trött på att behöva göra det igen och struntade i att tömma (dvs. följde den guide du länkar till).

    Det är rätt mycket vatten som kommer ut, blir ganska söligt och det är väl inte helt bra att skicka ut glykol i naturen, (eller har vi snällare glykol nu för tiden?), eller ner i oljeavskiljaren om man står i garage vilket väl är mer troligt denna årstid...

    /U

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 071

    Re: Kommer inte upp i värme!

    Hm! Mekonomen brukar ha Wahler-termostater som originalmonteras i saab. men de envisas med att ha 82-graders på hyllan till 9000.
    Sen saab började med 16-ventilare har det varit 89-graders termostat.
    Men då man påpekar detta får man möjligtvis en 88 istället.

    På Autoexpertens kinatermostat står 88D, vilket motsvarar "nästan" 89.
    men det funkar. Nu kommer nålen upp till "2 minuter i 9" vilket jag är nöjd med.

    Egentligen rätt lustigt. Under tiden med ng900 fick jag totalt 3 olika termostatrelaterade fel, vara ena va taskiga avgasvärden vid besiktning. En kompis på skroten sa byt termostat o besiktiga igen. Gör inget annat. Onödigt.
    Prövade o de funka. hög bränsleförbrukning och felvisning tempmätare va de andra 2 felen.

    På 1200 mil så bytta ja denna 3 ggr.
    Har ja aldrig behövt göra på nån 9000, inte så ofta iaf.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  15. #15
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    Re: Kommer inte upp i värme!

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    http://www.gruffman.se/?p=473

    ska med byta termostat på min 9-5. men gör enligt denna guiden så blir det lätt.
    Det är inget fel på den guiden men jag skulle ge det ett försök att tömma åtminstone delar av kylvätskan innan denna operation.

    Jag bytte två gånger på kort tid (köp inte mekonomens termostater, den var för mig lika bra som min gamla trasiga) och första gången var jag noggrann. Andra gången var jag rätt trött på att behöva göra det igen och struntade i att tömma (dvs. följde den guide du länkar till).

    Det är rätt mycket vatten som kommer ut, blir ganska söligt och det är väl inte helt bra att skicka ut glykol i naturen, (eller har vi snällare glykol nu för tiden?), eller ner i oljeavskiljaren om man står i garage vilket väl är mer troligt denna årstid...

    /U
    bytade idag på min 9-5 enligt guiden, hur bra som helst. ca 1L som rinner ut, men man har kärl som fångar upp det så det är lugnt, tog ca 35min
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    Kommer inte upp i värme!

    Jag har bytt nu och mätaren sitter en aning över kl 9 nu, det kan väl inte vara luft i systemet?

    Annars satt det en 89 graders i som byttes ut mot en ny.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Kommer inte upp i värme!

    Luft är en väldigt dålig legdare av värme i jämförelse med vatten.

    Det medför att nålen om den ligger i en luftficka kommer att stiga extremt långsamt tiill normal temp.

    Om den ligger strax över kan det bero på att tex motortempgivarens motstånd har förändrats lite eller att det ligger inom normalen. Sen kan det vara termostaten som har en viss variation.

    På min tror jag det stod 89+/- 2 grader. Har även sett termostater som har så mycket som +/-5grader och då börjar man helt klart märka det. Men det kan vara något av de sakerna som är förändringen.

    Troligen inget problem om du nu får temp och den bara är precis över kl9. Om den däremot är mot 10-11 skulle jag mäta upp vattentemoen och kalla.

    Alternativt som man bör göra innan man monterar termostaten kunde du ha släppt ner den i vatten och koka det och kolla när den öppnar...

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    Kommer inte upp i värme!

    Tack för info't Fredrik! Mätaren visar någon millimeter över kl 9 så det är nog inga större bekymmer.

    Tänkte bara om systemet luftar sig själv eller om det finns något annat sätt att lufta förutom att köra bilen på tomgång tills den är varm och ha kupé-värmen på full värme?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Kommer inte upp i värme!

    Systemet är självluftande.

    Men du kan underlätta det genom att vid kall motor öppna locket till examtionskärlet lite grann och låta bilen stå på tomgång tills termostaten öppnar (känner du på kylarslangarna så kommer de att bli ljummna)

    Men du bör efter några mils körning kontrollera din kylarvätskenivå !

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    Kommer inte upp i värme!

    Tackar igen!

    Kylarvätskan fick jag fylla på vid 2 tillfällen då det hade sjunkit 1-2cm i behållaren. Nu varnar SID inte för låg kylarvätska.

    Jag tror allt är ok nu, förbrukningen har börjar komma ner till de "normala" igen

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-10-22, 19:11
  2. Kommer bara värme ur kupéfläkten 9-3 -00
    Av dalvcv i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-01, 09:21
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-22, 23:07
  4. Problem: Kommer ingen värme
    Av mrt1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •