Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Turbon rasat? OG9-3

  1. #1

    Turbon rasat? OG9-3

    Okej...

    Råkat ut för ett litet missöde. Min hustru va ute och åkte med vår 01- saab 9-3. Plötsligt tappade motorn all kraft och det började ryka jättemycket bakom bilen (svart enl. min fru). Jag startade upp bilen när hon med nöd och näppe tagit sig hem igen.

    Det va inga större problem att starta bilen, men ganska omgående började motorn "bubbla", framför allt när jag gav lite gas. Röken bestod men va inte kolsvart, snarare grå/vit.

    Min första tanke var att det borde va turbon som lagt av.
    Är jag på rätt spår? I så fall, är det något annat jag behöver köpa/byta/fixa mer än utbytesturbo?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356

    Turbon rasat?

    Lyft på huven och se om det är oljigt runt oljestickan
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: Turbon rasat?

    Låter som ett klassiskt turboras.
    Plocka bort saxofonen som fäster mot kompressorsidan på turbon och känn efter om impellern känns som en lös sladrig pendel.
    Hur långt körde "hustrun" efter detta inträffade? finns det någon olja kvar i motorn...
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  4. #4

    Re: Turbon rasat?

    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Låter som ett klassiskt turboras.
    Plocka bort saxofonen som fäster mot kompressorsidan på turbon och känn efter om impellern känns som en lös sladrig pendel.
    Hur långt körde "hustrun" efter detta inträffade? finns det någon olja kvar i motorn...

    Max 2-3 km

  5. #5

    Re: Turbon rasat?

    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Låter som ett klassiskt turboras.
    Plocka bort saxofonen som fäster mot kompressorsidan på turbon och känn efter om impellern känns som en lös sladrig pendel.
    Hur långt körde "hustrun" efter detta inträffade? finns det någon olja kvar i motorn...
    Jag har varit ute och kikat på bilen idag. Lyckades inte lossa på "saxofonen" då det va klurigt att komma åt muttern på undersidan utan att komma under bilen. Konstaterade däremot att motorn tappat mkt olja! JAg fyllde upp för bara några dagar och nu va det nedanför klumpen på stickan. Inte bra alls.

    Finns det andraa metoder för att konstatera turbohaveri? Jag vill ju va ganska säker innan jag köper dyra delar.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: Turbon rasat?

    Citat Ursprungligen postat av DocSeverinsen
    Konstaterade däremot att motorn tappat mkt olja! JAg fyllde upp för bara några dagar och nu va det nedanför klumpen på stickan. Inte bra alls.

    Finns det andraa metoder för att konstatera turbohaveri? Jag vill ju va ganska säker innan jag köper dyra delar.
    Nja, du har "bara" tappat lite mer än 1liter olja.
    Se det positivt, du hade fortfarande olja på stickan

    Jag skulle fortfarande rekommendera att lossa på saxofonen och sticka in handen, då är det svart på vitt.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  7. #7

    Re: Turbon rasat?

    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Citat Ursprungligen postat av DocSeverinsen
    Konstaterade däremot att motorn tappat mkt olja! JAg fyllde upp för bara några dagar och nu va det nedanför klumpen på stickan. Inte bra alls.

    Finns det andraa metoder för att konstatera turbohaveri? Jag vill ju va ganska säker innan jag köper dyra delar.
    Nja, du har "bara" tappat lite mer än 1liter olja.
    Se det positivt, du hade fortfarande olja på stickan

    Jag skulle fortfarande rekommendera att lossa på saxofonen och sticka in handen, då är det svart på vitt.
    JA, jag vet inte om hur mkt olja det är. Motorn gick i alla fall runt igår...
    Ska försöka hitta ngt ställe där jag kan hissa up bilen och där det inte är svinkallt...

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Turbon rasat?

    Det går ju att lossa & känna på impellern på avgassidan också, "downpipen" är inte det lättare?!?!

  9. #9

    Re: Turbon rasat?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Det går ju att lossa & känna på impellern på avgassidan också, "downpipen" är inte det lättare?!?!
    Ska prova, som du sa så går det ju på båda sidorna. Har fixat lokal till imorgon så då får jag facit.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: Turbon rasat?

    Givetvis går det att plocka bort downpipen men helt klart mer jobb enligt mig.

    Saxofonen sitter upptill med en slangklämma och nere vid turbon med en V-band klämma.


    Hur som, lycka till!
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  11. #11
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Turbon rasat?

    Skruva isär tryckröret mellan ic och spjällhuset någonstans och se om det är oljigt och kletigt på insidan. Om det är det (och det borde vara det) så har turbon tackat för sig.
    /Johan

  12. #12

    Re: Turbon rasat?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Skruva isär tryckröret mellan ic och spjällhuset någonstans och se om det är oljigt och kletigt på insidan. Om det är det (och det borde vara det) så har turbon tackat för sig.
    /Johan
    Tack för tipsen... Känner mig "laddad" inför morgondagen.
    Förbereder mig på det värsta.

    Passar på att kasta ut frågan: Vad kommer jag behöva mer i samband med turbobyte?
    Monteringssats och vevhusventilationen (tror inte den är bytt) känns givet...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    191

    Re: Turbon rasat?

    Citat Ursprungligen postat av DocSeverinsen

    Tack för tipsen... Känner mig "laddad" inför morgondagen.
    Förbereder mig på det värsta.

    Passar på att kasta ut frågan: Vad kommer jag behöva mer i samband med turbobyte?
    Monteringssats och vevhusventilationen (tror inte den är bytt) känns givet...
    Byte av sil samt ett extra oljebyte är att rekommendera

  14. #14

    Re: Turbon rasat?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Skruva isär tryckröret mellan ic och spjällhuset någonstans och se om det är oljigt och kletigt på insidan. Om det är det (och det borde vara det) så har turbon tackat för sig.
    /Johan
    Okej. Nu har jag varit och skruvat bort saxofonen och röret mellan ic och spjällhus. Kände på axeln i turbon, och jag kan inte påstå att den var märkbart glappig på kompressorsidan i alla fall. Däremot va det väldigt kletigt och oljigt där.

    Kan det vara något annat än turbon om axeln inte glappar, och i så fall vad?

    Sen har jag en fundering på olika turboaggregat.
    Det finns en del begagnat ute på marknaden (jag vet, inte att föredra i ett långsiktigt perspektiv) där de flesta kommer från B204E/L osv. I och med att jag har en B205L motor, passar dessa aggregat på min bil i så fall?

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: Turbon rasat?

    Citat Ursprungligen postat av DocSeverinsen
    Okej. Nu har jag varit och skruvat bort saxofonen och röret mellan ic och spjällhus. Kände på axeln i turbon, och jag kan inte påstå att den var märkbart glappig på kompressorsidan i alla fall. Däremot va det väldigt kletigt och oljigt där.

    Kan det vara något annat än turbon om axeln inte glappar, och i så fall vad?
    Åt vilket håll har du glapp radiellt eller axiellt? Du ska inte ha något glapp alls axiellt (in och ut).
    Lossa anslutningen till IC på vänster sida (förararsdan).
    Rinner det ut olja är det garanterat turbon.
    Att det är oljigt i kompressorhuset säger det egentligen samma sak...
    Men du behöver iaf dränera/rengöra IC så gott det går innan uppstart med ny turbo.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  16. #16

    Re: Turbon rasat?

    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Citat Ursprungligen postat av DocSeverinsen
    Okej. Nu har jag varit och skruvat bort saxofonen och röret mellan ic och spjällhus. Kände på axeln i turbon, och jag kan inte påstå att den var märkbart glappig på kompressorsidan i alla fall. Däremot va det väldigt kletigt och oljigt där.

    Kan det vara något annat än turbon om axeln inte glappar, och i så fall vad?
    Åt vilket håll har du glapp radiellt eller axiellt? Du ska inte ha något glapp alls axiellt (in och ut).
    Lossa anslutningen till IC på vänster sida (förararsdan).
    Rinner det ut olja är det garanterat turbon.
    Att det är oljigt i kompressorhuset säger det egentligen samma sak...
    Men du behöver iaf dränera/rengöra IC så gott det går innan uppstart med ny turbo.
    Okej, jag kollade även lite med SAAB-verkstan och de verkade ganska säkra på turbon. Även om inte den skurit på axeln kan membranet gått i turbon = oljeläckage. Sen rekommenderade den dubbla oljebyten + filter i samband med montering vilket låter sunt...

    Har du koll på "konvertering" till ngn annan turbo? Enda anledningen är väl att jag funderar att sätta dit en begagnad.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Turbon rasat?

    För att du ska få en prisuppfattning på vad det kan kosta att lämna in så bytte jag turbo på min 9-5 2,3t. Dock bytte jag från GT17 till TD04 som är lite stadigare.

    Material:
    Bättre beg. turbo (runt 2k mil) för 2000:-
    Monteringsats med nya vatten och oljerör (dumt och snåla) 1600:-
    Uppgraderingsats vevhusventilation 350:-
    8l olja (4 liter att "skölja" med) runt 800:-
    Oljefilter x 2 120:-
    Summa 4870:-

    Arbete hos mindre firma på "landet" inkl. rengöring av oljetråg/sil, laddluftkylare samt uppgradering av vevhusventilation. 4500:-

    Totalt: 9370:-
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    56

    Re: Turbon rasat?

    Kan man byta turbo bara så där från GT17 till TD04 utan att gå in i ecu:n och ändra??

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: Turbon rasat?

    Citat Ursprungligen postat av DocSeverinsen
    Har du koll på "konvertering" till ngn annan turbo? Enda anledningen är väl att jag funderar att sätta dit en begagnad.
    TD04 15T är varianten som är enklast att byta till om man önskar en mer robust eller trimvänlig turbo.
    Olja och vattenrör behöver bytas (oljereturen kan behållas).
    Du kommer kunna köra vidare utan att byta program även om adaptionen kommer bli lite konstig.
    Men det finns säkert någon vänlig person som här inne med T7suite som kan lägga in ny mjukvara åt dig anpassad till TD04.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  20. #20

    Re: Turbon rasat?

    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Citat Ursprungligen postat av DocSeverinsen
    Har du koll på "konvertering" till ngn annan turbo? Enda anledningen är väl att jag funderar att sätta dit en begagnad.
    TD04 15T är varianten som är enklast att byta till om man önskar en mer robust eller trimvänlig turbo.
    Olja och vattenrör behöver bytas (oljereturen kan behållas).
    Du kommer kunna köra vidare utan att byta program även om adaptionen kommer bli lite konstig.
    Men det finns säkert någon vänlig person som här inne med T7suite som kan lägga in ny mjukvara åt dig anpassad till TD04.
    Okej.... Har kollat lite och orginalnummer för "min" turbo verkar vara 55560913, alt. 9198631. Jag vill inte behöva konvertera genom att byta massa andra rör osv.
    Jag har själv inte så bra koll på kampabiliteten mellan de olika turbomodellerna (äldre/nyare).

Liknande ämnen

  1. Är det verkligen turbon som rasat?
    Av Matsaki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-31, 11:23
  2. Lyser motorlampan när turbon rasat?
    Av Diana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 15:19
  3. 9-5 2.3 se 98, turbon har rasat, vilka passar?
    Av Huzse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 18:04
  4. Har lådan rasat?
    Av parling i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-05, 17:32
  5. Turbon rasat, vilken ska jag ersätta den med?
    Av TriMe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-07-19, 05:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •