Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: min saab tickar hjalp

  1. #1

    min saab tickar hjalp

    jag kopte en 2,3 t se 01 som gatt 29000mil den har varit servad eligt servicebok fram till 17000mil enligt bilhandlaren tidigare gick den tyst nar han salde den nu tickar han i toppen flera saab kunnigasager att det kommer fran toppen sjalv tycker jag det later som kedja eller ventil en sa att en lyftare glapar jag har provat med ventilolja fran meconomen funkar inte jag far fylla pa med olja var 100mil typ ca en halvliter har mineralolja i. har kort nu i 2 manader den tickar mindre bar jag startat den och later den ga tills den ar varm sen kommer det mer. nagon sa att jag kan lyfta pa ventilkapan och kolla sa olja finns till alla ventiler ar det tort nogonstans sa far den ventilen ingen smorjning. kan kedlan vara slapp? ljudet later som ventilknack kommer fran mer hoger sida uppe pa motorn. kan jag kora utan risk med detta den ryker inte bara lite blatt nar jag startar den kall? Kan man kola lyftare enkelt om dom klappar? Bilen stutsar i sidled har borjat nar jag kor over h[ligheter lankarmsbusningen fram glappar ar det lika bak?

  2. #2

    Re: min saab tickar hjalp

    Eh... va?
    Signaturlös

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: min saab tickar hjalp

    Blev fan helt yr när jag försökte läsa din text!!! Snälla använd lite , & .

    Antar att det gäller en 9-5!??!

    Om jag fattade det rätt så tickar den när du startar men tystnar sedan?

    Låter som ventiltryckarna då dom behöver oljetryck, du skriver att du kör med mineralolja, man bör använda helsyntetisk med rätt klassning!

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: min saab tickar hjalp

    Citat Ursprungligen postat av saabben
    Jag köpte en 9-5 2,3 t se 01 som gått 29000mil. Den har varit servad enligt servicebok fram till 17000mil enligt bilhandlaren. Tidigare gick den tyst, när han sålde den. Nu tickar bilen i toppen.

    Flera saab-kunniga säger att det kommer från toppen, själv tycker jag det låter som kedja eller ventil. En sa att en lyftare glappar. Jag har provat med ventilolja från mekonomen. Funkar inte.

    Jag får fylla på med olja var 100mil typ, ca en halvliter och jag har mineralolja i. Har kört nu i 2 månader. Den tickar mindre bara jag startat den och låter den gå tills den är varm sen kommer det mer tickande. Någon sa att jag kan lyfta på ventilkåpan och kolla sa olja finns till alla ventiler, är det torrt någonstans så får den ventilen ingen smörjning.

    Kan kedjan vara slapp? Ljudet låter som ventilknack, kommer mer från höger sida uppe på motorn.

    Kan jag köra utan risk med detta?
    Den ryker inte, bara lite blått när jag startar den kall?
    Kan man kolla lyftare enkelt om dom glappar?

    Bilen studsar i sidled. Har börjat göra det när jag kör över håligheter. Länkarmsbussningen fram glappar är det lika bak?
    Välkommen till STCS

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: min saab tickar hjalp

    Aha

    Nu förstår jag. Läste topic och trodde motorn tickade efter hjälp http://sv.wikipedia.org/wiki/SOS

    Nu framgår det ju inte vilken mineralolja du använder. Dock är det helfel för din motor och inte alls bra. Satsa på en olja enligt GM Dexos2 eller i alla fall GM-LL-A-025.

    Kontrollera samtidigt om du har "oilsludge" och ett oljetråg som ser ut som bränd kola http://www.mitt-eget.se/saab/information_ccv.shtml

    Risken är att du inte har en fullgod smörjning. Med fel olja blir det ännu värre.

    Att bilen hoppar i sidled bak är klassiskt på 9-5 (antar du har en 9-5 ?). Bussningar kräver byte. Även stötdämpare bak är klena varianter på bilarna.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6

    Re: min saab tickar hjalp

    ursakta men jag har ett engelskt tandgentbord .Min saab ar en 9 5 2,3t 2001 kombi SE model . Idag traffade jag nogra pa isen som lyssnade pa min motor och sa att kamkedjan samt eventuelt lyftarna later det ar ingen skillnad nar jag startar eller aker nar motorn ar kall eller varm.Den tar olja ca 05liter per 100mil.Blaryker nar jag startar den kall. Tankte att mineralolja ar tjockare derfor har jag i det. Vad ska jag forst gora? Kopa en heltopp med kammar och ventiler eller bara satsa pa kamkedlja? Ar det svart att byta kedjan? Ska jag byte nat mer isafall? Tacksam for kompletta svar.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    162

    Re: min saab tickar hjalp

    Tycker att du ska ta ner tråget och göra rent Sil m.m sedan köra med riktig olja.
    Kommer göra susen. Glöm ej att göra wd-40 metoden.
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  8. #8

    Re: min saab tickar hjalp

    wd-40 metoden ? Vad ar det?

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: min saab tickar hjalp

    Citat Ursprungligen postat av saabben
    wd-40 metoden ? Vad ar det?
    http://www.google.com/search?q=site%3Ah ... urceid=ie7
    /Johan

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    46

    Re: min saab tickar hjalp

    En halvliter olja per 100mil plus lite blårök
    Min tickade och nästan smattrade vid start innan mitt kedjebyte,
    Och kamkedjan var bra mycket för lång när jag bytte den hehe,
    Men det borde inte förklara oljekonsumtionen?

    Har du den nya vevhusventilationen?
    Kolla som sagt var pickuppen i tråget,
    Ifrån Karlstad
    SAAB 9-5 2.0T 1999
    JR filter, 3" DP utan Kat, Hirsch steg 1.

Liknande ämnen

  1. Motorn tickar, hjälp!
    Av Alexi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-18, 14:22
  2. NG900 blinkers som tickar i bland, hjälp!
    Av itoaa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 16:45
  3. SAAB 9-5 2,3t -00 tickar
    Av gard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-07-03, 20:19
  4. Hjälp...min bil tickar...
    Av Turboström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-12-02, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •