Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Köpråd 9-5 runt -05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    14

    Köpråd 9-5 runt -05

    Hejsan.

    Har inte haft en Saab på nästan 10 år, då min extremt fina Og900 Aero blev stulen, sönderkörd på lokala folkracebanan och tills slut krockad mot ett träd och uppeldad
    Saknar den bilen än idag...

    Funderar på att köpa en 9-5 Aero runt 05 till familjebil, tants pendlarbil ca 5 mil enkel mestadels motorväg.
    Vill inte ha nån liten bil, det händer så mkt konstigt på vägarna

    Vid varsam körning, dvs när tant åker motorväg i normalt lunk, vad ligger den på för förbrukning ungefär? Idag åker hon V70N 02:a som hon lyckas på nåt sätt köra runt 0.85 l /mil, det borde väl saaben klara av utan problem? Manuell vill hon ha

    Kom faceliften -06? Iaf den har jag inte fått henne sugen på, grannen har en sån och hon gillar inte fronten (fruntimmer)
    Vi är mest intresserade av Aero pga utrustningen, har dålig koll på dom andra utrustningspaketen. Bilen kommer även att få dra lite släp så vill ha lite mera motor Själv åker jag Volvo 855 T-5R och 855R, så det måste vara skinn/(mocka), halvskinn allra minst, elstolar osv..
    Taklucka, hur vanligt är det?

    Vad ska man tänka på? några svagheter?
    Rekommendationer ang chippade osv? Är alltså inte ute efter ett vråltrimmat monster, det är som sagt tänkt till pendlarbil.

    Just nu finns ett antal bilar på blocket tex. som gått en bit under 20 000 mil, men är det kanske bättre att hitta ett fint exemplar som gått 20 000 och uppåt då kanske mkt slitdelar är bytta?

    Tacksam för svar, har inte bråttom att skaffa bilen, väntar gärna på "rätt" exemplar.
    mvh Björn

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    131

    Re: Köpråd 9-5 runt -05

    Har en -04 2.3 T kombi manuell låda. Orginalchip. Om jag kör snålt kommer jag ner till 0.75 på motorväg. Rekordet är 0.68 långkörning. Om jag kör normalt hamnar jag runt 0.85 blandad körning. Inga problem att komma upp mot litern om man kör inspirerat. Så det hänger väldigt mycket på körstil.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Köpråd 9-5 runt -05

    Jag har en 9-5 aero (ej chippad) kombi -04 manuell. Som bäst kommer man ner i 0,70 L/mil vid landsvägskörning (70-80 km/h), räkna 0,75-0,80 i motorvägsfart. Soppaförbrukningen är markant högre efter kallstarter och i stadsmiljö - det går helt enkelt åt mycket soppa att få upp en tung bil i fart, men att bibehålla farten drar inte så mycket.

    Automat drar ca 10% mer än manuell, trots det verkar det finnas fler aero automat av dessa årsmodeller än vad det finns manuella.

    Första faceliften kom till modellår 2002, då ökade effekten på aeromotorn från 220 till 250hk, den andra (med dame Edna-ögonen) kom 2006 och då fick aeron 260hk. Årsmodell 2004-2005 av aeron har en annan kof0ångardesign som de flesta är överrens om är mycket snyggare än de övriga.

    Skinn är standard i aeron på de årsmodeller du talar om. Elstolar liksom backsensor ingår i det s.k. pilotpaketet som många valde till på aeron.

    Allmäna köpråd med mycket matnyttigt om 9-5 hittar du i FAQ:
    viewtopic.php?f=30&t=245035

    Ett tillägg/personlig åsikt: Det finns många trådar här på forumet om krånglande nivåreglering på xenonljusen (som var tillval, men ändå finns på många aero) och just nivågivarna verkar vara i princip omöjliga att få tag på just nu. Så jag skulle nog titta på en bil utan xenonljus.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    14

    Re: Köpråd 9-5 runt -05

    Tusen tack för råden, mkt matnyttigt, precis vad jag ville få veta
    Bensinförbrukningen verkar ligga som jag hoppades på så det låter mkt bra

    Tänkte inte ens på att kolla FAQ

    Någon med erfarenhet om chippade bilar? Eller är det ingen bra idé?

    Har bara erfarenhet från min 855 T-5R som drog ca 1 dl mindre när jag chippade den, steg 1 chip och gick såsom den borde gjort från fabrik.

    // B

  5. #5
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    Re: Köpråd 9-5 runt -05

    Att enbart chiptrimma dvs steg1 är det inte så mycket bevänt med på en Aero, det är den ju i princip utrustad med redan från fabrik. Ska man trimma en Aero handlar det om minst steg2 dvs programvara och öppet avgassystem. Sen kan man fortsätta att byta hårdvara i kombination med ny programvara men priset dra självfallet iväg.

    En 9-5 borde vara något snålare än V70 oavsett körstil. Högre utväxling, mindre motor och färre antal cylindrar gör skillnad. Förbrukningen enligt EU-körcykeln ligger runt 9,5 l/100 km har jag för mig.

    En fundering: Om bilen är tänkt för frun kanske det räcker med en vanlig 2,0 eller 2,3? Då finns ju motorn i biopower version (till skillnad från Aero) och det innebär i vart fall med dagens bränslepriser en lägre milkostnad. Biopower går ju att chippa med steg1 och välutrustade ex finns ju också.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Köpråd 9-5 runt -05

    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    Ska man trimma en Aero handlar det om minst steg2 dvs programvara och öppet avgassystem.
    Jag håller inte helt med om ditt resonemang kring Steg2. För det stora "problemet" är downpipen & dess dubbla kattar, vilka är den stora flödes proppen. Resterade av avgassystemet är ett 2,25" fullflödes vilket faktiskt räcker ganska långt. Så min rekomendation är att byta downpipen till en grövre & med friflödande. Då är man åt steg3 hållet, men motorn/turbon får avsevärt bättre arbetsförhållande. Man kanske kan kalla det steg2+ ?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    14

    Re: Köpråd 9-5 runt -05

    Absolut funkar ett välutrustat ex med 2,0 eller 2,3,
    Gjorde det nog enkelt för mig med att välja Aero´n
    Man borde rimligtvis komma ännu billigare undan med en icke Aero men likväl välutrustad?

    Etanol är ett vettigt alternativ iomed att det nästan skiljer 5 kr/litern idag.

    Tack igen för alla bra svar

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Köpråd 9-5 runt -05

    Citat Ursprungligen postat av Björn W
    Absolut funkar ett välutrustat ex med 2,0 eller 2,3,
    Gjorde det nog enkelt för mig med att välja Aero´n
    Man borde rimligtvis komma ännu billigare undan med en icke Aero men likväl välutrustad?

    Etanol är ett vettigt alternativ iomed att det nästan skiljer 5 kr/litern idag.

    Tack igen för alla bra svar
    Tja lite billigare blir det nog med icke-aero, men 9-5:an är så billig idag att det inte finns mycket spelrum att röra sig i (och prisspannet blir mindre). Om det är bruksis du tänker dig skulle jag nog fundera på det i termer av driftskostnader, en Aero är väl dyrare att försäkra och har gissningsvis högre skatt (högre CO2 utsläpp). Även om de troligtvis går att köra ung. lika snålt gissar jag att en Aero sett över tid kommer dra mer, man kommer utnyttja kraften ibland och det kommer dra upp snittet.

    Jag har en -03 2,3t (185 hkr) icke BioPower (men jag är rätt säker på att du kan få det på senare årsmodeller, fortfarande innan sista faceliften). Den har som allra bäst gått på 0,6 (BF95, ett kort tag var jag nere på 0,59) på färddatorn, Min SID visar ganska rätt så det motsvarar ca 0,62 i verklig förbrukning på min bil. Detta var Uppsala - Östhammar, landsväg upp till 90, kördes mitt i natten (ingen trafik) och jag ville se just hur lågt man kunde komma, så jag hade nog varit en skitjobbig medtrafikant. Mer rimligt är väl 0,85 om man pendlar med mest landsväg & motorväg.

    Min andra bil, -08 2,3t (185/210hk) BioPower är törstigare, även på bensin. Jag har fått för mig att det gäller generellt för BioPower (har 4 st likadana 2,3:or i släkten / närmsta vänskapskretsen och vi pratar förbrukning ibland), och jag tror det beror på att man inte kan optimera lika bra när man ska tillåta valfri blandning av BF95 & E85. Jag är ändå nöjd eftersom det fortfarande blir lägre bränslekostnad att köra denna bil på etanol jämfört med den andra, "snålare" bilen på BF. Men många stop på macken blir det helt klart.

    Att skatten på BioPowern är 1300 kontra 2300 (ung. siffror) gör ju inte saken sämre...

    Jag tycker därför att en BioPower innan sista faceliften (om det nu var vad ni vill ha) kan vara ett bra alternativ, det givet dagens skillnad mellan bensin och etanol. Men om ni kör den på etanol för att hålla nere kostnaden får ni räkna med många stop på macken (nu när jag kör knappa milen varje dag ligger jag väl på 1,25-1,3 i förbrukning).

    Avseende facelift eller inte, i mina ögon är senaste faceliften snyggare utvändigt, men invändigt är den sämre, speciellt i känslan. Och egentligen är det ju den sidan som man ser mest av...

    /U

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Köpråd 9-5 runt -05

    Citat Ursprungligen postat av Björn W
    Etanol är ett vettigt alternativ iomed att det nästan skiljer 5 kr/litern idag.
    Nu ska jag inte måla fan på väggen allt för mycket och jag bortser även från allt vad miljöhänsyn heter, men en etanolkärra har följanda svagheter jämfört med bensinare som är värt att beakta:

    - Måste servas oftare (var 1500 mil jämfört med 3000 mil). Spelar dock ingen roll om du kör mindre än 1500 mil per år, eftersom du då servar en gång per år.
    - Mer strulbenägen. Vissa verkstäder rekommenderar inofficiellt att köra åtminstone var fjärde tank på bensin istället för etanol för att unvika beläggningar i bränslesystemet.
    - Drar 30-40% mer soppa när den går på etanol, så milkostnaden blir i dagsläget bara marginellt lägre: Ett etanolpris på 10:38 (statoil idag) motsvaras av ett bensinpris på ca 14:- (statoils bensinpris idag 14:7.
    - Biopowerbilarna kom inte förrän andra halvan av MY2005 som 2,0t - så det finns inte så många där ute innan faceliten. Från och med MY2006 (dame edna-varianten) finns det gott om dem, även som 2,3t.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Köpråd 9-5 runt -05

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Nu ska jag inte måla fan på väggen allt för mycket och jag bortser även från allt vad miljöhänsyn heter, men en etanolkärra har följanda svagheter jämfört med bensinare som är värt att beakta:

    - Måste servas oftare (var 1500 mil jämfört med 3000 mil). Spelar dock ingen roll om du kör mindre än 1500 mil per år, eftersom du då servar en gång per år.
    - Mer strulbenägen. Vissa verkstäder rekommenderar inofficiellt att köra åtminstone var fjärde tank på bensin istället för etanol för att unvika beläggningar i bränslesystemet.
    - Drar 30-40% mer soppa när den går på etanol, så milkostnaden blir i dagsläget bara marginellt lägre: Ett etanolpris på 10:38 (statoil idag) motsvaras av ett bensinpris på ca 14:- (statoils bensinpris idag 14:7.
    - Biopowerbilarna kom inte förrän andra halvan av MY2005 som 2,0t - så det finns inte så många där ute innan faceliten. Från och med MY2006 (dame edna-varianten) finns det gott om dem, även som 2,3t.
    Jag håller med om att det inte alls är så uppenbart att det blir mycket billigare med en BioPower, men i samma listning som du gör bör man också ta med att man sparar 1000 kr per år i skatt (eller om det är lite mer, jag tror det iaf.)

    Vilket, om man servar privat (TS verkade titta på bilar runt 20k mil och då är väl det inte orimligt) & köper Dexos II på "rätt" ställe (den är ju löjligt billig på ex. Ana Trollhättan och även svenska bil Akalla) mer än kompenserar för den extra mellanservicen...

    Sen är ju din jämförelse baserad på den E75 (som knappast borde ge 40% ökning, snarare lite under 30%) som finns i stationerna för närvarande. När de byter tillbaka till E85 sjunker ju priset något (men märkligt nog aldrig lika mycket som de höjde i början av vintern )

    Med visst, att bara stirra sig blind på ett etanolpris ger ingen bra jämförelse, skillnaden i förbrukning är stor.

Liknande ämnen

  1. Köpråd Audi A4 TDi quattro, runt 07
    Av bollman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-20, 18:12
  2. Köpråd 9-5 aero combi runt -05
    Av steve123 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 02:22
  3. Köpa 9-5 2.3t runt 00-03
    Av Ekberg89 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 17:19
  4. Avgasfärg på og9-3 runt -99/00
    Av JPR i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 17:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •