Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Speedparts vs Mekonomen

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569

    Speedparts vs Mekonomen

    Har upplevt att vissa reservdelar från speedparts haft dålig kvalitet och passform, tex bussningar som torkar och spricker. Brukar köpa det mesta från speedparts då dem har avsevärt lägre priser, men frågan är ju om det är värt det i längden? Någon som har erfarenhet och tips på fabrikat av speedparts sortiment man bör undvika? Nu behöver jag tex nya spindelleder till min 9000, speedparts är av fabrikat AFT, 195kr/st, mekonomens 390kr/st. Vad skulle ni välja?
    /Mikael #3277

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037

    Re: Speedparts vs Mekonomen

    Speedparts.
    Gone country....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Speedparts vs Mekonomen

    Biltemas för 139:- är riktigt prisvärda.. Hållt ett par år nu

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    20

    Re: Speedparts vs Mekonomen

    Citat Ursprungligen postat av 900aero84
    speedparts är av fabrikat AFT, 195kr/st, mekonomens 390kr/st. Vad skulle ni välja?
    Vad får dig att tro att det är olika kvaliteter?
    Priset?
    Saab 900t -95 | Lagom stressad & Hollywood däck
    Porsche 944 Turbo -91 | 480 hp och mer skall det bli...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Speedparts vs Mekonomen

    Mekonomen kör mkt med Scantech, bussningar och sånt tex, så det är same same som Speedparts! Fast ofta dyrare!
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569

    Re: Speedparts vs Mekonomen

    Klart man tror att kvaliteten skiljer om priset är det dubbla, om det är samma leverantör betyder ju det isf att dem köper in till samma pris och då undrar man ju om mekonomen tar ett överpris eller om speedparts sysslar med välgörenhet..?
    /Mikael #3277

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Speedparts vs Mekonomen

    Fast jag tror nog att mekonomen köper in billigare då dom lär ha större ordrar och kan få lägre styck pris.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 884

    Re: Speedparts vs Mekonomen

    Speedparts - 1års garanti
    Mekonomen - 3års garanti

    Mekonomen är oftast 1-2gånger dyrare.
    De kompenserar sina långa garantier med höga priser verkar det som.
    Även om de får ersättning från leverantöer så kan de kastar saker lite som de vill med sådana marginaler.
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Speedparts vs Mekonomen

    Ett tips är att fråga på Mekonomen vad det är för fabrikat på grejerna och ta beslut därefter. Ibland är det Scantech eller annat eftermarknadsmärke, ibland är det OEM.

    När jag skulle köpa ny slav på Mekonomen för att den jag köpte från en annan firma höll några hundra mil så frågade jag vilket märke det var, och det skulle vara OEM.
    När jag kom för att hämta ut den så var det trots allt ett annat märke, men de hade inga problem med att ta in en OEM ändå.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Speedparts vs Mekonomen

    Scantech är riktigt skräp , passa er!!
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Speedparts vs Mekonomen

    Travis>>

    Tog de samma pris för en OEM-slav som deras vanliga utbud?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Speedparts vs Mekonomen

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Travis>>

    Tog de samma pris för en OEM-slav som deras vanliga utbud?

    Mvh
    Det priset som står/stod (hittar den inte längre) var det som jag fick den för. Nu kommer jag inte alls ihåg vad den kostade, men jag har något svagt minne av runt 1 800 kr.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13

    Re: Speedparts vs Mekonomen

    AFT hos Speedparts är nog bara en referens till att det är "Aftermarket" reservdelar, dvs inget specifikt märke.

    Mekonomen tar ofta riktigt mycket betalt för sina reservdelar, men samtidigt; Det kostar givetvis på att kunna ge tre års garanti i vissa lägen, särskilt om de köper av leverantörer som inte ger tre års garanti gentemot dem.

    Min erfarenhet är att det är faktiskt sällan man får ren dynga från Mekonomen, nuförtiden "testar" de sina leverantörer rätt mycket innan de tar in massor av artiklar från någon ny leverantör.
    Visst, man kan få Scan-tech grejer därifrån, och jag håller med som flera sagt förut att det är varierande kvalitet på dessa grejer tyvärr.

    Gällande Speedparts så deras bussningar och leder tycker inte jag håller måttet alls de jag fått därifrån, däremot har jag köpt mycket annat som fungerat bra.

    På min förra bil jämförde jag hållbarheten mellan Scan-tech och QH (som den gången hade febi-bilstein grejer) : Det var nog ingen slump att bussningarna och lederna som jag beställt från min egen leverantör såg "nya" ut, medan gummit på bussningar och spindelleder från Scan-tech var spräckt och eländigt redan efter 1.5 år (och inte så många mil).

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Speedparts vs Mekonomen

    Spindelleder och styrleder från mekonomen är lemförder (i alla fall till OG900), vilket väl var originalfabrikat. Jag köpte dessa, sen om det var värt det vet jag inte ännu..

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Speedparts vs Mekonomen

    Är inte Mekonomens priser anpassade för storkunders rabattsystem?
    Dvs Mekonomenverkstäderna har rejäla rabatter på delarna vilket i sin tur gör att de kan hålla konkurrenskraftiga priser på verkstadsjobb där delar ingår.

    Jämför priset på t.ex. ett avgassystem med priset på samma system inkl byte.
    Ofta inser man att det inte värt att skita ner fingrarna för de pengar som verkstan vill ha för bytet. Enda sättet att få ihop detta är att verkstan betalar betydligt mindre för delarna än vad vi vanliga får göra.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. 9-5 LMM Mekonomen?
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 19:47
  2. Mekonomen
    Av Cabmange i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 23:32
  3. slippapper hos Mekonomen?
    Av -= Marcus =- i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-01, 10:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •