Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: 93 OG Polar edition 2003

  1. #1

    93 OG Polar edition 2003

    Hej alla
    Ny på forumet, ny på Saab. Så ni får ursäkta om jag ställer dumma frågor....
    Har som rubriken antyder en 93 på gång, 8500 mil, få ägare, verkar väldigt fräch - lite "slapp" men bekväm på vägen... lite sladdrig i växellägena.
    Pris... 19000 - killen har fått ärva pappas bil och vill bara bli av med den...

    Är det en okej bil? inte detta ex utan modellen? Speciella problem?

    Tips om kul tillbehör och uppdateringar man kan göra är alltid roligt.

    PS kommer att köpa den i vilket fall som helst - det handlar ju om småpengar för en bil!!

    Chrille
    Fånga dagen! - annars gör någon annan det...
    Saab 93 2,0 LTT 2002

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: 93 OG Polar edition 2003

    Hej, det finns ganska mycket information i olika trådar om og9-3 här på forumet. Jag har själv en Polar '02 som jag köpte för ca 2 år sedan då med ca 7000 mil på mätaren, min andra og9-3 för övrigt. Tycker personligen mycket om modellen och att det är en bra bil rakt igenom. De vanligaste problemen brukar vara rost i en plåtskarv i den främre delen av de bakre skärmkanterna även kallat hundbenet. Även fjäderbenen fram brukar ha en tendens att börja rosta tidigt även på relativt lågmilade bilar. Ett annat problem som är rätt vanligt och som även förekommer på 9-5 är pixelbortfall på diplayerna, oftast på färddator displayen (SIDen) men även ibland på ACC panelen.

    En annan sak att kolla är hur bilen blivit servad och om vevhus ventilationen har blivit utbytt till den senaste versionen då motorerna i de här bilarna tillhör de som kan få problem med vevhus ventilationen. Det kan bland annat få till följd att oljan blir försämrad och att vissa delar av motorn slits ut i förtid.

    Just Polar edition är lite av en snik modell så den har bland annat inte sport chassi så den kan upplevas som lite slapp och gungig i vissa situationer speciellt om man kört og9-3 med sport chassi förut.

    Tycker personligen att den är ganska pigg och rolig att köra även fast den har minsta motor alternativet 150hk 240nm. Även om jag haft en 200hk fullturbo förut så tycker jag inte att skillnaden är jättestor speciellt inte vid vardags körning.

    Du har säkert hittat en bra bil (speciellt för de pengarna) som om den varit bra skött från början och med så få mil säkert har många år kvar att ge.

Liknande ämnen

  1. Bränsleförbrukning 9-3 S 5D 2.0T POLAR -02
    Av xspec i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 17:47
  2. Köpråd og9-3 2002 Polar edition
    Av Ingooo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-12-22, 01:45
  3. värde 9-3 'polar' edition 02
    Av risig9000 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 23:37
  4. og 9-3 polar edition
    Av Chaklaz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 14:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •