Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Högtalarna i bakdörrarna är döda

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24

    Högtalarna i bakdörrarna är döda

    AS2 som inte spelar något i bakdörrarna (9-5 SC -02). Inget i ljudanläggningen är pillat med, allt är orginal. Vid högtalartest (håll in radio + sätta på den) så kommer heller inget ljud i bakdörrarna.

    Provade med en identisk AS2 huvudenhet med samma resultat. Båda huvudenheterna fungerar som dom ska i ena bilen men inget ljud i bakdörrarna i den andra.

    Alltså borde det inte vara fel på huvudenheten.

    Vad kan det vara och hur går jag vidare? Hur kontrollerar jag förstärkaren? Kan man byta förstärkare mellan bilar utan att det låser sig som det gör med huvudenheterna?

    Tack på förhand för vidare felsökningstips!
    Saab 9-5 Sportcombi Linear 2,0t -02

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Re: Högtalarna i bakdörrarna är döda

    När det gäller förstärkare så är det samma för alla hgt så där ligger inte felet.

    Jag har inga andra bra förslag utan det är nog att börja med att riva en dörrsida och se så hgt fungerar och om det kommer fram ljud i kablarna..
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24

    Re: Högtalarna i bakdörrarna är döda

    Citat Ursprungligen postat av jojride
    När det gäller förstärkare så är det samma för alla hgt så där ligger inte felet.

    Jag har inga andra bra förslag utan det är nog att börja med att riva en dörrsida och se så hgt fungerar och om det kommer fram ljud i kablarna..
    Tack för svar!

    Ok så om det är fel på stärkaren så är det dött i alla högtalare. Det finns alltså inga separata utgångar till enskilda högtalare från förstärkaren?

    Hmm, hade ner en dörrsida i ett annat ärende och då var det inga konstigheter med kablaget och kontakten vad jag kunde se. Högtalarna har aldrig fungerat när jag haft bilen i min ägo ska även sägas.

    Det är ju en gemensam kontakt till dörren som både matar elhissen och högtalaren. Vilka stift eller delar av kontakten går till högtalaren? Kan man mäta här på lämpligt sätt (med multimeter) eller kan man koppla på en högtalare för att se om det blir någon respons? Hur gör man i så fall?

    Tack så länge!
    Saab 9-5 Sportcombi Linear 2,0t -02

  4. #4

    Re: Högtalarna i bakdörrarna är döda

    Kan inte olika kanaler i en förstärkare lägga av en och en? Varför måste samtliga högtalare sluta fungera om komponenter till en utav kanalern har lagt av?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Re: Högtalarna i bakdörrarna är döda

    Väldigt ovanligt att en förstärkare slutar att fungera på några kanaler medans andra funkar!

    Jag skulle gissa på trasiga högtalare eller att ngt kontaktstycke åkt ur. Steget sitter i kickpanelen hö fram så där kan man kika. Kommer inte ihåg om det är olika kontaketr ut eller om det är en gemensam kontakt för alla ut.
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  6. #6

    Re: Högtalarna i bakdörrarna är döda

    Hej! förlåt om jag skriver i fel tråd, Tänkte ba fråga om nån vet vad man kan göra . Har något form av glapp i stereon, När bilen står still funkar allt ljud jättebra, men så fort man kör iväg så dör ljudet, har koppplat in baslåda i bilen nydligen, Kan de vara att stereon inte orkar ?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24

    Re: Högtalarna i bakdörrarna är döda

    Citat Ursprungligen postat av johis
    Hej! förlåt om jag skriver i fel tråd, Tänkte ba fråga om nån vet vad man kan göra . Har något form av glapp i stereon, När bilen står still funkar allt ljud jättebra, men så fort man kör iväg så dör ljudet, har koppplat in baslåda i bilen nydligen, Kan de vara att stereon inte orkar ?

    Skulle uppskatta om du tar ditt ärende i separat tråd, blir fantastiskt mycket jobbigare att hitta rätt information om andra vill söka på liknande fel senare.
    Saab 9-5 Sportcombi Linear 2,0t -02

Liknande ämnen

  1. Högtalare i bakdörrarna!!!
    Av crillez i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 23:07
  2. Problem 9-5 Bakdörrarna går ej att öppna
    Av zonix86 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 15:34
  3. Finns plastfilmen bakom bakdörrarna på 5d ng900 lösa?
    Av bart112 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 23:21
  4. Vad har ni för högtalare i bakdörrarna??(9-5 kombi)
    Av flash-71 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 11:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •