Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9000 med kraftiga vibrationer, hjälp att diagnosticera

  1. #1

    9000 med kraftiga vibrationer, hjälp att diagnosticera

    Jag har kraftiga vibrationer i bilen.
    Den är extremt känslig för underlag.
    I låg fart känns det som om däcken är fyrkantiga men skakningarna avtar med hastigheten (aldrig helt bra dock).
    På ojämn väg känns det som att åka på en tvättbräda men på jämnt underlag i hög fart känns det ganska lite.

    Vibrationerna känns inte så mycket i ratten utan verkar vara i hela bilen varför jag tror att det kan vara i bakvagnen felet ligger.

    Bilen går spikrakt, jag har ställt in toe själv med primitiva metoder.

    Camber är ställt till uppskattningsvis +0,30 grader.

    Däcken är alldeles för stora (205/65R15) och kanske sitter fel (kanske ett framdäck bak osv) men lufttrycken är ok och de har inte punktering. De bör heller inte vara så värst slitna.

    Alla bussningar är bra, fjädrar och stötdämpare relativt nya och ok. Drivknutar bytta. Splines på drivknutarna har jag missat att ha gänglåsning på men muttrarna är åtdragna.
    Tyvärr kan jag inte säga exakt när det började skaka för bilen har känts uselt ganska länge.

    Kom gärna med gissningar vad det kan vara.


    edit: 9000 2.3i CSE -95. 23k mil

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 004

    Re: 9000 med kraftiga vibrationer, hjälp att diagnosticera

    Hur mår motorkuddarna?
    Gone country....

  3. #3

    Re: 9000 med kraftiga vibrationer, hjälp att diagnosticera

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Hur mår motorkuddarna?
    De som sitter under har jag ingen aning om. Övre och växellådsfäste är poly bussningar på.
    Det skakar inte när man står stilla heller, inte mer än normalt i alla fall. Men det kanske inte spelar någon roll.
    Jag får väl plåga mig igenom den här veckan och sen försöka kolla till dem i helgen.

    Några andra bud?

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555

    Re: 9000 med kraftiga vibrationer, hjälp att diagnosticera

    Fälgarna centrerade, dvs fel navhål?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5

    Re: 9000 med kraftiga vibrationer, hjälp att diagnosticera

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Fälgarna centrerade, dvs fel navhål?
    Det är original plåtfälgar, jag tror de bara kan sitta på ett sätt.
    Jag har haft av dem och dragit åt och försökt känna efter på bakhjulen om det är något skumt på gång men det gick inte att göra så mycket med bara en domkraft. Inga uppenbara fel vad jag kunde se.
    Det verkar inte glappa men jag kunde inte göra så mycket just då.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 573

    Re: 9000 med kraftiga vibrationer, hjälp att diagnosticera

    Jag tänker i samma banor som RZ. Har du samma symptom med sommardäck?
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  7. #7

    Re: 9000 med kraftiga vibrationer, hjälp att diagnosticera

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Jag tänker i samma banor som RZ. Har du samma symptom med sommardäck?
    Nej det är mycket mindre med sommardäcken. Å andra sidan var det mycket bättre förra vintern.
    Innan däcken byttes på vinterfälgarna var det inge större problem heller men sedan dess har så mycket annat bytts ut så jag kan inte hålla reda på allt.

    Skulle fälgarna vara skeva eller vad kan det vara frågan om?

  8. #8

    Re: 9000 med kraftiga vibrationer, hjälp att diagnosticera

    Idag fick jag äntligen tid att leta fel.
    Det enda jag hittade var att höger bak inre bromsbelägg helt saknade friktionsyta och låg och gned metallen mot skivan och hade gjort spår i skivan så jag kastade på en ny uppsättning biltema-belägg bak, hoppas skivan duger.

    Dock är det förmodligen mer problem någonstans för det känns inte helt bra och det skakar i högre farter fortfarande. Med högt varv verkar det skaka mindre, men det kan vara så att man inte märker det pga motorljudet.

    Jag får leva med det tills sommardäcken kommer på, då vet jag ju om det var däck/fälg som spökade eller ej.

  9. #9

    Re: 9000 med kraftiga vibrationer, hjälp att diagnosticera

    Uppdatering. Nu bytte jag oket på den dåliga sidan till ett jag köpte på skroten på självplock.
    Det löste inte problemet helt men det blev en del bättre och nu har jag fungerande handbroms för första gången på mer än ett år vilket väl får ses som positivt.

    Jag börjar misstänka hjullagret lite. I vänstersväng så känns ett extra dunkande ljud när tyngden ligger på höger sida. Förvärras det så är det nog nästa sak jag byter.

Liknande ämnen

  1. Akut hjälp med kraftiga vibrationer ??
    Av Macke_sk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-26, 14:08
  2. Kraftiga vibrationer 9000, RASAD sellholmsdiff??
    Av Robban_GBG20 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •