Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Nån som sysslar med PIC-programmering? (Arduino t.ex)

  1. #1
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 312
    Medlem#
    5132

    Nån som sysslar med PIC-programmering? (Arduino t.ex)

    Har kommit in på detta ämne genom att jag behövde omvandla RS232-signaler på jobbet och därav växte intresset för att göra nåt skoj hemma..
    Har använt en Arduino Nano (http://www.arduino.cc) för att göra jobbet och det är en riktigt trevlig pryl måste jag säga.
    Håller just nu på med ett annat större jobb-projekt där jag ska programmera ett Pick-To-Light system där man väljer vad som ska plockas med hjälp av inkommande streckkod från en scanner, riktigt kul att få grotta ner sig i detta, särskilt när man får betalt för det..

    Kollade på ebay och utbudet av givare, sensorer, m.m är enormt. Vore skoj att bygga samt programmera nåt kul men vet inte riktigt vad jag ska göra.
    Köpte mig en ytterligare en Arduino Nano (troligen kopia), ett relä-kort samt en ultraljudsmätare mest för att ha nåt att testa med.
    Att använda en Arduino är ju inte lika hardcore som att använda endast kretsarna själva men mycket praktiskt när man sitter hemma och labbar på experiment-kort.

    Nån annan som pysslat med detta och har kul ideér på vad man skulle kunna göra?
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  2. #2
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    313
    Medlem#
    7502

    Re: Nån som sysslar med PIC-programmering? (Arduino t.ex)

    Har gjort bland annat tidtagning till brossans ban-träffar där jag använde en Atmel AVR för själva tidtagningen och kommunikation med USB. Har inte använt just Arduino men väl Atmels AVR:er, utvecklat på STK 500 kort och sedan gjort egna kretskort i Eagle som jag populerat.

    Har tyvärr inget roligt tips till dig vad gäller mjukvara, men är du intresserad av lite mer kompetent hårdvara ta en titt på LPC xpresso korten. En Cortex M0 ARM 32-bit µC för en spottstyver. Sitta med 8-bitars AVR:er som är både dyrare och långsammare känns nästan lite gammalt sen. (även om begränsade hårdvaruresurser är en del av det roliga)

Liknande ämnen

  1. Tips på verkstad som sysslar me AC i Eskilstuna
    Av Flebbe i forum Mälardalen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-08, 11:46
  2. Vad sysslar vägverket med?
    Av Blue Spirit i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 12:32
  3. Sysslar saabs ingenjörer/konstruktörer med detta?
    Av Joachim 2084 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-08, 09:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •