Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Dags för service? NG9-3 B284

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    46

    Dags för service? NG9-3 B284

    Hej,

    Med risk för dum fråga vill jag ändå försöka... Min 9-3 Aero V6 har senast servats (huvudservice) 2011-01-17 och hade då en mätarställning på 62477 km enligt serviceboken. Jag har idag kört 73618 km och börjar fundera på om det inte skulle vara dags för service igen? I serviceboken står det intervall senast efter 1 år eller 30000 km. Nu har det gått ett år lite drygt men bara 11141 km sedan senaste service. Jag har inget meddelande i displayen. Skall jag vänta på det eller boka service ändå?

    Bengt
    - Laser Red 9-3 Aero V6 SC Aut. - 2009. Maptun steg 1
    - Vit 9-5 2.0t SC Biopower - 2010. Maptun steg 1

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Dags för service??

    Boka service ändå!
    /Johan

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571

    Re: Dags för service??

    Det är väl ändå 3000 mil eller 2 år? Så var det på 9-3v6 -06 iaf.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Dags för service??

    Du gör en mellanservice själv (byta olja) imho.

    9000mil är ju nästa service.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    46

    Re: Dags för service??

    Är det så smart att byta olja själv osv.? Det blir ju inte noterat i serviceboken t.ex. med tanke på andrahandsvärde och vikten av servicenoteringar. Kan man själv uppdatera "bilen" med att nu har jag bytt olja eller känner den av det själv? Att det är bra för motor att byta olja och filter är ju helt klart givetvis men ändå. Satt och bläddrade runt i SID och då stod det något med service 13% och att nästa service är mellanservice. Mellanservice förstår jag men vad betyder dessa 13%?

    Hittade en tyvärr icke fungerande länk (Hur får jag fram vilken typ av service jag skall boka för min Saab 9-3 SportSedan/Combi/Cab årsmodell 07-?) på ANA´s hemsida http://www.anabil.se/verkstad-reservdel ... rvice.aspx men denna information kanske finns någon annanstans?
    - Laser Red 9-3 Aero V6 SC Aut. - 2009. Maptun steg 1
    - Vit 9-5 2.0t SC Biopower - 2010. Maptun steg 1

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571

    Re: Dags för service??

    När bilen är nyservad och serviceindikatorn är nollställd så står det 100%. Sen sjunker den när milen och antal kallstarter tickar på. När den visar dags för service ska det gå att själv nollställa indikatorn.

  7. #7

    Re: Dags för service??

    Klart du kan byta olja o filter själv, sen är det bara att spara alla kvitton på olja o filter. Dessa egna byten bör framtida kund se som en bonus utöver de vanliga servicetillfällena.
    SAAB 9-3SS AERO 2004
    SAAB 9-3SC V6 AERO 2007

  8. #8
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Dags för service??

    Men frågan är om man som köpare ser det som en "bonus" när man som privatperson servat bilen själv, även om det bara är mellanservice. Jag hade inte sett det som en bra grej utan snarare tvärt om. Man vet inte om allt gått rätt till, rätt mängd olja, rätt filter osv osv...
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Dags för service??

    Om jag skulle köpa en bil som är servad av en privatperson mellan vanlig service på verkstad så skulle jag se det som positivt. Tycker att det tyder på att man tar hand om sin bil och då bör man även ha koll på vilken olja och filter som skall användas. Men det är min högst personliga åsikt.

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536

    Re: Dags för service??

    Vem säger att märkesverkstadens service är bättre än den man gör själv?
    Det finns ju ett service schema att gå efter, följer man det så blir ju servicen rätt utförd. Förutsättningen är att man har kunskapen.

    Serviceboken är kanske bra när bilen är några år gammal och fortfarande har garanti.
    Vem som har gjort jobbet tycker jag har mindre betydelse, däremot är det bra med kvitton mm som kan styrka det hela.

  11. #11
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Dags för service??

    Citat Ursprungligen postat av Michael Rasmussen
    Vem säger att märkesverkstadens service är bättre än den man gör själv?
    Det finns ju ett service schema att gå efter, följer man det så blir ju servicen rätt utförd. Förutsättningen är att man har kunskapen.

    Serviceboken är kanske bra när bilen är några år gammal och fortfarande har garanti.
    Vem som har gjort jobbet tycker jag har mindre betydelse, däremot är det bra med kvitton mm som kan styrka det hela.


    Känns som att man förutsätter att en yrkesman som inte gör annat 8timmar om dagen än att serva saabar ändå kanske kan det bättre än en privatperson? Det förutsätter jag iaf. Jag hade iaf inte känt mig tryggare i att veta att bilen blivit servad av en privatperson även om det var mellan servicarna, hade då hellre sett att denna lämnat in på märkervärkstad för dessa oljebyten. Finns en hel del som gör det med just för att fler stämplar känns bättre. Sen att vem som helst med en tumme kan byta olja spelar ju ingen roll egentligen...
    Men detta är min personliga åsikt.
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  12. #12

    Re: Dags för service??

    Säger som Magnus mfl att man tycker då att ägaren har koll på sin bil. Kan ju annars referera till min fasrsa som servar sina bilar efter alla konstens regler, men kollar aldrig ens oljstickan, hans servicebok ser kanon ut, men han har ingen koll på något annat i bilen.

    Döm själv, detta går att diskutera till absurdum... gör det som känns bra helt enkelt, serva på märkesverkstad helt enkelt.
    SAAB 9-3SS AERO 2004
    SAAB 9-3SC V6 AERO 2007

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    46

    Re: Dags för service??

    Vill tacka för all respons. Jättebra forum. Har bestämt mig för att göra servicen hos auktoriserad SAAB verkstad och bli medlem. Redan betalt.

    Återigen stort tack.
    - Laser Red 9-3 Aero V6 SC Aut. - 2009. Maptun steg 1
    - Vit 9-5 2.0t SC Biopower - 2010. Maptun steg 1

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Dags för service??

    Kan ju passa på att nämna att om man byter olja och filter själv så kan man återställa %-mätaren i menyerna, dock går detta endast efter att bilen själv sagt "Dags för service".
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    131

    Re: Dags för service??

    Gör allt på SAAB:en själv. Fyller i serviceboken med allt som görs (både service och rep), datum och mätarställning, vilken olja som användes osv. Det viktigaste för mig är att så mycket som möjligt är dokumenterat.

  16. #16

    Re: Dags för service??

    Håller helt med Sandhall. Serva själv. Bilen är tyvärr inte värd många kronor så servicekostnaderna och allt jobb med att lämna in den kommer inte att löna sig.

    Edit: trodde det rörde sig om en 2006:a. I vilket fall som helst så tror jag inte du får igen pengarna. Dessutom är det lika bökigt att stå i tel kö, köra två ggr till Saabverkstad som att själv beställa delarna online och åka till GDS/annan verkstad.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571

    Re: Dags för service??

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Håller helt med Sandhall. Serva själv. Bilen är tyvärr inte värd många kronor så servicekostnaderna och allt jobb med att lämna in den kommer inte att löna sig.
    Fast nu är ju hans bil en -09 med 7000 mil på mätaren så mer än några kronor även om den borde ha sjunkit lite efter konkursen.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Dags för service??

    Hej

    Vad kostar en "oljeservice" på auktoriserad verkstad? 1000-1500:- inkl allt. Vad kostar ett eget oljebyte mig. Jag ska köpa olja och filter på Saab XXX:- och sen ska jag ta mig iväg till OKQ8 - gör det själv. Tror inte man tjänar många kronor i slutändan om man räknar in tidsåtgång för att eventuellt surfa runt eller billigaste möjliga olja/filter och sen åka iväg och genomföra bytet.

    Men det är klart har bilen rullat 20000mil och är 10-15 år så är det inte så noga med vilken typ av olja man slänger i så kanske det lönar sig.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Dags för service??

    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Vad kostar en "oljeservice" på auktoriserad verkstad? 1000-1500:- inkl allt. Vad kostar ett eget oljebyte mig. Jag ska köpa olja och filter på Saab XXX:- och sen ska jag ta mig iväg till OKQ8 - gör det själv. Tror inte man tjänar många kronor i slutändan om man räknar in tidsåtgång för att eventuellt surfa runt eller billigaste möjliga olja/filter och sen åka iväg och genomföra bytet.

    Men det är klart har bilen rullat 20000mil och är 10-15 år så är det inte så noga med vilken typ av olja man slänger i så kanske det lönar sig.

    //Jesper #1873
    Fast vadå. Klarar man sig med Biltema-olja och filter så går materialet på kanske en femhundring. GDS på OKQ8, säg 45 minuter á 2 kr per minut = 90 kr. Så en sexhundra kr i utgifter plus sin egen tid.
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    82
    Medlem#
    8499

    Dags för service??

    En oljeservice på v6an kostar nästan 3500:- på saab. Så nog finns det pengar att spara på att göra det själv.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P0500 och XWD service NG9-3 B284
    Av M3ndax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2018-03-09, 09:05
  2. Dags för service
    Av S.O.A.D. i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-14, 11:56
  3. Dags för service og9-3
    Av MartinAberg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-09-26, 14:28
  4. Service-dags?
    Av Packe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 22:20
  5. Dags för service !!!
    Av chrilleerixon i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-27, 15:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •