Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: "Lurad" av återförsäljare

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 855

    "Lurad" av återförsäljare

    Hejsan gott folk. jistanes, jag har inte skrivit här på säkert 4år nu tror jag, men nu gör vi ett test

    Tjejen har precis köpt en 9-5a hos en "mindre etablerad" firma i trollhättan. allmänna uppfattningen om firman var att det var noll koll på läget, gällde att tjäna snabba pengar, nödlösningar och en hel del hittepå.

    saken är den att i annonsen stod det att bilen hade ACC. helt korrekt, det har den. Dock funkar den inte. det skulle jag mycket väl kunna acceptera att den inte gör, och även att dom inte visste om det, då dom endast haft bilen i 2 dagar.

    saken är dock att jag idag ringde föregående ägare och pratade med honom för att få en mer nyanserad bild av vad jag köpt. han sa att han klart och tydligt berättat att ACC:n inte fungerade. något bilfirman definitivt inte berättade för eller nämnde i annonsen.

    om jag ej missminner mig så är det ej tillåtet att undanhålla information som dom veter om. eller gäller det bara husköp?

    För övrigt kanske jag skitit lite själv i det blå skåpet:

    en gubbe på firman köpte bilen privat. (enligt förra ägaren)
    Jag gör en kontoöverföring till en gubbe på firman privat.
    han skriver ett kvitto där firman står som säljare.

    vad göra? har jag på något vis lagen på min sida att kunna trycka upp nåt i ansiktet på dem?


    mvh Henrik
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    Verkar ju lite mysko att namnet på kvittot inte är samma som betalningsmottgaren.
    Kanske kan vara något som skattemyndigheten är intresserad av ?

    Jag skulle nog kollat hur ägarförhållandet ser ut i firman för att ev kunna använda det som "hållhake" på firman
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    275

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    Har du köpt den av en firma så är dom tvungna att följa konsumentverkets lagar och förordningar.....du har ett skydd i 6 månader efter köpet....gå in på deras hemsida...där står allt i klartext å dom kommer inte undan!!!
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 855

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    värt att nämna är ju förstås att bilen är gammal, den är 12år och har rullat 17.000mil.

    att därmed kräva att den är i tipptopp skick är ingenting jag kan begära, då skulle ju aldrig några bilar bli sålda. om en firma följer "motorbranchens riksförbund" så gäller följande:

    "Garanti i 1 mån eller 100 mil, vilket som först inträffar. Gäller för bilar som kostar mindre än 50 000 kr. Garantin gäller för trafiksäkerhets-komponenter som omfattas av den obligatoriska kontrollbesiktningen"


    ACC kollas ej på bes, så jag kan nog inte gnälla på det. frågan är ju dock om handlaren har gjort något mer än ett moraliskt fel när han vetat om att ACC:n ej funkade och lät bli att informera mig? en sån paragraf finns ju som sagt när man säljer hus.


    mvh Henke
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  5. #5
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    275

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    Säljaren är skyldig att informera dig om ALLA brister varesig firma eller privat.....sen kvittar det om bilen är äldre eller nyare än din.....Konsumentverkets lagar gäller ändå!!!!
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    534

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    Firman bör vara skyldig att fixa ACCn i detta fall. Om de skriver att det finns ACC så kan man förvänta sig att den fungerar och då ska den göra det, annars ska de fixa. Man kan självklart inte begära att en begagnad bil ska fungera som en ny, men här vet de att den inte fungerar och låtsas om att den fungerar.

    Du har köpt bilen av en firma, inte av en privatperson. Du har kvittot från Firman, dvs konsumentköplagen gäller. Många bilfirmor låtsas att de ska slippa undan genom att påstå att de sålt bilen på ett förmedlingsuppdrag. Det spelar inte heller någon roll om man köpt bilen av firman.

    Det finns en rätt intressant artikel i senaste "Vi Bilägare" om detta.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 855

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    Jag har pratat med dom. Deras svar var ungefär: det löser vi, vi kan ta tillbaka bilen så säljer vi dem till någon annan. Detta är jag så klart inte intresserad av. Dom är helt omöjliga att göra med och då jag fortfarande vill ha bilen så får jag nog bita i det sura äpplet.

    dom hävdade, såklart, att dom inte visste att acn var paj.

    en annan kommentar jag fick var: det är ändå aldrig så varmt i Sverige att man behöver ac...

    Kan nog däremot vara så att skatteverket får ett tips...
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 950
    Medlem#
    Dolt

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    Här finns lite läsvärt: http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop ... ter-kopet/

    Bland annat :
    "Om det är fel på bilen har du rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller levererar en likvärdig felfri bil utan kostnad och inom skälig tid." Det vill säga att de ska laga bilen åt dig i första hand.

    Sedan :
    "Detta kan du kräva.

    Om säljaren inte avhjälpt felet inom skälig tid och utan olägenheter för dig, eller levererat en likvärdig felfri bil, har du tre möjligheter:

    - avdrag på priset som motsvarar felet
    - ersättning för kostnader för att få bilen reparerad på en annan verkstad
    - häva köpet – om felet är av väsentlig betydelse för dig.


    I detta fallet är punkt ett eller två aktuella eftersom du vill behålla bilen. Mitt tips är att ringa konsumentrådgivaren och förklara hur det ligger till och be dom råda dig.

    Lite OT: Låter lite likt en liten bilfirma inte långt från där vi i STCS brukar köra slalom före årsmötet. Kollade på en cabbe där åt några vänner men utan att göra affär. Anledningen? Bilen stod inte på firman utan på en "kompis" till firmans ägare. De prutade 10,000kr med sig själva även om jag sa att jag bara var ett ombud. De lösa skruvarna, dörrpanelerna och andra detaljerna i bilen "kände de inte till något om". Saknade delar i fronten skyllde de på att någon måste dom tagit under natten. Den utlovade fulla dokumentationen lyste med sin frånvaro. Dålig passning huv/dörr/skärm sa de var normal för biltypen. Vecket på huvens vänstra framkant var ny för dom. Det som dock slutligen avgjorde det hela var ett samtal med den femte tillbaka i ordningen gamla ägaren (de fyra senaste bytena var snabbt gjorda). Denna person blev förvånad att bilen fanns kvar då den för inte så länge sedan blivit inlöst efter en rejäl dikeskörning... Hmm. Blev ingen affär den gången kan meddelas.

    Lite OT 2: Motorn jag köpte av dig fungerar fortfarande bra.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 023

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    Problemet är dock att bilen aldrig ägts av "bilfirman" utan av "gubben". "Bilfirman" har då egentligen inga skyldigheter mot köparen. Skulle man börja bråka om det så säger dom bara att dom förmedlat bilen.

    Nu finns det förvisso ett kvitto, men vad står det där?

    Kvittot är din eventuella räddning, men firman kan ändå skita i ARN:s rekommendation.
    Gone country....

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 950
    Medlem#
    Dolt

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Problemet är dock att bilen aldrig ägts av "bilfirman" utan av "gubben". "Bilfirman" har då egentligen inga skyldigheter mot köparen. Skulle man börja bråka om det så säger dom bara att dom förmedlat bilen.
    Är du säker på det?

    http://www.arn.se/Vanliga-fall/Bank/Fel ... 1/Fall-14/
    http://www.gp.se/konsument/1.207607-bil ... orsaljning?

    Konsumentköplagen paragraf 1 säger: "Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen."
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM

    Detta borde ju innebära att om bilen förmedlas av en bilhandlare i handlarens lokaler så gäller handlarens garantier och så vidare. Fast att det "borde" brukar inte alltid betyda att det är så.

    Paragraf 12 kan förresten vara användbar om man vill behålla bilen och få felen lagade om jag tyder hieroglyferna rätt. Som sagt tidigare, kolla med konsumentrådgivaren.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    Tipsa Skatteverket, släppt det och gå vidare. Spar undan en femhundring i månaden så kan du laga AC:n lagom till sommarvärmen.

  12. #12
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 947

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Detta borde ju innebära att om bilen förmedlas av en bilhandlare i handlarens lokaler så gäller handlarens garantier och så vidare. Fast att det "borde" brukar inte alltid betyda att det är så.
    När en polare skulle sälja sin båt, en WellCraft 23 Nova så det rörde sig om drygt 100000kr så va firman som förmedlade båtaffären noga med att tala om för min polare att om det finns fel du känner till så ta upp dom nu osv, handlaren menade på att då han säljer båten står han för eventuella garantier & ville såklart inte ha en tråkig överaskning osv!

    Så ska man tro honom så får firman som förmedlar affären även ett ansvar gentemot köparen!

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 023

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Problemet är dock att bilen aldrig ägts av "bilfirman" utan av "gubben". "Bilfirman" har då egentligen inga skyldigheter mot köparen. Skulle man börja bråka om det så säger dom bara att dom förmedlat bilen.
    Är du säker på det?

    http://www.arn.se/Vanliga-fall/Bank/Fel ... 1/Fall-14/
    http://www.gp.se/konsument/1.207607-bil ... orsaljning?

    Konsumentköplagen paragraf 1 säger: "Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen."
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM

    Detta borde ju innebära att om bilen förmedlas av en bilhandlare i handlarens lokaler så gäller handlarens garantier och så vidare. Fast att det "borde" brukar inte alltid betyda att det är så.

    Paragraf 12 kan förresten vara användbar om man vill behålla bilen och få felen lagade om jag tyder hieroglyferna rätt. Som sagt tidigare, kolla med konsumentrådgivaren.
    Åfan, man lär sig nått nytt varje dag.
    Gone country....

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    534

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    Knepet "Vi förmedlar bara" är en klassiker som inte funkar. Eller jo det funkar eftersom folk ger upp, men juridiskt håller det inte.

    Skriver man ett bra brev till ARN lär man få rätt. Det är dock viktigt att skriva tydligt och hålla sig till fakta och inte blanda in en massa saker som inte hör till. Sen kan firman såklart strunta i ARN och då får man gå en annan väg, eftersom konsumentköplagen trots allt gäller.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    En MRF-ansluten handlare har förbundit sig att följa ARNs rekommendation, så där har man ju lite trygghet. Men det handlade det ju inte om i det här fallet.

    Handlar man av Buddhas bilar som har företagets bilar reggade på olika kompisar så får man ju utgå ifrån att det blir trubbel på nåt sätt.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 855

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    Konsumentköplagen gäller har jag ju förstått och då firman sålt bilen via blockets företagsannonser, samt att kvittot är stämplat med företagets namn så är jag rätt säker på att jag har rätt.

    ARN lär dom skita i, dom vet nog inte ens "vem" det är

    att prata med dom är menlöst.

    så om man drar det ett steg längre, eftersom komsumentköplagen är tvingande, hur kanjag göra för att maximalt vara jobbig för dom?

    om dom gör ett lagbrott, vad kan dom råka ut för? näringsförbud? böter? svartlistade?

    mvh Henke
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    Du har köpt en bil.

    Du är missnöjd. Du klagar.

    Säljaren säger - Okej, köpet går tillbaka.

    Jag förstår inte vad som är problemet. Tycker det låter lite väl magstarkt att kräva att de ska kosta på bilen en reparation som potentiellt kan kosta mer än vad du gav för bilen, även om konsumentköplagen säger annat.

    Låt köpet gå tillbaka och leta reda på en annan bil med fungerande AC för samma pengar. Om jag fattat det hela rätt vid en snabb genomläsning så går du ju skadeslös ur en "misslyckad" affär. Syftet med konsumenträtten är ju att skydda konsumenterna och jag tycker det låter som du inte förlorar nåt(?)

  18. #18
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 950
    Medlem#
    Dolt

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    Citat Ursprungligen postat av popeye
    ...att prata med dom är menlöst.
    Om du får konsumentvägledaren att prata med dom direkt kanske det blir skillnad då det är en mindre firma. (T.ex en större vitvarutillverkare, som vi kan kalla BOSCH, totalvägrar tyvärr att lyssna på fakta och argument vem som än ringer.) Du har ju trots allt rätten på din sida att få bilen reparerad i och med paragraf 12 och att ge upp och låta dom lura nästa kund, en ensamstående arbetslös mamma, tycker jag inte att de ska få möjligheten till. Mitt råd står kvar, prata med konsumentrådgivaren i staden.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 855

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    Citat Ursprungligen postat av Lostmygun
    Du har köpt en bil.

    Du är missnöjd. Du klagar.

    Säljaren säger - Okej, köpet går tillbaka.

    Jag förstår inte vad som är problemet. Tycker det låter lite väl magstarkt att kräva att de ska kosta på bilen en reparation som potentiellt kan kosta mer än vad du gav för bilen, även om konsumentköplagen säger annat.

    Låt köpet gå tillbaka och leta reda på en annan bil med fungerande AC för samma pengar. Om jag fattat det hela rätt vid en snabb genomläsning så går du ju skadeslös ur en "misslyckad" affär. Syftet med konsumenträtten är ju att skydda konsumenterna och jag tycker det låter som du inte förlorar nåt(?)
    Hejsan, du har till stor del rätt.

    Jag är nöjd med bilen, och accepterar att acn är trasig, det jag stör mig på är att dom inte informerat mig om det, samt att dom varit så dryga emot mig. Hade dom sagt det hade det varit lugnt, men nu ljuger dom mig rätt upp i ansiktet istället, gällde inte bara acn utan även på andra punkter. Jag har väl i grund och botten inte förlorat någon, men det finns fler människor som köper bilar av dom. Dom verkade helt utan samvete så länge dom sålde, och det är den attityden jag stör mig på.

    mvh henke
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: "Lurad" av återförsäljare

    Citat Ursprungligen postat av popeye
    Konsumentköplagen gäller har jag ju förstått och då firman sålt bilen via blockets företagsannonser, samt att kvittot är stämplat med företagets namn så är jag rätt säker på att jag har rätt.

    ARN lär dom skita i, dom vet nog inte ens "vem" det är

    att prata med dom är menlöst.

    så om man drar det ett steg längre, eftersom komsumentköplagen är tvingande, hur kanjag göra för att maximalt vara jobbig för dom?

    om dom gör ett lagbrott, vad kan dom råka ut för? näringsförbud? böter? svartlistade?

    mvh Henke
    Du kan ju be din Konsumentvägledare att ringa upp firman och påtala att vägledaren tycker att firman har gjort fel och att de anser att du har stöd i konsumentköplagen.

    Med tanke på vilken sorts firma det verkar vara så verkar det ju mindre troligt att det skulle räcka?

    Sen om jag har fattat det rätt (inga garantier) så är väl din enda möjlighet att i så fall ta det till tingsrätten, med risk för advokatkostnader och garanterat ett långdraget ärende?

    Med tanke på vad du visste om den firman innan du köpte bilen så kanske du ska vara glad att en ej fungerande AC är ditt enda bekymmer?

Liknande ämnen

  1. Ännu en "återförsäljare" av SAAB-emblem på blocket
    Av LRV- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-04-23, 12:22
  2. [LÖST] Tråkig bilaffär - "lurad" av bilhandlare i Göteborg
    Av ahlsttho i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 01:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •