Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: montera 9-5aero turbo på en "steg1" 9-5 2.3t -00 ?

  1. #1

    montera 9-5aero turbo på en "steg1" 9-5 2.3t -00 ?

    Funderar på en sån här operation eller liknande, tips, råd synpunkter osv, jag är på funderings stadiet fortfarande, det jag funderar mest på är om jag kan köra med samma programvara eller om den måste mappas om efter turbo byte??
    9-3 SC -07

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Jag körde ett tag med ett steg 1 och aero-snurra. Det är ingen bra idé. Blinkade C.E., dvs misständning, vid längre fullgasrepor. Mitt steg 1 kom från en mycket välrenommerad trimfirma så det var inget fel på programvaran i sig, den lirade bara inte särskilt bra ihop med en större turbo.

  3. #3
    ok, då borde det alltså räcka att uppdatera steg 1 programmet?? ingen helt ny mappning??
    nån mer som har nåt att inlägga??
    9-3 SC -07

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Jag körde ett tag med ett steg 1 och aero-snurra. Det är ingen bra idé. Blinkade C.E., dvs misständning, vid längre fullgasrepor. Mitt steg 1 kom från en mycket välrenommerad trimfirma så det var inget fel på programvaran i sig, den lirade bara inte särskilt bra ihop med en större turbo.
    Och på vilket vis kan styrboxen, om den fungerar som original, känna skillnad på en lite större turbo? Jag själv tycker att det låter underligt. Om det är så, har Saab fetgjortbort sig tycker jag. Jag har flera arbetskompisar som bytt turbo snurror till sina v70, och de har inga som helst problem....
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Det är bra om du uppdaterar programvaran, framförallt om du vill få ut den extra effekten från den större turbon..

    Jag körde dock ett hundratal mil drygt med ett 18T#6 istället för 15T#5 utan massa misständningar och blinkande CE, T7 begär ju liksom en viss luftmassa och kompenserar för en måttligt större turbo utan problem....
    Dock vart bilen betydligt snabbare med nya programmet sen

    /R

  6. #6
    ok, jag är mest ute efter lite mer "flås" alltså att den öser på lite mer när den väl laddar på + att man kan dra ut den lite mer på toppen, jag är inte ute efter att få en "räserbil", e de värt pengarna tro??? e de stor skillnad på agget i aeron å i min?? eller skall man spara ihop lite mer å satsa på en större turbo + ny programvara för att få det resultatet som ajg e ute efter tro??
    9-3 SC -07

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Japp, ny turbo OCH nytt program är det som gäller för ökat fläsk i maskin... Program behöver inte bli dyrt dock om du redan anlitat Nordic eller maptun då de har en hel del program på hyllan som inte kostar speciellt mycket att uppgradera till, rådspråka med din trimmare om turboval innan du bestämmer dig..

    Min tanke är dock att en (även om det låter häftigt) "AERO" turbo låter tufft så är den faktiskt jävligt liten och jag skulle inte bemöda mig att köpa och installera en sån, större prylar direkt är det som gäller för att inte få ett turbobyte typ direkt igen när du börjar kika på steg3-4 och bli blöt i brallan av tanken på det

    Du kanske helt enkelt kan få ett påställt steg1 av din trimleverantör för en vettig slant annars? Lite mer vrid, nån/några kusar till bara ? Språka med dem!

    /Rydde

  8. #8
    jo, man e ju såklart sugen på större doningar, MEN man måste ju ha pengar också, å jag kommer aldrig i närheten av prestanda mot min hoj ändå!! då skulle jag väl behöva typ 800hk i min saab för att få samma hk/kg, men jag skulle gärna vilja kunna varva ur den lite mer, å orginalturbon vill ju inte riktigt flåsa på upp över 5000 typ, även om den e nästintill ny.. men de borde väl ett aero agg klara av?? utan att förlora för mkt "barn i bilen" egenskaper?? ( dvs bra vrid på låga varv )
    eller skall man satsa på stööre luftvägar i motorn kanske?? jag har hörst att om man hänger på rören från en diesel så skall den orka ladda på lite bättre tackvare färre flaskhalsar?? men jag vet inte om detta stämmer??
    9-3 SC -07

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Jag körde ett tag med ett steg 1 och aero-snurra. Det är ingen bra idé. Blinkade C.E., dvs misständning, vid längre fullgasrepor. Mitt steg 1 kom från en mycket välrenommerad trimfirma så det var inget fel på programvaran i sig, den lirade bara inte särskilt bra ihop med en större turbo.
    Och på vilket vis kan styrboxen, om den fungerar som original, känna skillnad på en lite större turbo? Jag själv tycker att det låter underligt. Om det är så, har Saab fetgjortbort sig tycker jag. Jag har flera arbetskompisar som bytt turbo snurror till sina v70, och de har inga som helst problem....
    Var jag otydlig? Det var mitt steg 1 som hade svårt att anpassa sig, inte SAAB-originalprogramvaran. Att programvaran märker att det sitter en annan turbo i råder det väl inga tvivel om. Frågan är hur stor marginal som finns kvar i ett trimprogram för att adaptera sig till ändrade förhållanden i hårdvaran.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av Rallysmurfen
    ok, jag är mest ute efter lite mer "flås" alltså att den öser på lite mer när den väl laddar på + att man kan dra ut den lite mer på toppen, jag är inte ute efter att få en "räserbil", e de värt pengarna tro??? e de stor skillnad på agget i aeron å i min?? eller skall man spara ihop lite mer å satsa på en större turbo + ny programvara för att få det resultatet som ajg e ute efter tro??
    Då skall du ha en större turbo. Det är just på toppen som det är skillnad mellan mitt gamla GT17 och mitt TD04, till det senares fördel.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    ...och kompenserar för en måttligt större turbo utan problem....
    Nja...det råder delade meningar om det...

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Och på vilket vis kan styrboxen, om den fungerar som original, känna skillnad på en lite större turbo? Jag själv tycker att det låter underligt. Om det är så, har Saab fetgjortbort sig tycker jag. Jag har flera arbetskompisar som bytt turbo snurror till sina v70, och de har inga som helst problem....
    Jag tror att du är ute o cyklar lite nu va... man kan inte (oavsett) bilmodell slänga på nån stor fläskig turbo och tro att programvaran kan anpassa sig till en större snurra.... och ÄVEN om den försöker anpassa tänding och bränsle så har man istället hårdvaru begränsningar som t,ex spridare som inte klarar att flöda soppa så det räcker, en pump som inte kan hålla bränsletrycket och pumpa tillräckligt...

    Jag monterade tex min turbo innan bränslesidan byggdes om och gasade jag ur bilen över 4500 varv så kom spikningarna som "ett brev på posten". Min original snurra levererade runt 0,8bar vid varstoppet. Den nya snurran har inga somhelst problem att leverera 1,8bar på ett varvstopp som är 1000rpm högre... inte konstigt att min std pump och spridare inte klarar av det... så är det bara... Saabs mjukvaror är bland dom bästa i VÄRLDEN och det är konstaterat många ggr.. men när hårdvaran sätter begränsingar och folk tror att det räcker med att ladda mer för att få mer effekt.. då går det åt skogen oxå. Ladd är inte allt.. en stor turbo ger dig inte mer effekt utan anpassad programvara. Den ger dig troligen bara mer huvudvärk.. och i längden, en rasad spis....
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    ...och kompenserar för en måttligt större turbo utan problem....
    Nja...det råder delade meningar om det...
    Det råder delade meningar även om vilken trimfirma som är bäst ju

    Men som sagt i mitt fall så var det inga problem att byta till en 18T#6 och fortsätta köra, det roliga kom dock efter jag bytt programvara.. Jag hade iaf inga problem med misständningar och CE-lampa efter bytet, och jag anser att man inte bör ha det heller om man klurar på hur T7 fungerar

    Jag anser att en liten uppgradering av turbo BÖR T7 klara av att hantera, dock bör man byta programvara ändå, men det går att åka utan problem ett par mil tex till sin programmakare

  14. #14
    ok, tack för resonemanget!! Jag skall suga på det lite, men det bör alltså vara lagom att byta till en måttligt större turbo + ev justera programvara?? Är det någon som vet nåt mer om det jag skrev med att montera lite grövre rör i "motorn" från dieseln?? så man slipper flaskhalsar på insugssidan??
    9-3 SC -07

Liknande ämnen

  1. 9-5aero "dörr paneler"
    Av AeroNicko303 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-06-22, 14:07
  2. "Hjälp" Soppa problem med 9000 turbo -88 "bli
    Av flash_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 17:50
  3. Verklig bensinförbrukning Hirsch "steg1" Aero SS ?
    Av materik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 20:58
  4. Försäkring og 900 "turbo" vs "S" eller &
    Av SaabAero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-02-20, 15:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •