Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Handbroms utan verkan

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Handbroms utan verkan

    Jag har ett problem men bara ibland med att när jag haft handbromsen åtdragen så låser den sig i åtdraget läge. Dvs spaken tar inte förräns långt upp.
    Åker jag med bilen en stund och under tiden jag kör drar jag till kraftigt i spaken så smäller det till rejält och helt plötsligt har jag motstånd i spaken igen.
    Igår tvättade jag bilen och i morse när jag skulle åka var det likadant igen.
    Är det handbromswiren som behöver smörjas eller bytas, eller är det oken som kärvar.
    På min förra bil Audi A6 var mer en regel än undantag att oken kärvade på handbromsarmen.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    80

    Re: Handbroms utan verkan

    Du skrev inte vilken bil du har, samt så har jag inte stenkoll på alla saabar, men jag utgår från att det är samma princip, om inte så lär du dig något ändå

    Jo, det är ju som så att färdbroms och parkeringsbroms är samma. (Det är därför man måste SKRUVA in kolven bak vid byte av belägg).

    När du bromsar så presar den åt beläggen bak - det är vi med på. Det som händer när du drar i handbromsen är att en arm ovanpå bromsoket bak vrider in kolven, och tvärtom när du släpper. Det är på så vis den justerar (och den mekaniska anledningen till varför man skruvar in bakre kolven vid byte som sagt).

    Detta problem är 100% vanligt på t.ex Ford. Det är armen vajer fäster i som bråkar, men kan även vara vajern i sig.

    Vad göra då? Joooo. När du upplever att handbromsen tar fel, passa på att gå bak och kolla armen.

    Om armen är kvar i åtdraget läge, så är det den som bråkar. Du kan t.ex prova hänga av vajern också för att ta reda på om det är vajern som bråkar.

    Dom åtgärder som finns är (i båda fallen), ta lös vajrar, smörj och motionera armen fram och tillbaka, smörj även vajern och slit i den lite.

    Detta "bör" åtgärga problemet det billiga sättet. Worst case scenario är att demontera oket och renovera det bit för bit, alternativt byta oket helt. Kan även räcka med nya vajrar, men den slutsaten kommer du till när du håller på.

    Kan bara blivit oerhört rörigt, men hoppas det blev vettigt
    9-3 SS Aero -03

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Handbroms utan verkan

    Citat Ursprungligen postat av TSW
    Du skrev inte vilken bil du har, samt så har jag inte stenkoll på alla saabar, men jag utgår från att det är samma princip, om inte så lär du dig något ändå

    Jo, det är ju som så att färdbroms och parkeringsbroms är samma. (Det är därför man måste SKRUVA in kolven bak vid byte av belägg).

    När du bromsar så presar den åt beläggen bak - det är vi med på. Det som händer när du drar i handbromsen är att en arm ovanpå bromsoket bak vrider in kolven, och tvärtom när du släpper. Det är på så vis den justerar (och den mekaniska anledningen till varför man skruvar in bakre kolven vid byte som sagt).

    Detta problem är 100% vanligt på t.ex Ford. Det är armen vajer fäster i som bråkar, men kan även vara vajern i sig.

    Vad göra då? Joooo. När du upplever att handbromsen tar fel, passa på att gå bak och kolla armen.

    Om armen är kvar i åtdraget läge, så är det den som bråkar. Du kan t.ex prova hänga av vajern också för att ta reda på om det är vajern som bråkar.

    Dom åtgärder som finns är (i båda fallen), ta lös vajrar, smörj och motionera armen fram och tillbaka, smörj även vajern och slit i den lite.

    Detta "bör" åtgärga problemet det billiga sättet. Worst case scenario är att demontera oket och renovera det bit för bit, alternativt byta oket helt. Kan även räcka med nya vajrar, men den slutsaten kommer du till när du håller på.

    Kan bara blivit oerhört rörigt, men hoppas det blev vettigt
    Tackar för svaret!
    Då är det som på min gamla Audi.
    En rejäl dusch med 5-56 och jucka fram och tillbaka så funkar det.

    Får testa lite
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  4. #4
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Re: Handbroms utan verkan

    Såvitt jag vet så har Saab inte dessa handbromsar ni talar om.....är det inte bromsbackar inne i bromsskivan.....de var det sist jag kollade min Saab iaf!!! Mkt vanligt att handbromswiren kärvar....enda raka är att byta ut den då allt annat är konstgjord anding ett litet tag!!!
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Handbroms utan verkan

    TS har ju 9-5 vilket framgår av signaturen. 9-5 lider ofta av kärvande handbromsvajer vilket uppkommer när den smutsiga vajern drar sönder gummiskyddet i vajeränden och då kommer det in fukt som sedan fryser. Man bör hålla rent sin handbromsvajer och inte dra den om det är för skitigt.
    Fredrik J

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    80

    Re: Handbroms utan verkan

    Sorry då. Kollade nu, och tammef-n, bromsbackar :O

    utgick iskallt från att 9-5 har samma handbroms som 9-3, enligt mig smidigare på alla sätt.

    Men då är det ju sedvanligt bromsbacksmekande då Kort o gott..
    9-3 SS Aero -03

Liknande ämnen

  1. Handbroms, otillräcklig verkan 9000
    Av Matte_E i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 02:22
  2. Mottryckets in verkan på grundtryck?
    Av TurboVulc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 06:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •