Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 60

Ämne: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    282
    Medlem#
    4619

    FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    Oj, var ska jag börja.
    Det var längesen man var aktiv här, men bilägandet har ett tag varit A-B för mig. Men nu vänder det nog.

    Mitt nick först kanske: FormerMazda, detta är det första nick för forum jag nånsin skaffade mig, och det skaffade jag mig på STCS då jag köpte min första SAAB.
    Innan hade jag ägt totalt tre styck mazda 626. Inget fel på dom bilarna egentligen. Men efter att min bror köpte en SAAB 9000 så undrade man vad man gjorde i nån annan bil.
    Ungefär så kändes det.
    Jakten började och snart stod jag där med en SAAB 9000 CSE A50 -97 med 2,3t (170hk konverterad till 200hk).
    En goare bil på alla plan för de pengarna finns nog inte.
    Denna bil mötte tyvärr sitt öde i ett dike efter ett möte med skogens konung.
    Efter den så var det iallafall enkelt vad man skulle kolla på för biltillverkare, och min nästa bil blev en SAAB 9-5 2,0t SE (150hk "trimmad" med SAAB-trim till 190hk). Den rullar än i min ägo, och trots sina 25500mil så är inget av vikt bytt, så visst är jag nöjd. Men generellt så finns inte riktigt SAAB-känslan i den. 190hk känns inte riktigt som det borde. Och blinkersspaken glappar. Låter kanske löjligt, men det är ju ändå en premiumbil. Dumma GM.. Skyller allt på dom.

    Med ovan ständigt om än lite, men ändå molandes i mig så har jag titt som tätt sneglat på 9k A50's igen. Det har dock aldrig blivit av då de stått sig i pris och jag har inte haft ekonomin riktigt. Men saker ändras och nu har de gått ner rejält i pris och min ekonomi upp. Så det är dags. Samtidigt så har jag märkt att 9k's i bra skick börjar bli tunnsått. Och är de fina i plåten så är det ofta sönderstylat.
    Men så dök jag på en nu på blocket.

    Den var på bilden fin i lacken, och ägaren utlovade att ingen rost eller defekter finns.
    Mailade lite och fick ytterligare bilder, bestämde mig för att åka att titta på den. Det är ju ändå 28mil enkel resa för mig. Då när jag ringer nämner han en liten läcka på grenröret.
    Nåväl, det hindrar inte mig. Jag packar sambo och mat och åker ner. På plats så ser bilen först ut precis så fin som jag hoppats. Men snart ser jag att förar dörren är sönderbruten. Detta hade han helt glömt. Jo tjena.
    Och läckan som knappt hördes hörs tydligt, men är i skarven mellan downpipe och turbo. Är inte så orolig för detta heller.
    Provkörningen gav däremot kluvna tankar, laddtrycket skenar och inget grundladd finns, alltså den skenar med tända bromsljus. Bilen har stått i ett halvår så med största sannolikhet är det wastegate som kärvat.
    Funderar på om jag ens vill ha denna men bestämmer mig för det då det ju är en fin bil i övrigt, dessutom precis den jag vill ha med silver lack, och svart skinn med mockainläggen. Träinslag i ratten och den bara är så rätt i övrigt. Modellen är ju en SAAB 9000 CSE A50 2,3T (200hk).
    Prutar lite då det ändå var lite som felade, så 14000kr fattigare åkte vi hem med bilen.

    Väl hemma så gås bilen igenom ordentligt i kaross och invändigt. Eller ja, så ordentlig man är utomhus nu. Och då finns det lite bubblor i lacken vid ett antennfäste, och fem prickar på huven. Sen är det förardörren då, och den har mött framskärmen, så där finns lite. Annars inget.
    Av det elektriska fungerar allt utom värmen i förarstolen. Tror dock det är knappen då bägge slingorna sällan är trasiga?
    Sen hittade jag visst ett papper från Nordic Uhr i bilen. Intressant då ägaren inte trodde den var trimmad. Men efter lite efterforskning så visar det sig att farbror som köpt bilen ny mer eller mindre åkt direkt till Nordic med den, det skiljde 10dagar mellan första reg. och dagen då Nordic trimmade den. Så nu är det 240hk och 350Nm program i. Steg 2 innebär också rostfri halvsats. Tackar ingen nej till.

    Mitt mål med denna bilen är att få den i så bra skick som jag förmår. Vissa detaljer ska bytas för visuellt bättre utseende. Men det är i stil med vita skärmblinkers.
    Sen ska chassie få sig en funderare. Men då är det på sin höjd ett AERO-chassie som åker på. Vill inte ha en stötig låg bil. Det är inte kul i längden. Funderar på speedparts chassie som sänker 10mm. Låter som ett AERO-chassie?
    Även bromsar kan få sportbromskit från speedparts. Men det är ju för att man får slitsade skivor och EBC-greenstuff runt om för 3600kr. Billigt som tusan. EBC-greenstuff dammar minde än vanliga belägg också, så det är också en fördel.

    Annars är det original som gäller. Men utrustning från SAAB som gick att få ska letas reda på. Det finns i mängder där ute, bara att leta. Och har du nåt, tveka inte, sälj det till mig.

    Bilder kommer tas på bilen, och framstegen kommer läggas upp här om intresse finns.
    Det finns ingen tidsplan, detta kan mycket väl vara mitt livsprojekt. Men jag är sugen så mycket kommer nog hända inledningsvis.
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    Re: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    Kul! Saab 9000 är ju helt klart schyssta.

    Det låter som att det kan bli en projekttråd detta.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    282
    Medlem#
    4619

    Re: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    Det kan helt klart bli en projekttråd. Nästan så jag skulle ta och bestämma ATT det ska bli det.

    Moderator får gärna flytta.
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156

    Re: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    Citat Ursprungligen postat av FormerMazda
    Moderator får gärna flytta.
    Ok.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    282
    Medlem#
    4619

    Re: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    Tackar ödmjukast!
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  6. #6
    Sugmotor Chrilles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8832

    Re: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    En liiten uppdatering är väl på sin plats? Jag har nämligen hjälpt till med att minska mönsterdjupen fram på pärlan, det var enormt underhållande och gick ändå förhållandevis lätt I övrigt har det inte hänt så mycket tror jag

    /Chrille
    Saab 9-5 2,3t BioPower -08
    Saab 9000 2,3ltt -97
    Husvagn med dubbla överliggande takluckor
    Yamaha TDM 900

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    42

    Re: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    satt här och läste din info om projektet.
    Jag tryckte direkt på bevaka

    Kör nu på så vi får se lite bilder och att det händer lite best of luck
    I stallet: 3dörrars svart 900 2.0T Talladega -97| 9-5 Biopower 2.0t -06

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    Tjena Anders!

    Det var fasen i mig inte igår!

    Kul att se att du börjar komma tillbaka där saabägandet började, och att det finns gott om projektplaner. Blir nästan lite avis, kanske också borde kolla 9000 igen.

    Mvh Anders
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    Jag har aldrig varit något stort 9000-fan, även om det är schysta bilar, men denna tråd ska följas!
    Men var i allsin dar är de obligatoriska bilderna?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    153

    Re: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    Jag körde bilstein-dämpare + h&r-fjädrar runt om, inte ett dugg stötig.
    Mycket trevligare att köra med bussningar också ;-).

    Även jag hakar på trenden med att gnälla över bristen av bilder ;-).



    Sent from my Optimus 2X using Tapatalk
    Skoda Fabia RS -11 med extra allt! http://www.garaget.org/?car=241122

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    282
    Medlem#
    4619

    Re: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    Hallojs!

    Kul att det ger sånt gensvar!

    Bilder kommer, men helgen efter att bilen köptes var det runt -20°c hemma. Denna helgen har jag knappt varit hemma alls.
    Och i veckorna hinner jag inte än innan det blir mörkt. Så tills jag får komma hem i tid en dag eller en helg inte är upptagen så har jag fått vänta. Och det svider!

    Under tiden kan ni suga på den här:
    Bilen har sedan jag köpte inte lyckats reglera ner laddtryck, det skenar. Även med tända bromsljus, även testat slangarna till MVn.
    Är det nåt annat än WG? Och är det bara att blåsa med tryckluft (max 1bar ja) i slangen till denne?
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    153

    Re: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    Citat Ursprungligen postat av FormerMazda
    Hallojs!

    Kul att det ger sånt gensvar!

    Bilder kommer, men helgen efter att bilen köptes var det runt -20°c hemma. Denna helgen har jag knappt varit hemma alls.
    Och i veckorna hinner jag inte än innan det blir mörkt. Så tills jag får komma hem i tid en dag eller en helg inte är upptagen så har jag fått vänta. Och det svider!

    Under tiden kan ni suga på den här:
    Bilen har sedan jag köpte inte lyckats reglera ner laddtryck, det skenar. Även med tända bromsljus, även testat slangarna till MVn.
    Är det nåt annat än WG? Och är det bara att blåsa med tryckluft (max 1bar ja) i slangen till denne?
    Borde inte vara något annat än WG, dom har ju en tendens att kärva när bilen blir lite gammal.
    Kan ju även vara fel i mjukvaran, har den alltid varit så här (även för förra ägaren)?
    Skoda Fabia RS -11 med extra allt! http://www.garaget.org/?car=241122

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    282
    Medlem#
    4619

    Re: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    Förra ägaren visste mest ingenting.
    Eller så lurades han.

    Frågade om bilen var trimmad, vilket den inte skulle vara.
    Sen att det låg papper från Nordic i handskfacket, det hade de nog aldrig sett då.
    Men bilen är steg2 trimmad hos nordic. Gjordes 10dagar efter att den togs i trafik.
    Innan jag köpte ska den ha stått nära ett halvår.
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    153

    Re: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    Citat Ursprungligen postat av FormerMazda
    Förra ägaren visste mest ingenting.
    Eller så lurades han.

    Frågade om bilen var trimmad, vilket den inte skulle vara.
    Sen att det låg papper från Nordic i handskfacket, det hade de nog aldrig sett då.
    Men bilen är steg2 trimmad hos nordic. Gjordes 10dagar efter att den togs i trafik.
    Innan jag köpte ska den ha stått nära ett halvår.
    Normalt att WG kärvar då om den stått ett tag.
    Kolla om du kan motionera armen frammåt och bakåt.
    Dvs om den glider frammåt och bakåt mjukt och smidigt eller om det är trögt och ryckigt !
    Skoda Fabia RS -11 med extra allt! http://www.garaget.org/?car=241122

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    282
    Medlem#
    4619

    Re: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    Vädret är emot mig..
    Hela vintern har det varit milt och hyffsat torrt. Men när jag väl köper mig den här bilen så blir det kallare än vad det varit på hela vintern, och snö på det.
    Men igår så tog jag tag i det, fram med högtryckstvätten och sköljde av det värsta. Det ser lite roligare ut, och det är lättare att urskilja vad som är smuts och inte.
    Självklart skulle det förstås regna och snöa om vartannat, så det blev bara en enkel fotografering i all hast, ingen djupdykning i vad jag vill göra med bilen, och fortfarande har jag inte kommit åt nån ramp för kolla under. Ska nog bygga en egen till sommaren..

    Hur som helst, här kommer det bilder! (länkat till oskalade bilder)

    Framifrån, inte mycket att säga.

    http://www.rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bi...120218-001.JPG

    Bakifrån, inte mycket att säga där heller. Den skarptsynte ser dock ett annat slutrör än original.
    Det beror på Nordic steg 2. Inte original, men rostfritt, så det får nog sitta kvar.

    http://www.rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bi...120218-002.JPG

    Närbild motorhuv, stenskott.. Men det borde vara rätt enkelt att fixa.

    http://www.rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bi...120218-005.JPG

    Närbild skärm, skrapsår mellan listerna, kommer av att dörren hänger. Dörren ska dock bytas, varför syns i nästa bild.

    http://www.rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bi...120218-006.JPG

    Närbild förardörr. Nån som hade svårt att skilja på mitt och ditt.. Dörren ska bytas, det är nog enklast. För den är uppbruten vid rutan också, så dörren är "full av vatten".

    http://www.rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bi...120218-007.JPG

    Inredningen, Svart skinn med mocka-inlägg och flygplansloggan i ryggstöden. Träinlägg i ratten. Precis det jag letade efter.
    Inga skador att tala om, skinnet är lite slitet på förarstolen, men jag tror att en lädervård kommer göra stor skillnad. Sätesvärmen i förarstolen funkar inte heller, men eftersom varken rumpan eller ryggen fungerar så tror jag på annat fel än själva stolen. Annars fungerar allt.

    http://www.rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bi...120218-011.JPG

    Inredningen bak också, bara för att.

    http://www.rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bi...120218-012.JPG

    Ett skapligt skitigt motorrum. Det ska putsas en del här.. Wastegate har hängt sig, och apc ventilen trillat loss. Vetilkåpepackningen fuktar lite också. Annars i fungerar allt.

    http://www.rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bi...120218-015.JPG



    Det var bilderna inledningsvis. Bilen lämnades in för genomgång hos lokala saab-verkstan också. Gillar dom grabbarna, de gör bra jobb och är inte dyra i pris.
    Så för en jäkligt grundlig genomgång tog de bara 220kr.
    Listan blev som följer - med min kommentar vad jag tänkt:
    Vindruta sprucken - byts
    Skivor fram - byts
    Klotsar fram - byts
    Slang tankpåfyllning av - kollas upp, luktar inget och läcker inget trots full tank.
    Parkeringsbromsvajer hänger - hängs upp
    Parkeringsbromsvajer kärvar - den har stått länge..
    Alla lagerstöd slut - gissade detta, byts
    Däck fram olagliga - vinterdäck. Ska inte åka vinterväg.
    Höger damask - byts
    Länkarmsbussningar fram - gissade detta, byts
    Längsgående bromsrör - byts
    Vänster främre bromsrör - byts
    Avgasgummin - byts
    Magnetventil lös - sätts fast..
    Gasfjädrar motorhuv - byts
    Broms kärvar - stått länge, men renoveras
    Motoroljan mycket dålig - ska skölja och byta olja
    Parkeringsljus vänster fram - alla lampor på bilen ska bytas
    Blinker fram vitt sken - alla lampor på bilen ska bytas
    Läkage mellan turbo-downpipe - fixas
    Skyltbelysning trasig - alla lampor på bilen ska bytas
    Parkeringsljus bak - alla lampor på bilen ska bytas
    Bromsljus bak - alla lampor på bilen ska bytas
    Sidoblinkers lös - ska bytas till vita original
    Laddtryck skenar - kärv wastegate
    Bakrutespolning fungerar ej - kollas upp och lagas
    Frikopplar dåligt - ? Har inte hittat detta.
    Multirem - byts
    Spännare multirem - byts
    Vakuumslangar - byts
    Oljeläkage "plugg" ventilkåpa -byts
    Oljeläkage ventilkåpa - packning byts

    En diger lista kan tyckas, men mycket är ren service och normalt slitage. Sen har den stått länge, så en del beror på det.
    Ekonomin finns, det är
    16kkr undansatt till detta. Sen kommer det ju pengar löpande varje månad.

    Dåså, detta var början på resan! Mer ska hittas och så fort väder tillåter börjar saker fixas!
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  16. #16
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Re: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    Ser riktigt fin ut, och med lite jobb blir den ännu finare.

    Jobba på!

    MVH

  17. #17
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    Börja med att koppla wg-slangen direkt på nippeln på kompressorhuset. Om du ej får stabilt glt på 0,4-0,5bar över hela varvtalsregistret så har du ett wg-problem.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    282
    Medlem#
    4619

    Re: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    Tackar för lovorden!

    Ang ladd, så är jag ganska säker på wg-problem. Kan inte med fingrarna röra stången, känns ganska låst i sitt läge.
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    282
    Medlem#
    4619

    Re: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    Tro't eller ej, men jag har tagit mig lite tid till bilen idag!

    Jag misstänker ju WG-klockan, den är nämligen ihopsvetsad, alltså burken mot gaveln, och ser allmänt ofungerande ut. Så utan vidare felsökning byttes denna mot en som suttit i en 9-5 om jag inte är helt fel ute. Dock var armen mycket längre, säkert två cm, så jag trodde inte på det direkt. Och mycket riktigt så bygger den inte ladd alls nu.
    Men det är ju bra också, för då är ju iallafall WG fungerande.

    Men är det nån som vet hur lång armen ska vara på WG-klockan?
    Och vad har jag för turbo? Garret, men vilken? Original var bilen en 2,3T (200hk)

    Jo, jag har testat APC-ventilen också, blåst och sugit och mätt. Allt verkar ok, dock är inte R helt tät mot W och C. Ganska, men inte helt.
    Ventilen surrar o lever också när man torrgasar lite..
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50

    Du har en Garrett T25. Behöver alltså en WG för den modellen..
    Inte en Garrett GT17 alt Mhi TD04-15t som finns på 9-5an.

    Mvh

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Samma växellåda i 9000cse -94 jämfört med -95
    Av Teet i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-09-26, 13:41
  2. Svar: 41
    Senaste inlägg: 2013-07-06, 00:09
  3. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •