Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab 93 aero hackar/"slår" vid gaspådrag.

  1. #1

    Saab 93 aero hackar/"slår" vid gaspådrag.

    Tjabba!

    Jag kör en Saab 9-3 aero -00.

    Bilen har börjat bete sej så konstigt på sistone! vid fullt gaspådrag så liksom slår det till väldigt hårt, som om en kraftig motorbroms går i. På väg till jobbet imorse blev det så och likaså turbon slutade fungera. den laddade inte upp längre än mitt emellan gröna och gula fältet på mätaren.

    Detta problem kom nu när jag fått ett stort hål bakom den bakre ljuddämparen som är beställd och på väg att bytas, kan det ha ngt sammanhang? Kanske att det på ngt vis blir skumt flöde lr ngt?

    Är ju inte de roligaste att köra en Aero som man inte kan gasa med Hoppas ni där ute har bra teorier om vad det kan vara!
    Saab 93 TTID -09

  2. #2

    Re: Saab 93 aero hackar/"slår" vid gaspådrag.

    Nu när jag körde en sväng så funkade turbon som vanligt så jag tänkte jag skulle testa gasa lite o se vad som hände. De vart exakt samma sak o turbon la av igen! Men när jag stannade och startade om bilen så funkade den som vanligt igen... Fattar noll va de kan vara...
    Saab 93 TTID -09

  3. #3

    Re: Saab 93 aero hackar/"slår" vid gaspådrag.

    Ingen som har en aning?
    Saab 93 TTID -09

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Saab 93 aero hackar/"slår" vid gaspådrag.

    Jag skulle chansa på att rycken/hacken du känner är misständningar och att bilen går i limp home pga random missfires och därför bara laddar glt efteråt.

    Men jag kan inte riktigt koppla det till hålet i ljuddämparen. Har du kollat resten av avgassystemet? Är t ex katten igensatt blir det ett jävla mottryck som skapar värme upp i turbon och kan leda till knack/spik.

    Är båda lambdasonderna intakta?

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Saab 93 aero hackar/"slår" vid gaspådrag.

    Låter ju definitivt som Bagarn säger att något får systemet att slå ifrån och gå i limp home.
    Lyser check engine lampan?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6

    Re: Saab 93 aero hackar/"slår" vid gaspådrag.

    Ingen check-lampa lyser. Dock så hade jag problem i början när jag köpte bilen, nu när du säger det... Då var det en gång som det slog som satan i motorn, 2-3 ggr och lampan tändes i några sekunder... Det var exakt samma fast kraftigare.
    Saab 93 TTID -09

  7. #7

    Re: Saab 93 aero hackar/

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Jag skulle chansa på att rycken/hacken du känner är misständningar och att bilen går i limp home pga random missfires och därför bara laddar glt efteråt.

    Men jag kan inte riktigt koppla det till hålet i ljuddämparen. Har du kollat resten av avgassystemet? Är t ex katten igensatt blir det ett jävla mottryck som skapar värme upp i turbon och kan leda till knack/spik.

    Är båda lambdasonderna intakta?
    Missade ditt inlägg när jag läste på Iphone

    jag har inte tatt isär ngt på systemet lr kollat katten, har beställt hem ett nytt system som förhoppningsvis ska monteras i veckan. Dock så har det blitt "Dödens schema" på jobbet så jag måste nog lämna in bilfan så ngn kan montera ihop de åt mej så jag kommer inte kunna kolla katten i samma veva :/ Antar att jag får be som att slänga ett öga på det.

    Lambdasonderna borde väll tända Check enginelampan om de e paj?
    Saab 93 TTID -09

  8. #8
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Saab 93 aero hackar/"slår" vid gaspådrag.

    Får du inga blink ens en gång när det rycker som mest? CE borde blinka om det är misständningar det rör sig om.

    Det är inte nödvändigtvis så att man får felkod pga. lambdasonder. Det kan bli så att dom inte är helt paj utan endast fungerar "otillfredsställande" vilket ställer till det för bilen då den ska kalkylera luft/bränsle. Ofta får man snarare felkod för något annat till följd av att lambdasonderna inte fungerar som dom ska, men dom felkoderna dyker oftast upp när något värde avviker ganska mycket från vad det ska.

    Det du skulle kunna göra om du lämnar in för att byta avgas är att be om att dom även mäter soppatrycket. Dom rycken du beskriver är även snarlikt dom man kan få om bilen inte får tillräckligt med bränsle. Och eftersom dom dyker upp när du gasar och börjar ladda kan det tyda på att bränslet av nån anledning inte räcker till för högre rpm. Soppapump, spridare, btr - Kolla dom. Inget av dom ger felkod men ställer till stora problem och kan definitivt göra att bilen hoppar i limp home.

  9. #9

    Re: Saab 93 aero hackar/"slår" vid gaspådrag.

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Får du inga blink ens en gång när det rycker som mest? CE borde blinka om det är misständningar det rör sig om.

    Det är inte nödvändigtvis så att man får felkod pga. lambdasonder. Det kan bli så att dom inte är helt paj utan endast fungerar "otillfredsställande" vilket ställer till det för bilen då den ska kalkylera luft/bränsle. Ofta får man snarare felkod för något annat till följd av att lambdasonderna inte fungerar som dom ska, men dom felkoderna dyker oftast upp när något värde avviker ganska mycket från vad det ska.

    Det du skulle kunna göra om du lämnar in för att byta avgas är att be om att dom även mäter soppatrycket. Dom rycken du beskriver är även snarlikt dom man kan få om bilen inte får tillräckligt med bränsle. Och eftersom dom dyker upp när du gasar och börjar ladda kan det tyda på att bränslet av nån anledning inte räcker till för högre rpm. Soppapump, spridare, btr - Kolla dom. Inget av dom ger felkod men ställer till stora problem och kan definitivt göra att bilen hoppar i limp home.
    Ok, du ska ha grymt tack för all hjälp! CE-lampan blinkade bara en gång när det var som värst. Det var runt 5000rpm på trean. Sedan dess har jag inte kört alls så hårt med den.

    Jag ska kolla upp bränslepumpen då det var det första jag trodde var fel också. Känns när det börjar rycka som att det är bränslerelaterat, som när man precis får torsk i tanken.

    Men måste fråga vad "bar" är för ngt? Likaså "limp home"?
    Saab 93 TTID -09

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Saab 93 aero hackar/"slår" vid gaspådrag.

    Har sökt i texten och hittar inte "bar".

    "Limp home" - "halta hem" är programmerat så om motorn, automatlådan eller xenonljusen (finns säkert fler system) känner att nåt är fel så går de in ett felsäkert läge. Vad det gäller motorn så låter programmet dig att köra hem (halta hem) men för att undvika skador på motorn så ställs laddtrycket ner.

    Vad det gäller ditt fel: Underhåll? När byttes stift och bränslefilter senast?

    Sen får de som är duktiga ganska lite information från dig. Du skriver att det är en Aero, en beteckning som funnits på og900, 9000, og9-3, og 9-5 och ng 9-5.

  11. #11
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Saab 93 aero hackar/"slår" vid gaspådrag.

    Det står ju att det är en 9-3 i rubriken...

    Jag vet inte vart du fick "bar" ifrån?
    Jag skrev "btr" kanske är det du menar? Det står annars för bränsletrycksregulator och sitter på fuel-railen.

    Bar är en enhet för tryck

  12. #12

    Re: Saab 93 aero hackar/"slår" vid gaspådrag.

    Citat Ursprungligen postat av Lostmygun
    Har sökt i texten och hittar inte "bar".

    "Limp home" - "halta hem" är programmerat så om motorn, automatlådan eller xenonljusen (finns säkert fler system) känner att nåt är fel så går de in ett felsäkert läge. Vad det gäller motorn så låter programmet dig att köra hem (halta hem) men för att undvika skador på motorn så ställs laddtrycket ner.

    Vad det gäller ditt fel: Underhåll? När byttes stift och bränslefilter senast?

    Sen får de som är duktiga ganska lite information från dig. Du skriver att det är en Aero, en beteckning som funnits på og900, 9000, og9-3, og 9-5 och ng 9-5.
    Ah, Cool! Visste inte att Saab hade ett sånt "felsäkert" läge. Har jag lärt mej de också

    Jag köpte faktiskt nytt bränslefilter och soppafilter igår, men ska bara få tid att slänga på de.

    Sorry, jag ska ändra första inlägget så det står exakt vad jag åker.
    Saab 93 TTID -09

  13. #13

    Re: Saab 93 aero hackar/

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Det står ju att det är en 9-3 i rubriken...

    Jag vet inte vart du fick "bar" ifrån?
    Jag skrev "btr" kanske är det du menar? Det står annars för bränsletrycksregulator och sitter på fuel-railen.

    Bar är en enhet för tryck
    Ahaha, jävla iphones! Mina fingrar gillar inte de lilla, lilla tangentbordet Va "bsr" jag inte hängde med på

    Ska kika upp allt detta, förhoppningsvis till helgen om jag inte blir inkallad. Hör av mej om hur allt går!

    Ni ska ha Supertack sofar, märks att ni vet va ni snackar om!
    Saab 93 TTID -09

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 "Aero" st2 hackar vid fullgas.
    Av Saab_Performance i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2013-03-04, 21:11
  2. Hackar och slår ifrån vid gaspådrag
    Av georgekenedy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-05-31, 16:12
  3. Bilen hackar "lite" vid gaspådrag
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 20:17
  4. Bilen "hackar" vid gaspådrag... hjälp.
    Av fuinho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 16:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •