Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Arghhh!!! tappade vänster fram blinkers vid 250km/h

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338

    Arghhh!!! tappade vänster fram blinkers vid 250km/h

    Tog en repa ikväll på nynäsvägen och precis när jag kom upp i 250km/h så smällde det till nånstans där framme. Jag drog ner i hastigheten och körde några km under hundra för att kyla ner turbon ordentligt innan jag skulle stanna och se vad som hände.

    Det jag såg var att vänster fram blinkersen var borta, att blinkersen är borta kan jag leva med, men det som jag är irriterad på är att blinkersen gjorde fyra djupa jack i framskärmen.

    Hur faan kunde den lossna bara sådär, vanligtvis måste man lossa på spärren och dra ut blinkersen några cm för att få bort den. Blir det nån slags vakum där framme när man kör fort??
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426
    Det har hänt fler än dig så Saab är säkert medvetna om felet.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    ja, detdär kan man nog få ersättning för.... har hört det nånstans... åk o kolla... vad är det för årsmodell?
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  4. #4
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    säg inte att du kört 250 blås i sverige bara!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    säg inte att du kört 250 blås i sverige bara!
    Ja, 250km/h enl. hastighetsmätaren nynäsvägen kvällstid, rätt så få bilar på vägen då.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    är det inte den vägen som är ruskigt olycksdabbad????? jaja kanske inte så konstigt om folk ligger å svinkör i 250 på kvällarna.

    Tror airflowfredde menade att du inte skulle säga det till saab.

  7. #7
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 009

    Re: Arghhh!!! tappade vänster fram blinkers vid 250km/h

    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02

    Det jag såg var att vänster fram blinkersen var borta, att blinkersen är borta kan jag leva med, men det som jag är irriterad på är att blinkersen gjorde fyra djupa jack i framskärmen.
    Tur i oturen.

    Var glad att blinkersen inte hängde kvar för då hade du haft mängder av repor och bucklor i både huv och framskärm.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    är det inte den vägen som är ruskigt olycksdabbad????? jaja kanske inte så konstigt om folk ligger å svinkör i 250 på kvällarna.

    Tror airflowfredde menade att du inte skulle säga det till saab.
    Nej det är inte den olycksdrabbade vägen jag körde 250! Jag körde faktist tre gånger fram och tillbaka i normal hastighet på en raksträcka ändå tills jag inte hade några bilar framför mig i sikt för att slippa köra om folk i 200+ hastighet.

    Det är skillnad att köra 250 en eftermiddag ner alla är på väg från jobbet och på kvällstid en helgdag.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Harlösa, Skåne
    Inlägg
    250
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02

    Det är skillnad att köra 250 en eftermiddag ner alla är på väg från jobbet och på kvällstid en helgdag.
    Nej det är inte skillnad på det för det är lika korkat varje gång !!!!

    Men som sagt var glad att den inte hängde kvar... det gjorde min i 100 knyck inte så vackert efteråt....
    Saab 2000 bra mycket snabbare än din bil...
    Kör: Saab 95 V4-73, Cadlillac BLS 2.0 Biopower -08 samt Saab ng9-5 TiD4 Vector Hirsch -10
    Produktionsrapporterna ng9-5 och 9-4X https://9-5sc2012.com/productionreport/

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Hm, är det framblinkersen som lossnar, eller är det sidblinkersen? Hur fan kan hela framblinkersen lossna isf

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Niils
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02

    Det är skillnad att köra 250 en eftermiddag ner alla är på väg från jobbet och på kvällstid en helgdag.
    Nej det är inte skillnad på det för det är lika korkat varje gång !!!!
    __________________________________________________ ____


    Så din tolkning är att alla här på forumet är korkade som kör fortare än 200+?? Hur många tror du här på forumet har inte provat nån gån sin bils toppfart. Och jag gjorde det en gång på sex månader eftersom omständigheterna var gynsamma för detta!
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Av ren nyfikenhet, vilken sträckning av nynäsvägen? Landsvägen eller motorvägen?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Av ren nyfikenhet, vilken sträckning av nynäsvägen? Landsvägen eller motorvägen?
    Motorvägen, vid avfarten Haninge.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Tänkte väll. Det spelar ju lite roll om man ligger 250km/h på motorvägen eller på den smala jävla asfaltssträngen till väg mellan VH o Nynäs.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Tänkte väll. Det spelar ju lite roll om man ligger 250km/h på motorvägen eller på den smala jävla asfaltssträngen till väg mellan VH o Nynäs.
    Haha, jag må vara lite korkad men så korkad är jag inte att jag kör 250 på en smal 70väg
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    339
    kom tillbaka till ämnet och svara på om de var sidoblinkers eller frontblinkers!
    Andreas Jansson
    Skoda octavia rs1 -04

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Antejasse
    kom tillbaka till ämnet och svara på om de var sidoblinkers eller frontblinkers!
    Sorry , det var vänster frontblinkers, t.o.m kontakten som lampan sitter i rycktes ut från kablaget
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    Min blinkers lämnade bilen redan vid 90... dagen efter man köpt den.. bara in å få en ny på saab...

    Klart man inte ska köra snabbare än tillåtet men som så många andra så blir man ju nyfiken nån gång..
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Vid riktigt höga farter så skapas väldigt stora krafter som sliter och drar i saker och ting.

    Man hade vissa problem med 9-5 när den utvecklades just med dessa saker som utploppande blinkers och flexande framhuvar i höga farter.

    Vid högfartstester så i maxfart så kunde man t ex. se ventilkåpan från förarplatsen fast huven var stäng, den glipade rejält i bakkant. Tanken var att man skulle köra med enkelt huvlås men efter en del mätningar så kom man fram till att det var väldans många hundra Kg som slet uppåt i främre huvdelen i höga farter, så det snackdes om att man skulle vara tvungna att välja dubbla lås eller förstärka huven, men det senare var lite knivigt då huven redan var godkänd i krockprovet eller nåt sådant. Minns inte allt i detalj nu.

    I samma veva uppdagade man problem med att de främre blinkerserna kunde ploppa ut i höga farter. Har för mig att man mätte en utåtriktad kraft på 30-50 Kg eller nåt sådant som slet utåt i höga farter.

    Allt beroende på aerodynamiska fenomen.

    Nu är detta ju vardagsmat för alla biltillverkare, att stöta på och försöka lösa sådana problem på bästa smiddigaste och billigaste sätt.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Fy fan, 30-50kg som drar rätt ut är rätt mycket!

Liknande ämnen

  1. Blinkers fram OG-9-3 -99
    Av Martin 2445 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 17:43
  2. [LÖST] Bakljus vänster bak och dimljus vänster fram får ingen 12V? 9000 -93
    Av JorisS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 14:43
  3. Tappade vänster fram däck
    Av 900s grå i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 23:32
  4. Alla blinkers på vänster sida lyser.
    Av Mafnus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 18:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •