Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ersätta en T8 -89 till en T16 -91 vad behöver man tänka på?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    27

    Ersätta en T8 -89 till en T16 -91 vad behöver man tänka på?

    Hej, funderar på att byta till t16 i min OG900 t8 special då motorn som sitter i e ganska dålig. Hur blir det med styrningen boxar o dylikt?

    Sen en fråga till vad skiljer en t16 ltt och en fulltryckare?

    motorn jag tänkt montera i är från en OG 900S -91

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: Ersätta en T8 -89 till en T16 -91 vad behöver man tänka

    Det enda som skiljer mellan 900S LTT och 900 FTT är att 900S inte har APC monterat och IC är inte heller monterat, resten är samma, till och med turbon är den samma så vitt jag vet!

    Sen är det lambdastyrningen som är helt annan, T8 har k-jetronic medans T16 har Lucas system.

    Resten vet jag tyvärr inte!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    27

    Re: Ersätta en T8 -89 till en T16 -91 vad behöver man tänka

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Det enda som skiljer mellan 900S LTT och 900 FTT är att 900S inte har APC monterat och IC är inte heller monterat, resten är samma, till och med turbon är den samma så vitt jag vet!

    Sen är det lambdastyrningen som är helt annan, T8 har k-jetronic medans T16 har Lucas system.

    Resten vet jag tyvärr inte!
    Ok, då vet jag lite mer, tack för hjälpen.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 246

    Re: Ersätta en T8 -89 till en T16 -91 vad behöver man tänka

    Citat Ursprungligen postat av jrswe
    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Det enda som skiljer mellan 900S LTT och 900 FTT är att 900S inte har APC monterat och IC är inte heller monterat, resten är samma, till och med turbon är den samma så vitt jag vet!

    Sen är det lambdastyrningen som är helt annan, T8 har k-jetronic medans T16 har Lucas system.

    Resten vet jag tyvärr inte!
    Ok, då vet jag lite mer, tack för hjälpen.
    ALL motorel skiljer. Annars är det väl inte så mycket. Typ samma låda och koppling, avgas, IC m.m.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    27

    Re: Ersätta en T8 -89 till en T16 -91 vad behöver man tänka

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av jrswe
    Ok, då vet jag lite mer, tack för hjälpen.
    ALL motorel skiljer. Annars är det väl inte så mycket. Typ samma låda och koppling, avgas, IC m.m.

    M.V.H.
    så man får plocka över hela kabelstammen från min 16v till den gammla t8 bilen?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 936

    Re: Ersätta en T8 -89 till en T16 -91 vad behöver man tänka

    Dansaab har rätt, en t16 från S är identisk med fulltryckarna motormässigt.

    Du måste ta hela elhärvan med box från Sen, den sitter ju på sidan vid högerbenet på passagerarsidan och härvan smyger ut vid luftintaget och går ut baktill på motorn till spridare, LMM, tempgivare etc. Sen ska ju såklart luftburken med LMM med också. Anslutningarna för bränsle är helt annorlunda så befintliga får förmodligen skarvas och förlängas i motorrummet, men det har ju andra lyckats med förr? Lambdasonden är helt annorlunda i S mot special så den med sina anslutningar skall med från Sen.

    Lådan är rakt av same same så hela motorpaketet skall inte vara svårt lyfta i alls. OBS att lådan på S har 6ans primär, den kommer alltså troligen varva lite mer än du är van vid, om du inte byter primärväxeln. Eller lådan...

    Jag skulle säga att tändsystemet (obs detta är inte samma som styr-systemet!) bör du kunna behålla från T8an helt och hållet. Enda jag är osäker på är om kabeln för fördelaren passar på T16s fördelare, men det går säkert fixa till. (fördelaren är inte samma). Då menar jag alltså den biten som sitter till vänster i motorrummet och går till tändmodulen och spolen/fördelaren. Du bör inte behöva röra den biten alls påstår jag.

    Bör eg vara en ganska kul och enkel mönöver detta! Jag är osäker på hur din nya box från Sen kopplas in i Specialen, den skall ju ström och lite sånt. Och vad mer? Det finns ju en CE lampa på S som din Special inte har, kunde ju vara kul att få den inkopplad? INgen aning om det är förberett eller hur det funkar.

    Det viktiga är nog att när du river Sen att du får med allting, att inget bara klipps hejvilt utan att du först märkt upp det eller vet vad det är för något! Tålamod är din väg till framgång skulle jag säga.

    Annat jag kom på just är bränslepumpsrelät. Det har lite mer logik än man tror i en T8, men bör troligen kunna lämnas kvar orört?

    Kanske kommer jag göra detta själv på min Special!
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    27

    Re: Ersätta en T8 -89 till en T16 -91 vad behöver man tänka

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Dansaab har rätt, en t16 från S är identisk med fulltryckarna motormässigt.

    Du måste ta hela elhärvan med box från Sen, den sitter ju på sidan vid högerbenet på passagerarsidan och härvan smyger ut vid luftintaget och går ut baktill på motorn till spridare, LMM, tempgivare etc. Sen ska ju såklart luftburken med LMM med också. Anslutningarna för bränsle är helt annorlunda så befintliga får förmodligen skarvas och förlängas i motorrummet, men det har ju andra lyckats med förr? Lambdasonden är helt annorlunda i S mot special så den med sina anslutningar skall med från Sen.

    Lådan är rakt av same same så hela motorpaketet skall inte vara svårt lyfta i alls. OBS att lådan på S har 6ans primär, den kommer alltså troligen varva lite mer än du är van vid, om du inte byter primärväxeln. Eller lådan...

    Jag skulle säga att tändsystemet (obs detta är inte samma som styr-systemet!) bör du kunna behålla från T8an helt och hållet. Enda jag är osäker på är om kabeln för fördelaren passar på T16s fördelare, men det går säkert fixa till. (fördelaren är inte samma). Då menar jag alltså den biten som sitter till vänster i motorrummet och går till tändmodulen och spolen/fördelaren. Du bör inte behöva röra den biten alls påstår jag.

    Bör eg vara en ganska kul och enkel mönöver detta! Jag är osäker på hur din nya box från Sen kopplas in i Specialen, den skall ju ström och lite sånt. Och vad mer? Det finns ju en CE lampa på S som din Special inte har, kunde ju vara kul att få den inkopplad? INgen aning om det är förberett eller hur det funkar.

    Det viktiga är nog att när du river Sen att du får med allting, att inget bara klipps hejvilt utan att du först märkt upp det eller vet vad det är för något! Tålamod är din väg till framgång skulle jag säga.

    Annat jag kom på just är bränslepumpsrelät. Det har lite mer logik än man tror i en T8, men bör troligen kunna lämnas kvar orört?

    Kanske kommer jag göra detta själv på min Special!
    ja de låter allt som man får lite att göra frågan är om man ska eller inte. jätte tack för infon.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 904

    Re: Ersätta en T8 -89 till en T16 -91 vad behöver man tänka

    om man är riktigt petig då? Går det att besiktiga och få bytet godkänt?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 936

    Re: Ersätta en T8 -89 till en T16 -91 vad behöver man tänka

    Mitt tips: Säg inget, bara åk in som vanligt. Det är en Saab Turbo motor, den kommer med Lucas-systemet uppfylla samma avgaskrav som en 1989, bara annan topp som skiljer egentligen. Block, volym etc är helt likvärdiga/identiska. Men visst, det kan ju bli problem. Officiellt är det väl 20 hästar upp man får, från 140 till 160. (T16 Lucas med Kat). Blir det problem så får man ju regga om den, men jag skulle tro att det är relativt enkelt? I princip så får man likvärdiga prestanda men mkt lägre förbrukning...
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. Ersätta rör till servopump saab 9-3 -01
    Av han-s i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 13:13
  2. ersätta 9000 2.3 t motor 98 till 94
    Av jrswe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-01-27, 20:42
  3. fixa kopplingen, vad behöver man tänka på?
    Av Dirq i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 23:03
  4. vad behöver jag lossa å tänka på för att ta veck ventilkåpan
    Av SaabTurbo95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 17:37
  5. Ersätta avdragen nippel till bromsok
    Av Airflowniklas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-19, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •