Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 199

Ämne: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 (300hk/430Nm)

Hybridvisning

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 (300hk/430Nm)

    Hej allesamman!

    Jag väntade egentligen på att den nya SAAB 9-5 Aero SportCombin skulle sättas i produktion, men så verkar det ju tyvärr inte bli pga av det som skett senaste tiden.

    Så...

    Idag så skrev jag på ett köpekontrakt på en hyffsat välutrustad Laser Röd SAAB 9-3 SS Aero TX V6 2.8T 280Hk MY10, FWD med 6-växlad manuell låda. Bilen är tillverkad i maj 2010. Skall tydligen vara en av de sista tillverkade med V6. En föregående ägare i form av SAAB Automobile & inte ens 190mil på mätaren. Jag vet inte om det är ett dumt drag att köpa en "ny" SAAB iom SAABs konkurs & halvt oviss framtid, men ibland rår inte hjärnan över hjärtat. Den kärleken, jag var bara tvungen att få äga en nästan ny 9-3 Aero med V6 2.8T innan de är helt försvunna från marknaden & sportigt LaserRöd till råga på allt. Kunde knappt bli bättre. Entusiast? Kollegor & kompisar kommer säkert bara skaka på huvudet & säga att du kunde ju köpt en Porsche, BMW, Audi, MB, Lexus eller annan "status bil" för de pengarna. Men det bryr jag mig inte om. Kärleken är blind....

    Bilen har ganska mycket utrustning, det som "fattas" från full spec. är XWD, taklucka, automat & premium läder, säkert någon liten detalj till. Men så härlig den var att köra, vilket ljud, V6:an känns ju underbar.

    Förhoppningsvis så får jag hämta ut bilen i slutet på kommande vecka (2012-v5). Den skall först få sig en rekond samt service & vinterdäck.

    Jag har tyvärr inte så mycket info om denna motor mer än att den har 280hk & troligtvis 370Nm samt 24-ventiler. Jag tar gärna emot korrekta uppgifter om jag har fel.

    Jag skulle inte ha något emot en Hirsch uppgradering. Frågan är om den 300Hk mjukvaran går att få tag i fortfarande? Någon som vet?

    En snygg lite spoiler på bakluckan kan nog få komma på plats samt kanske något annat exteriört aerodynamiskt godis. 18" eller 19" sommarhjul är också givet. Kanske någon chassie fix så som en sänkning av lämplig modell samt fjäderbensstag & polyrethanbussningar. Men den verkade faktiskt ganska låg redan som original. Kan man hitta 345mm bromsar till vettig slant så har de också sin givna plats.
    Hur som så skall den inte "skruvas sönder" utan den skall bevaras med vördnad & lagom som ledord gällandes uppdateringar.

    För att bevara bilen så bra som möjligt för framtiden så blir det nog även en kompletterande rostskyddsbehandling samt lackkonservering.


    Å min SAAB 9-5 SC Aero MY03, ja den får stanna kvar tillsvidare. Hur go som helst den med. Fast jag vet bara inte än var jag skall få plats med bilarna, men det är ju ett angenämt problem.



    Ni kan se lite preliminärinformation i min garaget länk för denna bil. http://www.garaget.org/?car=279219

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ja det har inte hänt mycket med denna bil sedan i juli/augusti 2013. Garageförvarad. Men idag så monterade jag 4st PowerFlex ljuddämparupphängningar till de bakre ljuddämparna.
    http://www.powerflex.co.uk/road-seri...unt/11074.html
    Behövdes säkert inte, men den röda färgen matchade bilen

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Då fick sig den röde en första tur för året nu i kväll, efter att ha stått stilla i ca 7månader. Startade på första kicken, mullrade igång i skönsång som vanligt. Började turen på 327mil & avslutade på 333mil. Hur gott som helst, V6:an är underbar

  4. #4
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Ska du bara ha den som skådebröd Fredrik? Jag var ute och plågade min i morse. Gick upp en halvtimme innan bara för att hinna ta en senväg till jobbet.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ja vad ska man säga, köpte den egentligen med tanken att ha den som pendelbil. Men det blev ett entusiastobjekt & "Garage Queen".

  6. #6
    Grundladd vip-rs avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    207
    Medlem#
    8542
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Ja vad ska man säga, köpte den egentligen med tanken att ha den som pendelbil. Men det blev ett entusiastobjekt & "Garage Queen".
    Hade du haft den å pendla med till grevie så hade du haft ett bra soppa konto
    Tar väll bra när den ska upp för nöttebacke?

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av vip-r Visa inlägg
    Hade du haft den å pendla med till grevie så hade du haft ett bra soppa konto
    Tar väll bra när den ska upp för nöttebacke?
    Den röde har faktiskt aldrig varit där. Har inte blivit en enda pendelkilometer. Åandra sidan så är inte den blåe 9-5 Aeron heller så billig att pendla med över Hallandsåsen, litern +, som jag gjort tidigare. Den vite 9-3 TTiDn är däremot mer sparbössa med sina ~0.64.
    Ja Nöttebackar är en törstig backe, men rackarns kul att accelerera upp genom så det är svårt att låta bli. Från järnvägsövergången, genom S-kurvan vid Axelstorp, över lilla krönet vid gården & upp till toppen på Hallandsåsen, ca 100m över havet. Med rätt flyt så är man & sniffar på ca 200 innan bromsklaffarna behöver fällas. Inte billigt, men fasligt underhållande. Nötte sabbar tyvärr kalkylen ang. att köra bränslesnålt

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Hehe. Förstår vad du menar, Fredrik. Både med underhållningen i att gasa uppför Nötte och att sabba snålkörningsambitionen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606
    Helt makalös bil Fredrik sitter på...
    Det var iaf väldigt kul att träffas och lukta på den nya inredningen och få ett ansikte bakom forumsprofilen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Tackar!
    Ja, det var mycket trevligt & träffas. Kärran är förvisso 4år gammal nu, men luktar fortfarande ny. Passerade 380mil på vägen hem.

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    "V6 Turbo" Pizza. Var ju bara tvungen att ta en sådan när den fanns på menyn
    WP_20140529_002.jpg

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ja, i fredags & lördags monterades det äntligen bromsar, som legat & väntat i ca två år.

    Har målat upp helt nya bakre 292mm bromsok samt helt nya främre 345mm bromsok under senaste veckan, med FoliaTec 2-komponentsfärg. Ett jäkla pyssel att penselmåla. Många skrymslen & vrår. Enligt anvisningen skulle två lager räcka, men jag fick ge mig på säkert med fyra-fem innan det täckte så det såg snyggt ut. jaja....

    Hur som så fick jag, efter lite pyssel, på de bakre bromsarna i torsdags, E18 skruvarna som håller bromsoksbyglarna satt fast rejält. Men med hjälp av gaslåga så gick det bättre. Inte för att något rostat fast på de 388mil bilen rullat, det var gänglåsning som höll fast, men med värme blev den mjuk & gav med sig. Ja till slut var helt nya bromsok med byglar, belägg, skivor samt stålomspunna bromsslangar från HEL monterade.

    I fredags monterades 345mm bromsar fram. Även där helt nya bromsok med byglar, belägg, skivor samt stålomspunna bromsslangar från HEL. Tanken var att även byta till nya 345mm bromssköldar, men där gick jag bet. Jag fick loss navmutter, men längre än så kom jag inte. Så det fick bli att modifiera de befintliga 314mm bromssköldarna genom att klippa bort den yttre vikningen som går ut över skivan. Så jag behöll det mesta av skölden bakom skivan. Men jag har 345mm sköldarna kvar & kan ju montera dem någon gång i framtiden, när så skulle vara lämpligt. Där fram har jag dock inte ännu lyckats få på de yttre fjädrarna som håller ihop bygeln & sadeln. Rackarns krångliga & bångstyriga. Hur jag än gör så vill det repa, fjonga iväg & ha sig.

    Luftade sedan bromssystemet med ATE DOT4 SL.6 lågviskositets bromsvätska.

    Bilder... ja det kommer på färdigt resultat. Har tyvärr inga bilder från när jag mekade då det som i vanlig ordning, vid bromsfixande, var ganska smutsigt. Men det ser bra ut.

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    En bild på 345mm frambroms, när jag nu fått på den trilskandes bromsoksfjädern. Vet man hur man ska göra, går det i vanlig ordning hyffsat lätt.

    http://www.garaget.org/?car=279219&image=3429252

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ja här är en bild på hur det ser ut där bak

    http://www.garaget.org/?car=279219&image=3429293

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Dagens teaser.

    Detta kom precis med DHL.
    WP_20140718_003.jpg
    Ska Fredrik ut å fika? Ett café bord? Hehe... time will tell...

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Dagens teaser.

    Detta kom precis med DHL.
    Vilket sammanträffande. Detta kom nyss med personlig leverans från Racestuff. Det är definitivt inte ett fikabord. :-)




    http://www.mitt-eget.se/saab2/leverans.jpg
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Vilket sammanträffande. Detta kom nyss med personlig leverans från Racestuff. Det är definitivt inte ett fikabord. :-)




    http://www.mitt-eget.se/saab2/leverans.jpg
    Ja Micke skulle ju till Mariestad? Då hade jag också kunnat få det personligt levererat. Men det är 50mil bort, så det fick blir DHL.

    Den funderade jag också på. Men avvaktar då jag har MapTun stag. Visst, det trycker lite. Men fungerar. Så nästa gång kanske det blir ett sådant.

    Denna gången var det tillräckligt mycket annat.

    Men va strul för att få dessa prylar... beställde den 26/5

    Vad fick jag då i denna Cafébords låda. Jo....

  18. #18
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Alltid bra att ha ett fikabord i bilen om törsten slår till.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Kan så va, men detta kom från Racestuff Kanske ett café bord som är race inspirerat á la schackrutigt? Eller inte ???

  20. #20
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    ... detta i dubbel upplaga, då det är ett, om vi kallar det "ng9-3 rescue kit", till Aero V6 & ett till TTiD.

    3pt Subframe Brace for 9-3 SS 2003-> 2wd
    [3pnt]
    http://www.genuinesaab.com/catalog/p...roducts_id=270

    Shifter Alignment Pins (Set 2)
    [ShiftPins2]
    http://www.genuinesaab.com/catalog/p...roducts_id=845

    Shifter Cable Reinforcement Kit 9-3 5/6-Spd
    [GS500258]
    http://www.genuinesaab.com/catalog/p...roducts_id=850

    Shifter Mount Kit 9-3ss
    [ssSMK]
    http://www.genuinesaab.com/catalog/p...roducts_id=745

    ShortShift Kit 9-3ss
    [93SS SSK]
    http://www.genuinesaab.com/catalog/p...roducts_id=516

    Custom Clutch Line Ng9-3 03-11
    [TFI-03]
    http://www.genuinesaab.com/catalog/p...roducts_id=841


    Jag har nu monterat 'Shifter Mount Kit' & 'Shifter Cable Reinforcement Kit' på båda bilarna. '3pt Subframe Brace' ligger som nästa fix.

    Lite bilder kommer senare.

Liknande ämnen

  1. Svar: 48
    Senaste inlägg: 2020-07-11, 07:54
  2. 300hk i 9000 aero... pallar org grejer?
    Av Kungen_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •