Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 199

Ämne: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 (300hk/430Nm)

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 (300hk/430Nm)

    Hej allesamman!

    Jag väntade egentligen på att den nya SAAB 9-5 Aero SportCombin skulle sättas i produktion, men så verkar det ju tyvärr inte bli pga av det som skett senaste tiden.

    Så...

    Idag så skrev jag på ett köpekontrakt på en hyffsat välutrustad Laser Röd SAAB 9-3 SS Aero TX V6 2.8T 280Hk MY10, FWD med 6-växlad manuell låda. Bilen är tillverkad i maj 2010. Skall tydligen vara en av de sista tillverkade med V6. En föregående ägare i form av SAAB Automobile & inte ens 190mil på mätaren. Jag vet inte om det är ett dumt drag att köpa en "ny" SAAB iom SAABs konkurs & halvt oviss framtid, men ibland rår inte hjärnan över hjärtat. Den kärleken, jag var bara tvungen att få äga en nästan ny 9-3 Aero med V6 2.8T innan de är helt försvunna från marknaden & sportigt LaserRöd till råga på allt. Kunde knappt bli bättre. Entusiast? Kollegor & kompisar kommer säkert bara skaka på huvudet & säga att du kunde ju köpt en Porsche, BMW, Audi, MB, Lexus eller annan "status bil" för de pengarna. Men det bryr jag mig inte om. Kärleken är blind....

    Bilen har ganska mycket utrustning, det som "fattas" från full spec. är XWD, taklucka, automat & premium läder, säkert någon liten detalj till. Men så härlig den var att köra, vilket ljud, V6:an känns ju underbar.

    Förhoppningsvis så får jag hämta ut bilen i slutet på kommande vecka (2012-v5). Den skall först få sig en rekond samt service & vinterdäck.

    Jag har tyvärr inte så mycket info om denna motor mer än att den har 280hk & troligtvis 370Nm samt 24-ventiler. Jag tar gärna emot korrekta uppgifter om jag har fel.

    Jag skulle inte ha något emot en Hirsch uppgradering. Frågan är om den 300Hk mjukvaran går att få tag i fortfarande? Någon som vet?

    En snygg lite spoiler på bakluckan kan nog få komma på plats samt kanske något annat exteriört aerodynamiskt godis. 18" eller 19" sommarhjul är också givet. Kanske någon chassie fix så som en sänkning av lämplig modell samt fjäderbensstag & polyrethanbussningar. Men den verkade faktiskt ganska låg redan som original. Kan man hitta 345mm bromsar till vettig slant så har de också sin givna plats.
    Hur som så skall den inte "skruvas sönder" utan den skall bevaras med vördnad & lagom som ledord gällandes uppdateringar.

    För att bevara bilen så bra som möjligt för framtiden så blir det nog även en kompletterande rostskyddsbehandling samt lackkonservering.


    Å min SAAB 9-5 SC Aero MY03, ja den får stanna kvar tillsvidare. Hur go som helst den med. Fast jag vet bara inte än var jag skall få plats med bilarna, men det är ju ett angenämt problem.



    Ni kan se lite preliminärinformation i min garaget länk för denna bil. http://www.garaget.org/?car=279219

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 422

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    Grattis till en mkt fin och underbar bil!
    Härligt med folk som köper bil med hjärtat och inte bara med hjärnan
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    582

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    det skall väl bara vara att åka in till din sab verkstad så ksall dom kunna fixa Hirsch uppdatering till dig

    Grattis till bilen!
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    Grattis
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    Tackar!


    En fundering gällandes däcksdimmensioner. Vad har 9-3 Aero MY10 för originaldimmension med 17" ? 225/45-17 eller 235/45-17? Jag kollade när jag var där och tror mig minnas att det var 225/45-17, men blev osäker om jag kommer ihåg rätt då jag kan blanda ihop någon annan bil.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    Fin bil.

    Bara Hirsch-trim och fälgar kvar då ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Fin bil.

    Bara Hirsch-trim och fälgar kvar då ((=
    Ja, om det går att få tag i 300Hk Hirsch mjukvara till denna, så är det inte helt omöjligt att det letar sin ner i styrboxen. 18" eller 19" sommarhjul är givet då det hamnar vinterdäck på originalfälgarna.

  8. #8
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    963
    Medlem#
    427

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    Hirsch säljer bara 300hk-kitet till XWD.
    Dessutom har 300hk-kitet försvunnit från deras hemsida, så jag tror inte att de saluför det överhuvudtaget längre tyvärr, men det kanske går att ordna om man tar kontakt med dem !
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Hirsch säljer bara 300hk-kitet till XWD.
    Dessutom har 300hk-kitet försvunnit från deras hemsida, så jag tror inte att de saluför det överhuvudtaget längre tyvärr, men det kanske går att ordna om man tar kontakt med dem !
    Hej din analys & information är till stor del helt riktig. Jag har varit i kontakt med Hirsch & det finns även 300hk programvara för FWD modellen, men det har utgått till både FWD & XWD då denna 300hk mjukvara enbart säljs som ett kitt innehållandes förbättrad laddluftkylare samt förbättrat luftfilterhus. Så officiellt från Hirsch är det inte tillgängligt. De släpper inte heller ifrån sig mjukvara separat. Men... jag har lyckats med att få tag i ett helt nytt kitt ändå, då jag lyckats spåra upp ett. Så det löser sig nog för min del. Såvida det inte ligger ytterligare nått kitt på någon lagerhylla runt om i världen, så blir jag isf en av de sista som får ett sådant installerat. Jag har även försökt lokalisera ett Hirsch avgassystem. Men det verkar värre att finna. Hirsch själva har inga kvar på sina lagerhyllor & min tolkning är att det inte heller kommer att tillverkas några fler. Trist för oss entusiaster att även Hirsch drar ner på sin verksamhet för SAAB. Men det är förvisso förståligt, ingen nyproduktion = lägre efterfrågan.

    Skulle någon här känna till vart det finns ett Hirsch avgas tillgängligt, så får ni gärna meddela mig.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    Grattis Fredrik! Ser ut som en härlig bil. Måste passa på att åka med dig någon gång!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Tackar!


    En fundering gällandes däcksdimmensioner. Vad har 9-3 Aero MY10 för originaldimmension med 17" ? 225/45-17 eller 235/45-17? Jag kollade när jag var där och tror mig minnas att det var 225/45-17, men blev osäker om jag kommer ihåg rätt då jag kan blanda ihop någon annan bil.
    Har för mig att det står här:
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... pgift/?id=

    Snygg bil, lägg gärna upp fler bilder.
    Till mitt garage: Garaget

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Har för mig att det står här:
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... pgift/?id=

    Snygg bil, lägg gärna upp fler bilder.
    Tackar!

    Det stämmer bra!

    Däckdimension axel 1: 225/45 R17 94W Fälgdimension axel 1: 7Jx17/ET41
    Däckdimension axel 2: 225/45 R17 94W Fälgdimension axel 2: 7Jx17/ET41

    Mer bilder kommer när jag har hämtat bilen.

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Grattis Fredrik! Ser ut som en härlig bil. Måste passa på att åka med dig någon gång!
    Tack! Ja vi lär väl synas, så det kommer nog gå att ordna.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 684

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    Nu kör jag förvisso en XWD med Maptun st1. Men den redan underbara bilen går ännu mer underbart, så lite mer effekt rekommenderas starkt!

    (Ett tips är att sluta läsa bensinnotorna dock..)
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Nu kör jag förvisso en XWD med Maptun st1. Men den redan underbara bilen går ännu mer underbart, så lite mer effekt rekommenderas starkt!

    (Ett tips är att sluta läsa bensinnotorna dock..)
    Gött å höra!

    (Min 9-5 Aero är törstig den med, så jag e van)

  16. #16
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    963
    Medlem#
    427

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Nu kör jag förvisso en XWD med Maptun st1. Men den redan underbara bilen går ännu mer underbart, så lite mer effekt rekommenderas starkt!

    (Ett tips är att sluta läsa bensinnotorna dock..)
    Gött å höra!

    (Min 9-5 Aero är törstig den med, så jag e van)
    Jag tyckte också att min OG 9-5 Aero var törstig, men det är tyvärr inget mot min nya! Den sörplar i sig ungefär 3dl mer per mil på bensin och ca 7dl på E85!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    [quote=9-5 NORDIC]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik / 1941":33a2hgn0

    Gött å höra!

    (Min 9-5 Aero är törstig den med, så jag e van)
    Jag tyckte också att min OG 9-5 Aero var törstig, men det är tyvärr inget mot min nya! Den sörplar i sig ungefär 3dl mer per mil på bensin och ca 7dl på E85![/quote:33a2hgn0]
    Jag ligger alltid över litern med 9-5:an. Vet att V6:an inte är en motor med låg förbrukning. Men denna 9-3 kommer i nuläget inte heller vara min primära bil, utan mer ett entusiastfordon för mig att använda "soliga dagar" .

  18. #18
    Sugmotor Nemesizs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    40
    Medlem#
    14666

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    Riktigt riktigt fint köp! Väldigt bitterljuvt att du hann med en nyproducerad innan de lade ner. Känner mig en aning avundsjuk.

    Bra tänkt med skruvningen och lackförsegling, låt henne åldras som den klenod hon kommer bli! Grattis!


    /Alex
    Tillbaka med ett riktigt ”barnfind” som skall bli ett skållat troll.
    9³ Aero Coupé -02 (Maptun steg 3 för tillfället.) Inköpt: T5 2.3 botten, Kl-racing IC, Deka 630cc, Viggen-koppling, 255 bränslepump, DO88 tryckrör.
    9⁵ Aero Kombi -05
    Min projekttråd och Garaget-profilen

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    Då så,, nu står den röde inbackad i garaget. Hämtade den idag & hade en njutningsfull tiomila resa hem, på landsväg. ODO-metern är fortfarande under 200mil totalt. Medelförbrukning på 0.79 med nya dubbade Continental 225/45-17. Känns okej. Jag känner mig nöjd.

  20. #20
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Den kärleken! (Ny SAAB i stallet)

    Var är dom obligatoriska bilderna på åket då

    Edit: Såg garagetlänken nu!

Liknande ämnen

  1. Svar: 48
    Senaste inlägg: 2020-07-11, 07:54
  2. 300hk i 9000 aero... pallar org grejer?
    Av Kungen_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •