Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 8910
Resultat 181 till 199 av 199

Ämne: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 (300hk/430Nm)

  1. #181
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jag har monterat 'Shifter Mount Kit' & 'Shifter Cable Reinforcement Kit' på två av mina manuella 9-3SS bilar, V6 & TTiD. Växellägena blir betydligt distinktare. Inga vibrationer i växelspak. Ärligt talat en förbättring jag inte vill vara utan. Men även en främre PowerFlex-motorbussningen är viktig del i det hela.
    Tack för svaret. Räcker det med främre bassning? De skrev tidigare att du bytt även bakre? Och visst är det bussningen som är till TTID:n du använt till V6:an?
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  2. #182
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har monterat förstärkningarna i båda bussningarna på V6 & bara i den främre på TTiD. Primärt så är det montering i den främre som gäller för att få resultat. Den bakre gör mindre skillnad, men är såklart bra för att maxa resultatet. Ja det är den röda så kallade dieselbussningen jag använt. Det är samma bussning oavsett, men de röda är mjukare än de gula, som är mjukare än de svarta. Så de röda räcker gott för att stabilisera upp de ihåligheterna som originalbussningen har. Den främre bussningen är lätt att montera, men den bakre är "något" mer krånglig.

  3. #183
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Årets service är utförd. 64,8mil på ett år.

    Mobil1 ESP 0w40 oljan som var i såg lika fin ut som den nya i dunk. Oljemissbruk

  4. #184
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Dina bilar kan jag aldrig få nog av Fredrik.

    Tummen upp!

    Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #185
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Tackar! (jag kan ju inte påstå att jag är speciellt missnöjd)

  6. #186
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Igår blev det årets första tur, inför Knutstorp. Har i princip stått i garaget sedan servicen i augusti. Startade direkt & spinner fint. Saablar vad go kärra

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #187
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Knutstorp resan gick bra idag. Grymt trevlig kärra. 500mil passerades en kilometer hemifrån. ~83mil/år i medeltal.... e det dags å sälja

  8. #188
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Igår började jag sommargreja lite med denna Aero V6 Hirsch-Performance.

    Monterade då några Taliaferro GenuineSaab detaljer jag haft liggande ett tag. En ShortShift samt V6 kylartank & V6 fjäderbensstag. Det blev även en ny DashCam, Anker ROAV C1 Pro.

    Idag blev det 628mila service & jag har bytt motorolja, Mobil1 ESP 0W-40 & oljefilter. Ny Dex-Cool kylarvätska med destvatten. Ny bromsvätska ATE Dot 4 SL.6.

    Känslan är "sådär" när man häller ut 6Lit "ny motorolja" från dräneringspluggen 78,5mil i medeltal / år sedan bilen är tillverkad...

    4 användare gillar detta inlägg



  9. #189
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Vart den årliga besiktningen i fredags. Blankt papper & 6405km på mätaren. Som present blev det full tank med (dyr) Shell vPower 98+ på vägen hem Nu e vi uppe på ca80mil/år i medeltal. Dax för vinterförvaring

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #190
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Har också en piffad V6:a med massa Hirsch och Nordic, 4H-tech shortshift och lite annat som shifter reinforcement kit, Eibach sänkning för Vectra. Provat röd PoweFlex (diesel) som du har, gillades inte, för mkt vibrationer. Testat Maptuns fjäderbensstag, (funkar bra om man lossar expansionsskärlet till kylaren och sänker det något.) Tyvärr irriterande vibrationer (resonans) som inte gick att få ordning på ).

    Två undringar angående din bil: Varför använder du den inte? Finns få bilar med den körglädjen, särskilt inte med de justeringar du gjort. Och varför byter du olja efter typ 80 mil? Syntetisk olja åldras inte.

  11. #191
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har röda PowerFlex i båda undre motorupphängningarna & jag var rädd för att det skulle ge vibrationer. Men för mig är det knappt märkbart att de är monterade, mer än på att maskinen sitter stabilare med de fördelar som detta ger.

    Har haft ett Maptun fjäderbensstag tidigare. Det trycker som vi vet ner V6-kylarvätskebehållaren om man inte moddar lite. Med GenuineSaabs V6-stag i hop med kylarvätskebehållaren så är det perfect fit, samt att alukylarvätskebehållaren inte kommer spricka som original plastbehållaren förr eller senare gör.

    Oljan byter jag "bara för saken skull" då serviceschemat säger så. Förmodligen helt onödigt att byta årligen. Kanske vart annat eller vart tredje år hade varit fullt tillräckligt med denna typ av körning. Bilen står i ett tempererat & avfuktat garage. Så "väder & vind" påverkar ju inte oljan, mer än att den har kontakt med luften.


    Jag köpte denna bil med intentionen att ha den som pendelbil. Men insåg ganska snabbt att så inte kommer bli. Den körde aldrig ens till min arbetsplats, utan hamnade direkt i garaget efter köpet. Det blev en entusiastbil, som jag "förbättrar" allt efter som. Har endel tillbehörs grejor jag köpte på mig & monterar lite varje år för att underhålla mitt intresse. Så den är inte "klar" än. Dyrt/körd mil = ja (extremt dyrt), men...... Jag njuter av att ha denna i min ägo, oavsett om jag kör den eller ej & de gånger jag grejar samt kör med den så njuter jag massivt. Knäppt? Ja kanske det. Men det är entusiasten i mig som blir tillfredsställd av detta.

    5 användare gillar detta inlägg



  12. #192
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Jag kör inte min V6:a så ofta mest för att man alltid blir positivt överraskad varje gång man kör den efter ett uppehåll. Det är roligare att köra den mer sällan. Har man för roligt hela tiden är det inte roligt efter ett tag!
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-08-11 klockan 22:36.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  13. #193
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Skumt att jag fick såna vibrationer av bara främre kudden, och synd, hade gärna haft den kvar annars. Men modden med shortshift och växellänkaget gjorde underverk tillsammans med Redline MTL. Sen fattar jag inte varför fjäderbensstaget skapar såna resonansvibrationer, ville verkligen ha det. Sen fattar jag fortfarande inte varför du inte använder bilen, det är ju lika kul varje gång man startar motorn och lägger i ettan.

    - - - Uppdaterad - - -

    Det är alltid lika roligt att köra den. Vissa saker kan man inte tröttna på.

  14. #194
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jo det är helt klart en fantastiskt trevlig ljudupplevelse att starta denna motor, med Ferrita 3" midpipe & resterande Hirsch-Performance Twin-Pipe avgassystem. Sen att köra iväg är inte mindre trevligt. Men nu är den min entusiast garage queen, tillsammans med min gamla MB 230SL -64 Pagoda (som inte gått en mil på två år, men startar varje gång som den aldrig stått stilla.). Två röda godingar.

    Ja jag är dålig på att köra med mina finbilar.

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #195
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Har inte fått tid & möjlighet att använda min Aero V6 Hirsch-Performance i år. Antagligen var det vid besiktningen 10/8-2018, som var senaste tillfället den var på rull. Nästa lördag den 31/8-2019 skall den besiktigas igen. Så jag tog nu på morgonen & startade upp för att rulla ett varv runt kvarteret. Ja det blev t.o.m. tre varv. Startade direkt & så gott med nybilsdoften som fortfarande finns kvar, samt det härliga V6 mullret. ca 4mil sedan förra besiktningen.

    3 användare gillar detta inlägg



  16. #196
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Den årliga besiktningen utfördes igår. 6mil efter den förra i fjol Inga problem & besiktningskillarna tyckte det var riktigt kul att kolla igenom denna. Som de sade, man behövde ju inte ha hanskar på sig. Den är ju som ny, även undertill.
    Slog över till 650mil påvägen hem tillbaka till garaget.

    2 användare gillar detta inlägg



  17. #197
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Idag fick jag ett kuvert i brevlådan från Bilprovningen, med handskriven adress. Det var ett trevligt innehåll, ett protokoll från lördagens besiktning med en extra klisterlapp fasthäftad uppe i högra hörnet. "Extra fint skick * 2019 Bilprovningen"

    ng9-3SSAeroV6Bilprovningen2019ExtraFintSkick.JPG

    8 användare gillar detta inlägg



  18. #198
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Idag fick jag ett kuvert i brevlådan från Bilprovningen, med handskriven adress. Det var ett trevligt innehåll, ett protokoll från lördagens besiktning med en extra klisterlapp fasthäftad uppe i högra hörnet. "Extra fint skick * 2019 Bilprovningen"

    ng9-3SSAeroV6Bilprovningen2019ExtraFintSkick.JPG
    Sådant är kul! Grattis!

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  19. #199
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Denna sommaren har varit lite si sådär vad gäller väder samt att bilträffar ställts in. Aero V6 Hirsch-Performance kärran har stått i garaget sedan sista augusti i fjol, men har under sommaren fått service med byte av motorolja, kylarvätska å så. Dock måste den ju få en premiärtur innan säsongen är över, så idag blev det en avsköljning samt en runda på 6mil. Allt funkar tipp topp, motorn startade på första försöket.

    7 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Svar: 48
    Senaste inlägg: 2020-07-11, 07:54
  2. 300hk i 9000 aero... pallar org grejer?
    Av Kungen_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •