Sidan 4 av 10 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 199

Ämne: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 (300hk/430Nm)

  1. #61
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 2.8T MY10 [Hirsch 19" hjul monter

    [quote=Göran Larsson]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik / 1941":4tccmf64
    Trodde att jag idag skulle kunna delat med mig av några trevliga före & efter bilder. För jag monterade Eibach sänkningsfjädrar idag. Men de av SDCC rekomenderade Eibachfjädrarna E10-65-007-07-22 höjde bilen 5mm.
    Jag orkar inte strula med saker som inte fungerar, så jag köpte ett (dyrt) kit från Hirsch och lät den lokala Saab-verkstaden (de behöver nog lite stöd) montera. Bilen blev precis så mycket lägre jag ville (inte för lågt), inte högre. :-)[/quote:4tccmf64]
    Jag har inte heller tid att strula men prylar som inte lirar. Men när man får en rekomendation, baserat på ens önskemål, av någon som jobbar med bilar & utger sig för att ha erfarenhet i ämnet, så litade jag på detta. Men det ångrar jag såklart nu. Jag hade Hirsch sänksats som ska sänka -20mm eller H&R justerbara coilovers som alternativ. Men då dessa Eibach skulle sänka lite mer än Hirsch, så lät det ju perfekt. Men så blev det ju inte. Nu får jag se vad SDCC har att säga i ämnet. Frågan är annars om jag skall gå på Hirsch eller höjdjusterbara H&R för att kunna få det efter eget behag. Frågan är dock hur hårda dessa justerbara H&R coilovers är?

  2. #62

    Re: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 2.8T MY10 [Hirsch 19" hjul monter

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Frågan är annars om jag skall gå på Hirsch eller höjdjusterbara H&R för att kunna få det efter eget behag. Frågan är dock hur hårda dessa justerbara H&R coilovers är?
    Om man har en ovanlig modell är det svårt att få korrekta råd och svar på denna typ av frågor. :-(
    En Saab med V6 och XWD är inte den vanligaste modellen på våra vägar.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #63
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 2.8T MY10 [Hirsch 19" hjul monter

    [quote=Fredrik / 1941]
    Citat Ursprungligen postat av "Göran Larsson":nk9v6pt0
    Jag orkar inte strula med saker som inte fungerar, så jag köpte ett (dyrt) kit från Hirsch och lät den lokala Saab-verkstaden (de behöver nog lite stöd) montera. Bilen blev precis så mycket lägre jag ville (inte för lågt), inte högre. :-)
    Jag har inte heller tid att strula men prylar som inte lirar. Men när man får en rekomendation, baserat på ens önskemål, av någon som jobbar med bilar & utger sig för att ha erfarenhet i ämnet, så litade jag på detta. Men det ångrar jag såklart nu. Jag hade Hirsch sänksats som ska sänka -20mm eller H&R justerbara coilovers som alternativ. Men då dessa Eibach skulle sänka lite mer än Hirsch, så lät det ju perfekt. Men så blev det ju inte. Nu får jag se vad SDCC har att säga i ämnet. Frågan är annars om jag skall gå på Hirsch eller höjdjusterbara H&R för att kunna få det efter eget behag. Frågan är dock hur hårda dessa justerbara H&R coilovers är?[/quote:nk9v6pt0]
    Fördelen mer Hirsch-satsen är väl att du får ha kvar nivåregleringen, eller saknar du det (också) på din bil?

    EDIT: Insåg precis att du inte har XWD, nu fanns väl nivåreglering som tillval, men kanske inte lika självklart?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  4. #64
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 2.8T MY10 [Hirsch 19" hjul monter

    Jag har ingen tung XWD drivlina , min är något så "ovanligt" som en FWD med V6. Så ingen nivåreglering eller annan tung barlast.

  5. #65
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    SAAB 9-3 SS Aero TX V6 2.8T MY10 [Hirsch 19" hjul monterade]

    Annars är väl alltid H&R ett säkert kort?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  6. #66
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 2.8T MY10 [Hirsch 19

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Annars är väl alltid H&R ett säkert kort?
    Jo, det är ju de höjdjusterbara coilover 29314-3 eller 35-40mm sänkfjädrarna 29319-2 som skulle kunna vara intressanta från H&R.

    Jag skulle vilja sänka ca 40mm fram & 25mm bak för att få symetri. Frågan är hur enbart sänkfjädrarna hanterar detta? För skulle de ge 35-40mm även där bak så blir det lite väl mycket.

    Så är det höjdjusterbara coilovers som är lösningen för att få det snyggt? Undra bara hur hårda dessa är? Fördelen med dem är ju att fjädrar & dämpare är avstämda för varandra.

    Jag inte ute efter SUV-komfort utan snarare sport feeling. Men det skall ju inte behövas njurbälte.

  7. #67
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    82
    Medlem#
    8499

    Re: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 2.8T MY10 [Hirsch 19" hjul monter

    Jag har Maptuns coilovers och de är stenhårda. Har iofs bara haft dämparna ställda på det hårdaste. Blir nog bara en säsong med dem sen ska jag nog montera original igen då jag tänkt sälja bilen.

  8. #68
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 2.8T MY10 [Hirsch 19" hjul monter

    Citat Ursprungligen postat av Johan99
    Jag har Maptuns coilovers och de är stenhårda. Har iofs bara haft dämparna ställda på det hårdaste.
    Är MapTuns dämpkraft lätta att justera?

    H&R:s dämpare är ju inte justerbara i dämpkraft. Det är bara höjden som går att justera. Men det jag läst & hört om H&R:s höjdjusterbara coilovers är att de såklart är hårdare än original, men ändå inte stenhårda.

  9. #69
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 2.8T MY10 [H&R Chassie beställt]

    Ja, vad gäller sänkningssats 9-3 Aero V6:an, så blev det mycket tankar & funderingar, i.o.m. att det första försöket med de rekomenderade Eibach Opel Vectra C CDTI fjädrarna (E10-65-007-07-22) inte blev så bra. Dessa fick motsatt effekt & höjde bilen.
    Alternativet jag hade nu var att byta mot Eibach SAAB 9-3 SS fjädrar (E10-78-003-01-22) avsedda för en maxframaxelvikt på 1125kg, vilka är specade till att sänka ca -30mm från normalhöjd, mao ca -20mm mot ett sportchassie. Men dessa är inte klassade för framaxelvikten som en V6 har, så tja... men jag vet inte om jag skulle orka med ett misslyckande till. Förvisso borde de kanske sänka lite mer än -20mm på en V6:a p.g.a. av den lite tyngre motorn. Men jag har hört att de kan upplevas som svampiga då de inte är avsedda för tyngden.
    Hirsch fjädrarna (F750003100) finns ju också som alternativ, vilka skall sänka -20mm på en V6. Men en sänkning på ca -20mm känns lite för lite i min mening.
    MapTun har ju sina -35mm fjädrar (24-0094), vilka ger ca -25mm mot ett sportchassie.
    H&R har (29 319-2) för framaxelvikt över 1001kg med en sänkning på ca 35-40mm m.a.o. ca 25-30mm mot ett sportchassie.
    Hmmm.... inte helt enkelt. Tiden för att prova sig fram finns ju inte riktigt. Det blir för krångligt & dyrt när man inte har enkel tillgång till prylarna.

    Från början har jag egentligen haft siktet inställt på H&Rs höjdjusterbara coilovers (29 314-3), men dragit mig lite för osäkerheten kring funktionen & kostnaden. H&R är ju kvalitet & TÜV godkända, samt specade för bilens axelvikter i fråga. Så i fredags morse bestämde jag mig för att slå en pling till den trevlige Ulf Wikenfors hos Bilmodecenter. Efter detta samtal hade jag lagt en order på ett justerbart H&R chassie. Så förhoppningsvis dyker det upp i nästa vecka. Jag ser fram emot att kunna välja den höjd jag själv tycker är symetriskt snyggast & inte behöva nöja mig med de fasta höjderna som sänkfjädrana ger. Sen så får jag ju också stötdämpare som är anpassade för fjädrarna med detta kitt. Om jag uppfattat rätt så är dessa baserade på Bilstein stötdämpare. Nu kommer jag inte justera upp & ner för skojs skull, utan det blir nog mer "set it & forget it" när jag fått till min önskade look.

    Jaja, ska det vara maxxat så ska det Jag har ju gått mer eller mindre "all in" på så mycket annat med denna bil, så varför inte ge chassiet samma medicin.


    Då jag kommer behålla original stötdämpare & fjädrar hemma på hyllan, så går det ju enkelt att återställa till original framöver om så skulle önskas av någon anledning.

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    241

    Re: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 [H&R Chassie beställt

    Jag vet inte för vilken gång i ordningen jag återkommer till detta ämne.

    Jag kör med Lesjöfors fjädrar som sänker Turbo X med 20 mm

    Kanon , inga problem komforten oförändrad.

    MRX
    Snart 500 Hk

  11. #71
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 [H&R Chassie beställt

    Citat Ursprungligen postat av MRX
    Jag vet inte för vilken gång i ordningen jag återkommer till detta ämne.
    Jag kör med Lesjöfors fjädrar som sänker Turbo X med 20 mm
    Kanon , inga problem komforten oförändrad.
    MRX
    Ja de är säkert okej. Kilen/Lesjöfors har jag faktisk haft engång, fast på min 900 Turbo MY91. Men på denna 9-3 ss vill jag har lite mer möjlighet till personalisering iom att jag vill kunna få ner den mer än vad fasta fjädrar erbjuder.

  12. #72
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 [H&R Chassie monterin

    Sådär, då har jag äntligen påbörjat monteringen av H&Rs höjdjusterbara coilovers (29 314-3). De ser riktigt fina ut rent kvalitetsmässigt.

    Framvagnen är klar. Räknade lite grovt i huvet & skruvade till en höjd som jag trodde skulle kunna bli ca -40mm i sänkning mot original Aerons sportchassie, som är -10mm mot ett normal chassie. Nu när det är klart så blev det ca -50mm mot Aerons original chassie höjd. Men så jäkla nice det ser ut.

    Bidrar med en snabb bild.




    Nu skall jag bara klura ut hur man går tillväga med att byta i bakvagnen.

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    152

    Re: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 [H&R Chassie monterin

    lägg upp en bild på hur grejerna ser ut så kan vi nog hjälpas åt med hur det ska sitta
    SAAB 9-3 Aero SC 2,8T -06

  14. #74
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 [H&R Chassie monterin

    Citat Ursprungligen postat av Bruno_S
    lägg upp en bild på hur grejerna ser ut så kan vi nog hjälpas åt med hur det ska sitta
    Hur de ska monteras tror jag mig inte ha problem med. Utan det är hur jag skall få ut den befintliga fjädern & i med den nya. Man skall tydligen lossa & sänka en bärarm på något sätt.

  15. #75
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 [H&R Chassie monterin

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941


  16. #76
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 [H&R Chassie monterin

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Sådär, då har jag äntligen påbörjat monteringen av H&Rs höjdjusterbara coilovers (29 314-3). De ser riktigt fina ut rent kvalitetsmässigt.

    Framvagnen är klar. Räknade lite grovt i huvet & skruvade till en höjd som jag trodde skulle kunna bli ca -40mm i sänkning mot original Aerons sportchassie, som är -10mm mot ett normal chassie. Nu när det är klart så blev det ca -50mm mot Aerons original chassie höjd. Men så jäkla nice det ser ut.

    Bidrar med en snabb bild.

    Ser ju riktigt bra ut det där, men hur är det med markfrigången under färd? Min XWD kan ju skrapa i om man inte är försiktig över gupp och så, och den är ju hög som ett hus... Å andra sidan så bygger ju den så att säga neråt ganska mycket iom kardanen.

    Nu skall jag bara klura ut hur man går tillväga med att byta i bakvagnen.

    EDIT: hade lyckats svara i quoten...
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  17. #77
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    152

    Re: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 [H&R Chassie monterin

    [quote=Fredrik / 1941]
    Citat Ursprungligen postat av "Bruno_S":2caue1w2
    lägg upp en bild på hur grejerna ser ut så kan vi nog hjälpas åt med hur det ska sitta
    Hur de ska monteras tror jag mig inte ha problem med. Utan det är hur jag skall få ut den befintliga fjädern & i med den nya. Man skall tydligen lossa & sänka en bärarm på något sätt.[/quote:2caue1w2]

    det stämmer bra.. lossa den yttre bulten o inte den inre för det e med den inre du justerar hjulvinklarna.. du kommer nog iofs ändå få göra en hjulinställning om du sänker den så mycket, men..
    SAAB 9-3 Aero SC 2,8T -06

  18. #78
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 [H&R Chassie monterin

    [quote=Bruno_S]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik / 1941":xpwsshxc
    Hur de ska monteras tror jag mig inte ha problem med. Utan det är hur jag skall få ut den befintliga fjädern & i med den nya. Man skall tydligen lossa & sänka en bärarm på något sätt.
    det stämmer bra.. lossa den yttre bulten o inte den inre för det e med den inre du justerar hjulvinklarna.. du kommer nog iofs ändå få göra en hjulinställning om du sänker den så mycket, men..[/quote:xpwsshxc]
    Det fick bli den inre då jag inte lyckades få loss bärarmen när jag först lossade den yttre. Bärarmen är som ett U & fastnade över bussningen. Men jag gjorde en markering på de assymetriska hjulvinkeljusteringsskruvarna så att jag skulle få dem någerlunda rätt vid återmonteringen. Men som du skriver, en hjulinställning kommer ju behövas.

  19. #79
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 [H&R Chassie monterat

    Ja då är även bakvagnens H&R chassie komponenter monterade. Det blev riktigt bra för att vara första försöket.

    Framvagnen skiljer ca5mm mellan höger & vänster sida & bakvagnen ca 10mm. Så i morgon blir det justering så det blir jämt & fint.

  20. #80
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 [H&R Chassie monterat]

    Och sen vill vi ha bilder!!
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

Liknande ämnen

  1. Svar: 48
    Senaste inlägg: 2020-07-11, 07:54
  2. 300hk i 9000 aero... pallar org grejer?
    Av Kungen_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •