Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Skadereglering under konkursen

  1. #1

    Skadereglering under konkursen

    Hej alla!!! Ny här!

    För ett år sedan köpte jag min första SAAB 9-5 En 03:a 2,3t vector som gått strax över 7000mil. Fin i lacken, fin invändigt, inga problem med motor etc. Vinge. Jag <3 min fina röda saab

    Tänkte behålla min fina saab så i höstas gjorde jag en extra service + en stor recond + rostskyddsbehandling

    Men i mellandagarna händer det Jag drabbas av blixthalkan på E4an undviker en buss med en hårsmån men voltar ned i diket i 110. Jag och mina barn klarar oss med lite blåmärken. Polisen på plats sa att hade jag haft en annan bil än 9-5 så hade vi inte gått därifrån 9-5 Men min <3 saab var ju bara mos

    Nu till saken...
    Är det någon som vet hur skaderegleraren på försäkringsbolaget bör räkna nu i och med konkursen? Har inte fått något svar än och det har snart gått en månad För varje dag så sjunker ju värdet på saabarna
    Tycker att det är fel att de ska utnyttja konkursen... jag köpte den bilen för att ha länge... inte flyga av vägen i Skulle man kunna hävda att de ska räkna på priset jag köpte den för och bara dra av de mil jag kört? Hur argumenterar jag för det?

    Behöver hjälp att resonera!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Skadereglering under konkursen

    Vilken jäkla tur att ni klarade er. Puh. Körde förbi en rätt så obehagligt tillknycklad volvo v70 för några veckor sedan här vid blixthalka på 276:an. Hade voltat ned i diket och det såg inte ut som om de inblandade kunde kliva ut utan skråmor. Räddningstjänsten stod och klippte taket när vi åkte förbi...

    Försäkringen ersätter motsvarande en likvärdig bil, alltså rimligen en 9-5 03:a 2,3t vector som gått strax över 7000mil.
    Spelar ingen roll om priset gått upp eller ner, eller om du köpt bilen dyrt eller billigt, utan det är värdet den dag skaderegleraren har ditt fall framför sig på skärmen som gäller.

  3. #3

    Re: Skadereglering under konkursen

    Tack!
    Men om försäkringsbolaget verkar dra ut på processen för att utnyttja situationen just nu... Tycker de verkar utnyttja konkursen på ett mycket fult sätt

    De säger att de har mycket att göra, men det är väl ändå deras problem att ha tillräckligt med handläggare.

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Skadereglering under konkursen

    Dom ska räkna på värdet som var samma dag som olyckan skedde.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Skadereglering under konkursen

    Ta fram 5-10 liknande bilar på tex blocket och dra på så vis fram ett rimligt bud/pris.
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  6. #6

    Re: Skadereglering under konkursen

    Tack för fler tankar!

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Dom ska räkna på värdet som var samma dag som olyckan skedde.
    Nu har jag lusläst försäkringsvillkoren och värderingen skall utgå från bilens värde innan olyckan

  7. #7

    Re: Skadereglering under konkursen

    Har en lista på liknande bilar från blocket alla högre värderade än vad försäkringsbolaget verkar tycka. Problemet är ju att saabarna sjunkit mycket i värde under januari. Jag borde gjort blocket-skanningen direkt efter olyckan, tyvärr var jag chockad då...

    Men killen som servade bilen i november borde kunna hjälpa mig att göra en ra bedömning på den.

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Skadereglering under konkursen

    Du behöver ju inte godta deras första bud... bara att käfta emot lite, brukar kunna löna sig. Men man ska ju inte förvänta sig att man ska få hur mycket som helst av sitt FB för en gammal bil!

  9. #9

    Re: Skadereglering under konkursen

    Skönt att ni klarade er som sagt. Min erfarenhet är att man kan resonera med försäkringsbolag och att de kan vara tillmötesgående, jag tror inte de vill utnyttja konkursen som du säger för dom borde vilja behålla dig som nöjd kund. Vi fick våran bil inlöst för nått år sen och jag snackade upp priset några tusen med motiveringen att jag nyss bytt bromskivor etc. Har Trygg hansa.

    Berätta att du nyligen lagt extra pengar på att fräscha upp bilen och begär den summa som behövs för att köpa en bil som är lika fräsch som din var. Att saabarna sjunker i värde efter konkursen spelar ju ingen roll så länge man alltid byter till en annan saab
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Skadereglering under konkursen

    Hej
    Först och främst - tur att det gick bra. Och precis som alla säger tur att det var just en Saab ni hade. Tvivlar på att alla dessa EuroNcap-klassade blar med toppbetyg klarar sig lika bra.

    Vad gäller värdet på din bil så kan du läsa i min tråd hur jag gick tillväga viewtopic.php?f=18&t=314381&p=2153620&hilit=jesper #p2153620

    En oberoende besiktningsman hittar du här http://www.besiktning.nu/ Kolla vad dina vilkor säger och var objektiv och självkritisk när det gäller din bils skick. Allt för många använder sig av "nybilsskick" och "fullutrustad". I mitt fall var jag säker och jag skulle endast ha fått betala 750:- för besiktningen om det visat sig att min bil var värd mindre än ursprungsvärdet. Men kräv ett svar från bolaget, bilen skall lösas in i vilket fall som helst. Ring varje dag om så krävs.

    //Jesper #1873

    Ps.. behöver jag säga att jag köpte en nyare Saab..:-)
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Skadereglering under konkursen

    Citat Ursprungligen postat av ullel
    Tack för fler tankar!

    Nu har jag lusläst försäkringsvillkoren och värderingen skall utgå från bilens värde innan olyckan
    Pja Om det nu vore så att 9-5orna verkligen fallit i pris mer än andra bilar sedan er olycka inträffade tror jag ÄNDÅ det blir svårt för dig att kräva en likvärdig 9-5 och dessutom pengar i handen (eller nyare bil).

    Du får väl nån liten peng för varje dag som du är utan bil, förresten?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Skadereglering under konkursen

    Citat Ursprungligen postat av Agent Cooper
    Att saabarna sjunker i värde efter konkursen spelar ju ingen roll så länge man alltid byter till en annan saab
    Jag håller helt med Agent Cooper i uttalandet ovan.

    Om du ändå tänker köpa en Saab igen så spelar det ingen rol om din rasat 10k kronor och bilen du köper har rasat lika mycket.

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Skadereglering under konkursen

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Citat Ursprungligen postat av Agent Cooper
    Att saabarna sjunker i värde efter konkursen spelar ju ingen roll så länge man alltid byter till en annan saab
    Jag håller helt med Agent Cooper i uttalandet ovan.

    Om du ändå tänker köpa en Saab igen så spelar det ingen rol om din rasat 10k kronor och bilen du köper har rasat lika mycket.
    Det är ju exakt så det fungerar... man ska kunna köpa en likvärdig bil!

  14. #14

    Re: Skadereglering under konkursen

    Citat Ursprungligen postat av ullel
    Har en lista på liknande bilar från blocket alla högre värderade än vad försäkringsbolaget verkar tycka. Problemet är ju att saabarna sjunkit mycket i värde under januari. Jag borde gjort blocket-skanningen direkt efter olyckan, tyvärr var jag chockad då...
    Du ser inte värdet på bilarna på blocket, utan säljarens satta pris vilket uppenbarligen är för högt eftersom dom inte blivit sålda.

    Hur som helst, värdet på din bil och en motsvarande, har ju sjunkit lika mycket så vad är problemet?
    Signaturlös

  15. #15

    Re: Skadereglering under konkursen

    F64> nej men annonserat pris/försäljningspris-relationen får antas vara densamma

Liknande ämnen

  1. Gäller vagnskadegarantin även efter konkursen?
    Av d_st02 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-26, 21:18
  2. Törs man plocka delar innan skadereglering?
    Av Totte S i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 20:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •