Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Eftermontera Densonavgation i OG9-5 Dame Edna

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    24

    Eftermontera Densonavgation i OG9-5 Dame Edna

    Tja alla glada.
    Tänkte försöka mig på att montera en DENSO nav i min 9-5:a, just nu sitter det premium 150 ljudet i bilen.

    Denso enheten har jag.
    Monterings släden har jag.


    Vad mer behöver jag och finns det isåfall något kopplingsschema någonstans ??

    Bilen:
    Saab 9-5 Linear sport combi -07:a.

    MVH:
    Marcus Andersson
    marcus@atertag.se
    070-3759004

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900

    Re: Eftermontera NAV i 9-5 -07, hur gör jag ??

    Har du läst äldre trådar och jämfört?

    misstänker att du behöver GPS antennen med!
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    24

    Re: Eftermontera NAV i 9-5 -07, hur gör jag ??

    Jag har läst dom trådar jag hittat, men dom gäller bara eftermontering i -98-05......Antennen verkar redan sitta på plats men kabeln verkar fattas.....

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    24

    Re: Eftermontera NAV i 9-5 -07, hur gör jag ??

    Om jag har kontakter från en bil som det har suttit nav i, hur blir det om jag bara klipper in dom i min bil.......kommer det att funka utan problem med ingiftning ???

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Eftermontera NAV i 9-5 -07, hur gör jag ??

    Eftersom det bara verkar vara jag som vill ge dig svar...

    Har nu kollat lite i WIS resp EPC.

    1. Stöldskyddet är (som jag redan skrivit) baserat på att du gifter din nya enhet med bilen. Detta utförs med Tech 2 på valfri SAAB-verkstad. Passa på att skilj enheten du plockar ut, den kan då ha ett andrahandsvärde. Det är en stor fördel att den navin du vill ha inmonterad är skild från bilen som den ursprungligen satt i. Vet inte om en seriös verkstad åtar sig att montera en enhet som är gift med en annan bil, eller ens om det går. Tanken med stöldskyddet faller ju om verkstäderna började skilja gifta enheter... Innan du gjort detta kommer du bara få "NO WIN" i displayen.

    2. Som också tidigare nämnts, navin vill ha en hastighetssignal från bilen. Den finns sannolikt inte framdragen i de kontaktstycken som din originalstereo sitter i. Detta måste du finna en lösning på. Jag tror (obs tror, vet alltså inte säkert) så finns den signalen inte, men den bör gå att få tag i närheten.

    3. Antenn. Enligt EPC finns det lite olika antenner. Bilar som lämnat fabriken utan navigationssystem har i normalfallet sannolikt inte en antenn avsedd för navigation. Undantaget är nog om det varit materialbrist så man monterat det som fanns tillgängligt s a s. De ser likadana ut men kan vara a. attrapp (12762122) b. telefon (12762121) eller c. telefon och navi (12762120).

    Egentligen alltså en upprepning av det jag skrivit tidigare. Giftemålet är sista steget i operationen - så det kan väl vänta förutsatt att du vet att den är ordentligt skild eller att enheten är helt ny. Då går vi till hastighetssignalen. Knalla in på en saabverkstad och förklarat problemet och försökt få hjälp. Ett alternativ kan vara att få tag i dokumentation via utskrifter från nyss nämnda verkstad eller ordna en egen WIS.

    Beroende på dina kunskaper, så kan det krävas en del självstudier kring hastighetssignalen. Sen har det ju hänt en del sen Jesus gick omkring i sandaler, det är rätt komplexa system, du bör veta vad du gör innan du tar fram avbitaren och börjar klippa i elsystemet.

    Sen vad det gäller själva audiobiten så bör det vara samma utgångar i din nuvarande enhet som i en navi, men om du ändå är igång så är nog det bäst att kolla.

    Sen kommer vi till antennen, den är hyggligt dyr, såg ett pris på över två tusen, så antingen en lösning med en puck under instrumentbrädan eller skroten är nog att föredra.

    Så normalt händig, duktigt påläst, alla nödvändiga detaljer tillgängliga och du inte behöver stifta om kontakterna till högtalare/förstärkare så är bytet i bästa fall gjort på mindre än en 20 minuter. Ska du fixa en hastighetssignal så går det ytterligare en stund. Ska du byta antenn och dra ny kabel så tar det någon timma till.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900

    Re: Eftermontera NAV i 9-5 -07, hur gör jag ??

    Vet inte om det har någon betydelse men jag får fram att antennen heter
    i min EPC...

    Antenn 10 354 745
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Eftermontera NAV i 9-5 -07, hur gör jag ??

    Original sitter navigationsantennen på taket. Detta har diskuterats tidigare:

    viewtopic.php?f=6&t=166104

    Men, jag har själv lagt dit en puck med passande kontakt under instrumentpanelen med lyckat resultat, så jag kan inte förstå riktigt varför man ska riva ner innertaket och böka med kabeldragning.

    I tråden ovan så har finns även eventuellt en lösning på hastighetssignalen. Nu är det väl snart bara att kavla upp ärmarna?

  8. #8
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Eftermontera NAV i 9-5 -07, hur gör jag ??

    Jag har fått två svar vad det gäller hastighetssignalen.

    Att den finns vid A-stolpen, vänstra, verkar OK men sedan har jag två svar.
    Där ska finnas ett kontaktstycke.
    * Stift 38, vita kontakthuset, grön kabel.
    eller
    * H43-1, vänster, längst ner, lila 0,75mm2
    Till mitt garage: Garaget

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Eftermontera NAV i 9-5 -07, hur gör jag ??

    Hej!

    Jag relaterar till min egna installation i en 9-3 MY 08 där det finns en bra installationsanvisning i FAQ samt en ganska snabb titt i WIS.

    Jag plockade signalen från A-stolpen helt enligt instruktionen i FAQ. Men, enligt wis verkar det också finnas en hastighetssignal till stereon utan navigation. Gissningswis* för den hastighetsberoende volymkontrollen. Kan man låna den signalen? Det borde finnas folk med kunskaper här...

    *Lite göteborgsk humor...

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    24

    Re: Eftermontera NAV i 9-5 -07, hur gör jag ??

    Äntligen lite respons i tråden, nu börjar det likna nått....Har mycket kunskap i bilel så det är inget problem !
    Någon som har tillgång till WIS som kan fixa kopplingsschema till Premium 150 ljudet i en 9-5 Bio -07 ?????

    Kontakterna bakom stereon i bilen passar inte i NAV:en......dessutom så saknas det en grön kontakt i bilen......



    Tack för tipsen.....

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Eftermontera NAV i 9-5 -07, hur gör jag ??

    Ytterligare en minnesbild:

    På såväl navin som min originalenhet finns etiketter som talar om vad som är vad i kontakterna.

  12. #12
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178

    Eftermontera Navigation 9-5 M07

    Har i mellandagarna roat mig med att eftermontera navigation i min 9-5, men det skulle visa sig inte vara det lättaste.
    Då det gick fint i min 9-3 -01 borde det ju vara smidigare i en 9-5 tyckte jag.

    För det första så fanns det inte någon 15+ matning till originalstereon vilket navigatorn behöver för att fungera ihop med nyckelavstängning.
    Sedan finns det bara en Canbus-kabel till originalstereon. Det framgår inte om den är hög eller låg buss, så jag valde att inte använda den.
    Tog och skarvade på canbus:en från acc då den låg närmast till hands. Original är skarvad bakom MIU.

    Nu till mitt bekymmer.

    Jag kan inte gifta in Enheten då jag inte får någon kommunikation med Tech 2. Detta måste ju bero på canbus-anslutningen jag gjort antar jag.

    Någon som är haj på canbus som kan förklara vart man kan koppla in sig?

    När jag kopplade in mig på canbus:en på 9-3:an skarvade jag bara in mig någon stans vill jag minnas.

    Men de kan ju ha ändrat strukturen på canbus sedan og9-3

  13. #13
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Hög, låg och GM-lan(entråds) brukar det finnas på 9-5 -06 och framåt. Det är inte gm-lan som skall kopplas till navin? Du använder du bara tråden som finns och jord.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  14. #14
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Tråden som finns i bilen är endast GM-lan och ingångarna i navi är bus-high & bus-low.
    Skall jag koppla GM-lan till någon av dessa samt jord?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900
    Ska den giftas in?
    Den gamle" till 05 och äldre behövde inte giftas in...
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  16. #16
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av marasp Visa inlägg
    Ska den giftas in?
    Den gamle" till 05 och äldre behövde inte giftas in...
    Det har visats sig att man kan köra utan att gifta in vissa, men tanken är att de skall giftas in.
    Min är såhär:


  17. #17
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Finns ett väldigt bra svar på din fråga. Original stereon använder GMLAN 1-tråds buss mellan SIU (bakom MIU) och radion, men naven ska inte kopplas på den bussen utan den "vanliga" I-bussen, vilket du borde kunna hitta lite varstans.

    Mvh
    Henrik

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av marasp Visa inlägg
    Ska den giftas in?
    Den gamle" till 05 och äldre behövde inte giftas in...
    Ja, MY05 behöver inte giftas in, men MY06 och framåt måste det.

    Mvh
    Henrik

  18. #18
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Finns ett väldigt bra svar på din fråga. Original stereon använder GMLAN 1-tråds buss mellan SIU (bakom MIU) och radion, men naven ska inte kopplas på den bussen utan den "vanliga" I-bussen, vilket du borde kunna hitta lite varstans.

    Mvh
    Henrik

    - - - Uppdaterad - - -


    Ja, MY05 behöver inte giftas in, men MY06 och framåt måste det.

    Mvh
    Henrik
    Ja då har jag ju gjort rätt genom att koppla på mig på i-bussen från Acc. Men jag får ingen kontakt med navigatorn med Tech 2 ändå.

  19. #19
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
    Ja då har jag ju gjort rätt genom att koppla på mig på i-bussen från Acc. Men jag får ingen kontakt med navigatorn med Tech 2 ändå.
    Mmm, helt hundra på att all strömmatning är på plats? TECH2 kommer åt ACC?

    //Henrik

  20. #20
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Ja acc funkar med diagnos.
    Det var en kabel från bilen jag inte kopplade in. Trodde först att det var tändningsström men det fanns ingen ström på varken tändning till eller från. Den går från dice till startrelä. Enligt bild. Bifogar även bild på bus kablarna.



    632= Dice
    517= Startrelä
    353= navigationsenhet
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-10 klockan 11:03. Anledning: §7 Skärmdumpar från t.ex. EPC/WIS ej tillåtet pga. copyright

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Yttertemperaturmätarens placering OG9-5 -06/-10 Dame Edna
    Av arneosterlind i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2023-12-11, 19:05
  2. LED H7 i helljuset på OG9-5 Dame Edna
    Av kIM0h i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-03-07, 12:05
  3. Monteringsanvisning, Extraljus OG9-5 Dame Edna
    Av Christopher.S i forum Monteringsanvisningar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-03-28, 12:50
  4. Nya OG9-5 Dame Edna är riktigt ful
    Av Lamer i forum Allmänt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 01:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •