Väntar med spänning på resultatet !Ursprungligen postat av Larzzon
Har själv funderat om det skulle funka med 9-5 ok med bygeln till dom mindre skivorna + adapter + aeroskivor ?
Med SS skivorna behövs minst 17" väl ?
Väntar med spänning på resultatet !Ursprungligen postat av Larzzon
Har själv funderat om det skulle funka med 9-5 ok med bygeln till dom mindre skivorna + adapter + aeroskivor ?
Med SS skivorna behövs minst 17" väl ?
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Ja med bmw oken som är stora är nog 17 tvunget de körde jag med iaf.Ursprungligen postat av SaabAero
Vet inte riktigt skillnaden mellan 9-5 oken och 9000 oken, men tror de inte kan va så mycket.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Får man lov att fråga vad du betalade för bilen?
Jag skulle själv fått köpa den för 5000kr men jag tvekade för allt jobb som var med den.
Ja de får du väl, har nog skrivit de innan i tråden men kan ta de igen betalade 2000 för den.Ursprungligen postat av Bl0mQvist
Men de är som sagt många timmars jobb, har ju själv överarbetat allt med en trionic 5.5 konvertertering, och elsystems byte... men de är inte mycket rost som tur är. Bara framskärmarna som är skadade.
Tyvärr får jag lossa hela kamkedjetransmissionen eftersom kilen på veveaxeln är skadad, så jag lyfter nog ur hela motorpaketet för de mesta är lossat redan innan. Tanken gnager i bakhuvudet om man skulle leta upp en frisk kortmotor istället, eller så moddar jag en korttopp och lägger dit. Men de blir mindre jobb med en kortmotor för då är problemet med vevaxelgivaren löst, och förhoppningsvis är inte remskivan skadad heller.
Kanske nån som är sugen på att byta långmotor mot kortmotor? Lägger upp en annons på säljesforumet.
Testade med mina 16" aerofälgar och de får inte plats runt mina moddade frambromsar. Så vill man köra med 16" är inte de bra att göra som jag gjort med frambromsarna.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Tack för den informationenUrsprungligen postat av Larzzon
Alt köra med T5.2Ursprungligen postat av Larzzon
Det är ju inte speciellt mycket jobb att konvertera kabelhärvan så du kan välja antingen T5.5 eller T5.2 Om jag minns rätt är det bara en kabel extra som behövs eftersom T5.5 och T5.2 använder olika ingångar för varvtalssignalen på styreneheten.
Det är ju dessutom fullt möjligt att använda T5.2 program i T5.5 styrenhet så det är inget problem att hitta delar.
Kan inventera förrådet med långmotordelar.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Ja, framförallt behövs en ny remskiva till en ospräckt, kilen borde väl inte skilja så mycket mellan olika saabmotorerna. Har allt för att trionic 5.5 konvertera långmotorn och en idé hur jag ska göra med fästet för triggerhjulet så blir nog t5.5 ändå.
Så hittar jag ingen kortmotor så moddar jag nog korttoppen och monterar den, känns inte som så mycket jobb...
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Nu har jag gjort de jag tänkt undvika nu men eftersom kilen på veven var så skadad så kändes de tvunget:
Såg då lite mera halvbra lagningar, säkert tätt men ska försöka leta upp en ny kåpa bakom svänghjulet:
Såg att en bult var avdragen till svänghjulet, så får försöka meka ut den på nåt sätt:
En lagning till:
Cylindrarna såg fina ut honingsreporna syns fortfarande, men tyckte topplocket var lite dåligt draget, man brukar få ta i som en liten blå för att lossa topplocksbultarna. men detta var ganska lätt att lossa bultarna
Ska försöka tillverka lite delar för att slippa ha balansaxlarna sittade i bocket när de ändå inte är inkopplade, och när toppen ändå är av byts den ut mot en korttopp.
Lite osäker på växellådans kondition, för på andra lådor jag snurrat på ingående axel på lådan utan växel i så brukar de höras att något snurrar. På denna lådan tycker jag att man kan höra ett litet lagerskrap. Så jag får hoppas att denna lådan håller en stund och kanske leta en bättre beg och renovera och kanske förstärka.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Kåporna till långmotorn tror jag du kan hitta i Speedparts fyndhörna
Jag har några renoverade lådor liggande
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Hej!
Kul och se att du gör sådana framsteg med min gamla trotjänare.
Angående den svetsade kåpan så kan jag säga att den blev svetsad under min tid som ägare då motorn renoverades, lite onödig lagning kan tyckas men i norrlands djupaste skogar och tidsnöd var det enda alternativet.
Förmodligen beror det på att motorn renoverades 07-08 som bultarna gick såpass lätt.
Jag tycker det är vissa saker som är lite märkliga som spräckt remskiva och att det saknas bult till svänghjulet, men men.. Hoppas du får ordning på den och har möjligheten att ta vara på den framöver.
Mvh
Patrik
Ja, de är skoj att de går framåt, men de spårar lite hela tiden när de gäller mina projekt Har du patrik lagat golvet på båda sidor ungefär vid domkraftsfästena? Ser nästan ut som nån har tappat bilen och kört pallbockar igenom golvet för de ser lite buckligt ut...Ja drar man av en bult till svänghjulet har man tagit i, För jag hittar inga märken av skruv på kopplingen. Verkar som bilen blivit ordentligt genommekad på fel sätt sen du hade den. nu kanske jag inte mekar på rätt sätt heller eftersom jag inte originalrenoverar denUrsprungligen postat av saab99
Har tittat in på speedparts och beställt en ny kåpa och ett nytt remhjul tack för tipset SaabAero, nytt är ju alltid nytt. Va tar du för en renoverad växellåda?
Har mekat korttopp ikväll så nu är den omsvetsad för att passa på långmotorn. Har gjort som jag alltid gör.
När jag ändå hade både lång och korttopp bredvid varandra kunde jag ju inte låta bli och påvisa skillnaden:
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Nej tyvärr känner jag inte till något angående domkraftsfästena, enda rosten och bucklor jag känt till är rosten på vänster framskärm, lite ovanför kofångaren bak på någon av sidorna, skum lagning av rost i karosskarv under en av baklysena, en fläck på ett av hundbenen. Undertill och även bakom bakhjulen som de brukar rosta styggt vill jag minnas den var riktigt fräsch.
Sen var det lite rost i dörrarna på högersidan.. Som sagt.. Du har mycket jobb framför dig och du verkar ju inte ta den kortaste vägen direkt.. Jag hade nog personligen kört på originalgrejer men förstår din tanke.
Ja, nedanför vänster baklampa ser det spacklat ut helt klart mysko vänster framskärm är det titthål in i innerskärmen. Huven är duktigt stenskottad. Vänster bakdörr är sönderbucklad. Sidokjolarna tappar lack i stora flak Ett litet rosthål uppe vid stötdamparfästet höger bak.Ursprungligen postat av saab99
Min plan nu är att strunta i utseendet nu och få ihop den och få allt att funka maskinellt och elektriskt, även en godkänd besiktning ska de bli, sen nästa vinter ska rost lagas och de som behöver få ny lack ska få det.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Det låter som en bra plan..
Förresten köpte jag nya plåtrena dörrar till högersidan då jag hade den men fick aldrig dit dem, bakdörren sålde jag till Mattson för två år sedan men har framdörren kvar. Framdörren är i galvad då den är till CS och därmed andra listhål (?). Är du intresserad får du köpa den billigt.
Såg du bodde i Borås så är väl 25 mil mellan oss men någon gång kanske vi har ärende åt ett eller annat håll....
Tack för erbjudanet, men har 4st rostfria cs dörrar ståendes som jag tänkte få dit. Är inte de äldre listerna från cc limmade precis som på og900, eller har jag fått de om bakfoten. Har inte vågat pilla på listerna än eftersom de sitter så fint där de sitter.Ursprungligen postat av saab99
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Nej de är inte limmade, sitter med plastplugg och enkla att ta bort. Dessa plugg kanske finns att köpa på Saab med lite tur, annars går det ju att limma som du säger så länge hålen är i samma höjd på båda dörrarna.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Rullade ut den en stund ur garaget för att meka brukis og900an å passade då på att ta några kort på den i vårsolen.
Buckliga vänster bakdörr
Rostålet i vänster framskärm:
Mystiska lagningen under vänster bakljus:
Speedparts har levererat kåpa och remhjul till motorn, så nu går de snartt att montera ihop motorn igen. Toppen ska plamslipas och jag svarva färste för t5 triggerhjulet till remskivan.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Oj vad man saknar den där bilen..!
Den har dock tappat lite av sin glans men den är rätt fin fortfarande men bakdörren har nog fått sig en liten tryckare, framskärmen var också den betydligt värre än jag minns.
Du kommer få en riktigt fin bil, lycka till!
Hör av dig om du skulle tröttna.
Roligt att se att en till CC blir räddad. Håller själv på med en 9000 CC dock inte Aero då men det är en 2.3T TCS jag har.
Jag är väldigt nyfiken på det där med att bygga om till det nya ABS systemet som kom 1993. Det började jag tänka på för några månader sen. Samt T5.5 konvertera.
T5 är nog inga problem, men ABS historian verkar vara lite jobbigare. Har iofs bara kollat lite lätt på el-scheman för de båda systemen. Men är hur mö jobb är det att dra ut elhärvan?
Lycka till med bilen iaf.
Mvh Mr_Lööf
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Ja, elhärvan till 9000 94- är mindre bök att få ut än min var från 91 mycket pga att den hade databoxarna under förarstolarna. Byta elhärva innebär att riva all inredning. Sen byter jag alla bromsrör oxå, de är en del extrajobb. De är snyggast eftersom de gamla systemet inte är lika samma anslutningar. Kontakterna i bakdörrarna är inte samma heller, så jag lossade dörrarna för att enklare kunna meka loss härvan.
Jag byter även abs givarna eftersom de är olika kontakterna inte är samma på nya och gamla systemet.
Hade jag haft en 2.3 kortmotor ståendes hade jag bytt till en sån oxå. Men behåller långmotorn.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322