Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Subframestag till 9-5?

  1. #1

    Subframestag till 9-5?

    Med 19" hjul och mycket vrid så tycker jag 9-5:an är i överlag spårkänslig, även med 225 däck. Kom över detta, någon som provat?

    http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/ultra ... punkt.html
    M72 Sonett III
    9-5 B235R+
    M94 900 T16 cab

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Subframestag till 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Sonett72
    Med 19" hjul och mycket vrid så tycker jag 9-5:an är i överlag spårkänslig, även med 225 däck. Kom över detta, någon som provat?

    http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/ultra ... punkt.html
    Ett vanligt fjäderbensstag fram gör rätt stor skillnad, jag hade nog snarare siktat på det och att styva upp bakvagnen istället, där är den svaga punkten på 9-5'an om du frågar mig.

    Iom att du refererar till mycket vrid så gissar jag att du har problem med torque steer?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3

    Re: Subframestag till 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Iom att du refererar till mycket vrid så gissar jag att du har problem med torque steer?
    Japp.
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Ett vanligt fjäderbensstag fram gör rätt stor skillnad, jag hade nog snarare siktat på det och att styva upp bakvagnen istället, där är den svaga punkten på 9-5'an om du frågar mig.
    Jo, har också tenkt mig ett fjäderbensstag, säljer inte Maptun sina längre? Hittar dom inte. Speedparts sina tycker jag är fula, och jspec sitt stag tror jag kommer att bli lite i vägen.

    Har gjord det mesta man kan gjöra med väghållningen i övrigt, Bilstein dämpare, alla powerflexbussningarna man kan hitta, K-mac camberjusterningsbussning i bakvagnen (istället för dom övra kulledsbussningarna), SAS krängningshämmare. Quaife diffen hjälpte mycket, men det är fortfarande för mycket torque steer. Hjulvinklarna är ställt för bra styrrespons, och det hjälpte inte direkt... Bilen funkar hur fint som helst på bana, men inte på dåliga norska vägar med djupa spår.

    Monterade 6-punktstag, styrväxelklemma och PF-bussningar på fruns 2002 9-3:a och där gjorde 6-punktstaget stor skillnad, men så var ju utgångspunktet mycket sämre.
    M72 Sonett III
    9-5 B235R+
    M94 900 T16 cab

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Subframestag till 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Sonett72
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Iom att du refererar till mycket vrid så gissar jag att du har problem med torque steer?
    Japp.
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Ett vanligt fjäderbensstag fram gör rätt stor skillnad, jag hade nog snarare siktat på det och att styva upp bakvagnen istället, där är den svaga punkten på 9-5'an om du frågar mig.
    Jo, har också tenkt mig ett fjäderbensstag, säljer inte Maptun sina längre? Hittar dom inte. Speedparts sina tycker jag är fula, och jspec sitt stag tror jag kommer att bli lite i vägen.

    Har gjord det mesta man kan gjöra med väghållningen i övrigt, Bilstein dämpare, alla powerflexbussningarna man kan hitta, K-mac camberjusterningsbussning i bakvagnen (istället för dom övra kulledsbussningarna), SAS krängningshämmare. Quaife diffen hjälpte mycket, men det är fortfarande för mycket torque steer. Hjulvinklarna är ställt för max styrrespons, och det hjälpte inte direkt... Bilen funkar hur fint som helst på bana, men inte på dåliga norska vägar med djupa spår.

    Monterade 6-punktstag, styrväxelklemma och PF-bussningar på fruns 2002 9-3:a och där gjorde 6-punktstaget stor skillnad, men så var ju utgångspunktet mycket sämre.
    Hur mycket vrid pratar vi om?

    Jag kör med en rätt enkel chassiuppsättning med GE motorsport fjädrar + dämpare (deras hårdare variant) + fjäderbensstag mellan fjäderbenstornen fram samt powerflex i chassit och quaife-diff och har snudd på inge torque steer alls med ~550nm i skrivande stund.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5

    Re: Subframestag till 9-5?

    Tja, 1680 mg/c på E85, mellan 550 och 600 Nm? På bra väg så är det inte så stort problem, men är det lite spårigt får man hålla hårdt i ratten. Jag vet ju at med det här vridet får man hålla ut med lite torque steer, men kan man begränsa det lite så vill man ju det.
    M72 Sonett III
    9-5 B235R+
    M94 900 T16 cab

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Subframestag till 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Sonett72
    Tja, 1680 mg/c på E85, mellan 550 och 600 Nm? På bra väg så är det inte så stort problem, men är det lite spårigt får man hålla hårdt i ratten. Jag vet ju at med det här vridet får man hålla ut med lite torque steer, men kan man begränsa det lite så vill man ju det.
    Jag tror nog inte att du kan göra såååå mycket mer åt det tyvärr, 9-5'ans chassi är inte det bästa att bygga på när det handlar väghållning
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. subframestag
    Av Matte765 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 09:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •